Найважливіше на закупівельному фронті (до 04.08.2023)

Лілія Груздо
994
5 Серпня 2023
Найважливіше на закупівельному фронті (до 04.08.2023)
994
5 Серпня 2023

Фахівці порталу «Радник» завжди тримають руку на пульсі змін, які відбуваються на ринку публічних закупівель, щоб оперативно допомогти замовникам та учасникам розібратися з усіма тонкощами та нюансами законодавства та наявної практики. Не забуваємо ми й про оборонні закупівлі та державних замовників. Уважно та всебічно дослідивши найактуальніші питання, пропонуємо ознайомитися з добіркою статей за цей тиждень:

  • З 01.07.2023 відбулося не лише зростання ставок ПДВ на реалізацію пального, але й повернулися довоєнні ставки акцизного податку на пальне. Хоча акциз на пальне є податком, однак його зростання не є підставою для зміни умов договору про закупівлю відповідно до підпункту 6 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), тобто у зв’язку зі зміною ставки оподаткування. Водночас підвищення цін на пальне, у тому числі і внаслідок зростання акцизу, може бути враховане сторонами шляхом перегляду цін на пальне у зв’язку з коливанням цін на ринку (підпункт 2 пункту 19 Особливостей). Детальніше — у статті «Чи переглядати умови договору про закупівлю пального у зв’язку зі зміною ставок акцизного податку?».
  • 19.05.2023 набули чинності зміни до Особливостей, якими, зокрема, передбачено, що Держаудитслужба може здійснювати моніторинг закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель. У вільному доступі вже з’явилися підтвердження того, що ДАСУ перевіряє такі закупівлі. Пропонуємо ознайомитися у статті «Перші моніторинги ДАСУ закупівель без використання ЕСЗ».
  • Пункт 13 Особливостей встановлює випадки, у яких замовникам дозволяється здійснити закупівлю шляхом укладення прямого договору. Реконструкція і капітальний ремонт є «роботами» в розумінні Закону та «будівництвом» у розумінні чинних НПА у сфері будівництва. Таким чином, закупівлю з реконструкції та капітального ремонту місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб та споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів можна здійснити відповідно до пункту 13 Особливостей за наявності відповідної підстави. Читайте у статті «Чи дійсно капітальний ремонт та реконструкцію після змін від 19.05.2023 не можна проводити за виключеннями пункту 13 Особливостей?».
  • Як відомо, оборонні закупівлі наразі регулюються Особливостями здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (далі — Постанова № 1275). Законодавство не містить обмеження щодо строку дії договорів за оборонними закупівлями, тож замовник може вирішити укладати договори зі строком дії до кінця року. В інших випадках замовникам та державним замовникам слід оцінювати, чи дійсно із припиненням дії режиму воєнного стану відпаде або значно зменшиться потреба в закупівлі відповідних товарів або послуг. Відповідно, якщо потреба в товарах або послугах після припинення воєнного стану не зникне, зокрема у разі закупівель, які мають повторювальний або безперервний характер (постачання електроенергії, закупівлі бензину), прив’язувати строк дії договору до дати припинення режиму воєнного стану недоцільно. Детальніше це питання розкрите у статті «Чи правомірно встановити строк дії договору за Постановою № 1275 до кінця року?».
  • Державних замовників цікавить, чи потрібно оголошення про оборонну закупівлю після 21.07.2023 надсилати до ДП «Прозорро». У матеріалі «Заступник генерального директора ДП „Прозорро“ про те, чи потрібно надсилати оголошення про оборонну закупівлю після 21.07.2023» доходимо висновку, що, оскільки ні Постановою № 1275, ні Законом України «про оборонні закупівлі» не регламентовано вигляду, у якому таке оголошення має бути оприлюднено, замовник може: або додати його у вигляді окремого файлу до оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, спрощених закупівель чи запиту ціни пропозицій; або заповнити його через ґуґл-форму за посиланням. Звісно, це додає замовникам зайвої роботи, яка жодним чином не збільшує прозорість чи ефективність закупівель.

Зауважимо, що передплатники порталу Радник можуть завантажити зразки тендерної документації для оборонних закупівель; додатка 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги)(оборонні).

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО