Цього тижня підготували добірку статей, які допоможуть розібратися з актуальними питаннями у публічних закупівлях. Як краще планувати закупівлі, як закуповувати електричну енергію, необхідну до кінця року, як вносити зміни до істотних умов договорів у разі зміни ціни у бік зменшення, а потім знову у бік збільшення? Відповіді на ці та інші питання ви знайдете у матеріалі, а більш розгорнута інформація доступна у статтях за посиланнями. Як завжди, тільки актуальна та перевірена інформація на порталі Радник:
- Планування на наступний рік здійснюється, виходячи з річної потреби та ураховуючи, що згідно з пунктом 6 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної Особливостями. Як краще планувати закупівлі, розглянули у статті «Як уникнути ситуації, коли наприкінці року невеличкі закупівлі сумарно перевищать порогові планки? Відповідь — у плануванні».
- Під час планування закупівлі електричної енергії замовник визначив загальний плановий обсяг у кіловат-годинах для потреб підприємства на рік. Вважаємо, що той факт, що замовник зменшував обсяг у зв’язку з підвищенням цін на ринку, не свідчить, що в нього виникла додаткова потреба. Бо відома, планова потреба в обсягу закупівлі не змінилась. А отже у разі виділення додаткових коштів для закупівлі електроенергії замовник не може вважати це закупівлею «нового предмета». Докладно розглянули це питання у статті «До кінця року не вистачає електричної енергії: як докупити? Це є додатковою потребою?».
- Підпунктом 2 пункту 19 Особливостей передбачено випадок зміни істотних умов договору про закупівлю, а саме: погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення. Водночас в інших випадках, встановлених у пункті 19 Особливостей, зокрема за підпунктами 6, 7, відсутні обмеження щодо збільшення суми договору. У статті «Особливість застосування підпункту 2 пункту 19 Особливостей: погодження зміни ціни в разі коливання ціни на ринку» розглянули умови внесення змін до договору та зміни ціни у разі її збільшення та зменшення.
- Оновлений професійний стандарт «Фахівець з публічних закупівель» може стати основою для того, щоб формувати внутрішні документи, пов’язані з посадовими інструкціями замовника. Стандарт може бути основою для професіоналізації, щоб складати й розвивати навчальні плани в університетах і т. д. та орієнтувати замовника як роботодавця. Чи потрібно діючим фахівцям змінювати внутрішні документи у зв’язку з новим стандартом, оскільки зазнали змін трудові функції, розглянули у статті «Відеокоментар представника Мінекономіки щодо нового стандарту „Фахівець з публічних закупівель“».
- Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. Як вчинити замовнику у разі виникнення заперечень висновку ДАСУ, розглянули у статті «Чи зобов’язана Держаудитслужба відповідати на заперечення замовника до висновку моніторингу».
До речі, кожен передплатник порталу має можливість завантажити зразок договору найму транспортного засобу.