Цього тижня на порталі Радник розглядали актуальні та важливі питання, які виникають у замовників. У добірці статей, зокрема, розкажемо, як купувати по «прямому» договору для потреб ЗСУ, чи може учасник включити додаткові витрати, пов’язані з інфляційними процесами, у вартість пропозиції, як убезпечити себе при купівлі бензину по талонах та чи можна не розривати договір, якщо ДАСУ наполягає на такому вирішенні ситуації з порушенням.
- При закупівлі талонів на бензин передача товару замовнику здійснюється поступово (певними частинами). Підставою передачі товару постачальником замовнику є товаро-розпорядчий документ на товар, тобто талон на пальне. У спірних правовідносинах невиконання постачальником умов договору щодо видачі замовнику товаро-розпорядчих документів на товар або обміну цих документів унеможливлює для замовника фактичне отримання такого товару в повному обсязі та, як наслідок, порушує майнові права й інтереси позивача. Тобто порушене право замовника полягає в позбавленні замовника можливості реалізувати право на отримання свого вже оплаченого товару за договором у повному обсязі та у порушенні права власності на майно (товар). Буває, замовник оплатив товар у повному обсязі, у зв’язку з чим став власником пального, але не використав талони на пальне, а строк дії талонів, на підставі яких здійснюється відпуск пального на АЗС, закінчився. Які дії замовника в таких ситуаціях, дізнаєтеся у статті «Проблемні питання при закупівлі бензину (в талонах) та як замовнику уберегтись від недобросовісного постачальника».
- – Якщо затвердженою проєктною документацією передбачені кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, замовник може враховувати їх в очікуваній вартості та встановлювати вимоги щодо обов’язковості їх передбачення у складі договірної ціни. Порядок використання таких коштів має бути передбачений у проєкті договору про закупівлю. Чи зможе учасник включити додаткові витрати, якщо замовник не прописав порядок використання коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами? Щоб розібратися з цим питанням, рекомендуємо ознайомитися зі статтею «Визначення коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами».
- 09.07.2024 набрали чинності зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами) «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості), зокрема пункт 13 Особливостей був доповнений підпунктом 21. Обов’язковою умовою при закупівлі товарів, робіт і послуг за цим виключенням є наявність у замовника запиту з подальшою передачею таких товарів, робіт та послуг на облік Запитувача. Такий запит погоджується (затверджується) їх уповноваженою службовою (посадовою) особою та повинен містити обґрунтування нагальності потреби у здійсненні закупівлі відповідно до цього підпункту. Якої форми запит повинен отримати замовник, а також подробиці здійснення закупівлі детально розглянули у статті «Здійснення закупівель для нагальних потреб на запит ЗСУ, військових формувань, правоохоронних органів, ДСНС і військових навчальних закладів: як діяти за підпунктом 21 пункту 13 Особливостей до та після 1 вересня?».
- Часто позиція ДАСУ щодо виправлення порушення полягає у розірванні договірних відносин. Для замовника, чий договір знаходиться у процесі виконання, це доволі непроста ситуація. Якщо вчинити так, як вимагає ДАСУ, то наслідки будуть проблематичними і можуть викликати додаткові витрати. Пропонуємо ознайомитися зі статтею, де замовнику вдалося відстояти право не розривати договір у випадку виявлення порушення органом ДАСУ: «Забезпечення тендерної пропозиції переможця не відповідає вимогам Особливостей і не тільки. Розривати договір про закупівлю? Думка суду».
- Відповідно до двадцять третіх змін до Особливостей, які набули чинності 09.07.2024, закупівлі, оголошені з 09.07.2024, вже повинні мати окремі додатки до тендерної документації для учасників і переможців, де міститься перелік документів та/або інформації, які мають бути подані на такий тендер. Як бути замовнику у разі ненадання документів у складі тендерної пропозиції, які не визначені додатками до тендерної документації, розказуємо у статті «Якщо ненаданий документ або невиконана вимога не зазначені у Додатку до ТД, відхиляти?».
Наостанок зазначимо, що підписники порталу мають можливість завантажити зразки документів, зокрема Тендерну документацію (локалізація послуги/роботи) (за Особливостями зі змінами).