Цього тижня поговоримо про врахування інфляційних витрат при закупівлі робіт, закупівлю природного газу, оподаткування поштових марок, планування закупівель на 2025 рік та розглянемо, чи є невідповідністю, якщо видаткова накладна не містить номера договору.
- Інфляція — це тривале зростання загального рівня цін, що відображає зниження купівельної спроможності грошової одиниці. В Україні Держстат розробляє статистичну інформацію про індекс споживчих цін щомісяця. Індекс споживчих цін (ІСЦ), або індекс інфляції, показує, як змінилися ціни у країні чи регіоні за певний період часу (місяць, рік тощо). Інфляція впливає на багато економічних процесів, але особливою сферою в закупівельній площині є роботи з будівництва, адже умовно закупівля таких робіт проводиться сьогодні, а самі роботи можуть виконуватися протягом довгого проміжку часу, що в деяких випадках може тривати роками. При закупівлі робіт вимоги тендерної документації мають бути сформовані таким чином, щоб учасник міг розрахувати ціну тендерної пропозиції, враховуючи його можливості й застосовану ним технологію виконання робіт, щоб запропонувати замовнику саме те, що він хоче отримати в результаті закупівлі. Чи потрібно замовнику передбачати в тендерній документації кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, дізнаєтеся у статті «Врахування інфляційних витрат в очікуваній вартості закупівель робіт».
- Оголошуючи відкриті торги на закупівлю газу на період з 01.01.2025 до 30.04.2025, потрібно ставити реальні вимоги, яких реально дотриматися при подальшому підписанні договору з Нафтогаз Трейдингом згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості). Перед оголошенням закупівлі газу доцільно відвідати сайт ТОВ «Нафтогаз Трейдинг» та ознайомитися з проєктом договору, який готовий підписувати Нафтогаз Трейдинг. Звертаємо увагу замовників, що редакція цього договору восени неодноразово змінювалася, тому перед оголошенням торгів перевіряйте актуальність вашого проєкту договору, щоб у майбутньому не було ускладнень при підписанні договору з Нафтогаз Трейдингом, оскільки передбачити внесення нових змін до проєкту договору неможливо. Які вимоги прописати в тендерній документації та як ефективно організувати закупівлю природного газу, розказали у статті «Поради щодо підготовки закупівлі газу в Нафтогаз Трейдингу на 2025 рік».
- Відповідно до пункту 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку, зокрема, зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку зі зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування (приклад додаткової угоди за підпунктом 6 пункту 19 Особливостей). Якщо укладено договір на придбання поштових марок, які відтепер оподатковуються, то чи можна внести зміни до договору та чи потрібно коригувати обсяг закупівлі, роз’яснили у статті «Договір про закупівлю поштових марок без ПДВ: чи можна внести зміни та донарахувати ПДВ?».
- Пунктом 14 Особливостей передбачено, що закупівля здійснюється замовником на підставі наявної потреби або в разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі». Якщо річний план затверджено у 2024 році, але закупівля проводиться для потреб 2025 року, то який рік зазначати у формі річного плану? Про це розказали у статті «Перед оголошенням процедури закупівлі коригувати орієнтовну дату проведення закупівлі чи ні?».
- Під час проведення закупівлі замовник може встановити вимоги до учасників процедури закупівлі щодо подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям, зокрема наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). Видаткова накладна, яка є документом, що підтверджує факт постачання товару, належить до первинних документів, адже згідно із Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинний документ — це документ, який містить відомості про господарську операцію. Як бути замовнику, якщо видаткова накладна не містить дати та номера або відомостей про підписантів отримувачів та відвантажувачів, розглянули у статті «Видаткова накладна не містить дати та номера договору. Це невідповідність?».
До речі, кожен передплатник порталу має можливість завантажити зразок інформації про ціни на матеріальні ресурси.