Редакція порталу «Радник у сфері публічних закупівель» встигла повідомити закупівельну громаду щодо правомірності продовження договірних відносин з ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”». Ледь не відразу найбільша кількість запитань замовників стосувалась терміну постачання та строку укладення договору.
Відповідно до БКУ бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Якщо в період 2021-2022 років укладення договору «поза бюджетний» період Нафтогаз Трейдинг заздалегідь погодив з Казначейством і було прийнято рішення формувати календарний план до договору, то як тепер? Якщо замовник укладатиме договір до 30.04.2025, чи потрібно робити такий календарний план?
Нафтогаз Трейдинг. Компанія «Нафтогаз Трейдинг» не є державним органом і не має повноважень контролювати чи пояснювати правила державних закупівель. Вона також не впливає на те, як бюджетні установи використовують свої кошти, і не оцінює роботу Казначейства.
Згідно з останніми змінами в законодавстві «Нафтогаз Трейдинг» може постачати газ до 30.04.2025.
Компанія дбає про всіх своїх клієнтів, особливо в цей складний час. Тому після прийняття нових правил повідомила всіх клієнтів про можливість укласти договори на постачання газу аж до 30.04.2025. Але при цьому треба враховувати вимоги бюджетного законодавства.
Радник. Чи є підґрунтя для укладення договору терміном постачання до 30.04.2025?
Нафтогаз Трейдинг. З 1 січня для державних установ починається новий бюджетний рік. Це означає, що вони починають витрачати гроші згідно з новим бюджетом. У цей час у них виникає потреба в різних товарах і послугах, включаючи природний газ. Гроші на газ передбачені в їхньому бюджеті під спеціальним кодом 2274.
Державна установа може укладати договори на термін довший, ніж один рік. Але вона може витрачати тільки ті гроші, які передбачені в її бюджеті на кожен рік. Коли установа реєструє такий договір у Казначействі, вона повинна додати план, де вказано, скільки грошей буде витрачено в кожному році.
Закон не обмежує, на що можна укладати довгострокові договори. Але установа сама вирішує, на який термін їх укладати, враховуючи свій реальний бюджет і скільки грошей у неї є.
Для закладів охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо) (далі — бюджетні установи) ситуація трохи інша:
- Їхній головний фінансовий документ — це фінансовий план. У ньому вказано, скільки грошей підприємство планує отримати й витратити протягом року.
- Термін договору — це час, протягом якого сторони можуть виконати свої зобов’язання за цим договором.
- Якщо комунальне підприємство укладає договір, який оплачується не з бюджетних коштів, то на нього не поширюються обмеження щодо терміну дії, які є для бюджетних установ. Але такий договір все одно повинен відповідати фінансовому плану підприємства і правилам закупівель.
Радник. Чи можуть представники Нафтогаз Трейдингу відмовити замовнику, який забажає укладати два різні договори: один договір — до 31.12.2024, а інший — з 01.01.2025 по 30.04.2025 включно? Або взагалі, коли замовник планує закупівлю виключно на 2024 рік без продовження відносин на 2025 рік, і навпаки? Що робити замовнику у разі таких відмов?
Нафтогаз Трейдинг. Ми не можемо відмовити клієнту в укладанні двох різних договорів для бюджетних організацій, якщо вони дотримуються правил і законів України. Але є кілька важливих моментів:
- Компанії, які розподіляють газ, можуть припинити його подачу, якщо споживач не має договору з постачальником.
- Починаючи з 01.09.2024 бюджетні установи ризикують залишитися без газу, якщо не матимуть договору.
- Те саме стосується початку 2025 року — без договору газ не постачатимуть.
Отже, ми радимо всім клієнтам уважно вивчити всі відповідні закони та вчасно подбати про укладення договорів, щоб забезпечити безперебійне постачання газу.
Радник. Передплатники порталу Радник також цікавились, чи змінився проєкт договору по Нафтогазу? До речі, проблемне питання щодо істотних умов договору про закупівлю. Відомо, що замовники не можуть змінювати затверджений проєкт договору для укладення з вашим товариством договору. Утім, закупівельне законодавство вимагає, щоб у понадпорогових закупівлях замовник зазначав перелік підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю, що передбачені пунктом 19 Особливостей. Наприклад, у закупівлі UA-2024-05-01-002264-a ДАСУ констатувало:
«Додаток 4 до тендерної документації „Проект договору“ не містить перелік підстав, за якими надається право вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю, які наведені у пункті 19 Особливостей. Таким чином, при складанні Проекту договору про закупівлю, зміст якого наведено у Додатку 4 до тендерної документації Замовника, не враховано пункт 19 Особливостей, чим порушено вимоги абзацу першого пункту 28 та пункту 19 Особливостей».
Якщо раніше замовник із такої ситуації виходив шляхом розміщення такого переліку підстав окремим документом до договору, то як тепер? Як замовнику включити в договір необхідні підстави за пунктом 19 Особливостей, щоб і дотриматись вимог закупівельного законодавства, і не відступити від проєкту договору з Нафтогазом?
Нафтогаз Трейдинг. Хочемо зазначити, що наш проєкт договору суттєво не змінився. Важливо розуміти, що договір відповідає всім законодавчим вимогам. Він включає всі необхідні умови, передбачені правилами постачання газу та іншими нормативними актами. У преамбулі ми чітко вказуємо закони, якими керуємося, включаючи постанову про особливості закупівель під час воєнного стану.
Ми також врахували вимоги до тендерної документації. Наприклад, у договорі є спеціальний пункт 13.3, який пояснює процедуру внесення змін. Зазвичай це робиться письмово, хоча є деякі винятки.
Варто зауважити, що ми не можемо включити всі можливі зміни, передбачені законом, оскільки деякі з них суперечать нашим спеціальним обов’язкам. Наприклад, ми не можемо змінювати ціну через ринкові коливання, оскільки вона регулюється урядом. Проте після виконання договору ми можемо коригувати обсяг закупівлі відповідно до фактичних витрат замовника.
Ми завжди відкриті до діалогу і готові обговорити будь-які питання щодо договору з нашим клієнтом.
Радник. Чи планує Нафтогаз Трейдинг кваліфікуватись як постачальник у Прозорро Маркет? Чи можливо в перспективі виходити на відкриті торги?
Нафтогаз Трейдинг. Наша компанія не бере і не планує брати участь у конкурентних закупівлях. Це пов’язано з тим, що така участь суперечила б основним правилам проведення публічних закупівель, особливо принципу чесної конкуренції між учасниками. Цей принцип закріплений у Законі України «Про публічні закупівлі».
Щодо постачання природного газу бюджетним установам, ми працюємо в особливих умовах регульованого ринку газу в Україні. Це означає, що ціну на газ та період його постачання встановлює уряд на законодавчому рівні. Ці умови не залежать від побажань чи потреб окремих замовників.
Таким чином, наша діяльність відрізняється від звичайних комерційних постачальників, і ми працюємо в рамках спеціальних правил, встановлених державою.
Радник. Пропонуємо далі зафіксувати порядок дій залежно від вартості договору постачання газу.
Нафтогаз Трейдинг. Порядок дій споживача залежно від вартості договору постачання газу детально описаний та оприлюднений на сайті компанії. Ви можете ознайомитись з ним за посиланням або на сайті компанії, перейшовши по вкладці «Для клієнтів» та вибравши пункт «Для бюджетних організацій».
Радник. Щиро дякуємо за приділений час та увагу до закупівельної громади! На цьому ми не прощаємось, оскільки у наступних статтях за цією темою редакція порталу «Радник у сфері публічних закупівель» спільно з представниками ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» розповість більше нюансів укладення договору за постановою № 812.
Окремо зауважимо, що передплатники порталу Радник можуть користуватись зразками документів, спеціально розроблених на виконання постанови № 812: «Закупівля у ГК “Нафтогаз Трейдинг”».