Передплатники порталу Радник знаходяться по всій території рідної України. Тому на їхнє прохання ми підготували цю статтю для того, щоб уповноважені особи могли вчасно та законно виконувати свої обов’язки.
У цій статті ми не будемо говорити про особистий захист у разі можливого вибуху на ЗАЕС чи, приміром, про наслідки можливого теракту, оскільки це завдання уповноважених на те осіб, органів державної влади. Ми ж будемо розглядати цю тематику виключно у руслі закупівель.
Швидко закупити засоби індивідуального захисту можна в Прозорро Маркет
Якщо вам доручено провести закупівлю, наприклад протигазів, і у вас є на це хоча б днів 10, то можете скористатись Прозорро Маркетом (алгоритми здійснення закупівель із використанням електронного каталогу за Особливостями).
Приклад 1
Предмет закупівлі: Протигази фільтрувальні (комплект: маска повнолицьова ДСТУ EN 136:2003, фільтр ДСТУ EN 14387:2017, з’єднання ДСТУ EN 148-1:2004, сумка для протигазу) за кодом ДК 021:2015 — 35810000-5 — Індивідуальне обмундирування.
Економія від проведення запиту в Прозорро Маркет склала 5 117 грн.
Приклад 2
Предмет закупівлі: Протигази фільтрувальні (комплект: маска повнолицьова ДСТУ EN 136:2003, фільтр ДСТУ EN 14387:2017, з’єднання ДСТУ EN 148-1:2004, сумка для протигазу) за кодом ДК 021:2015 — 35810000-5 — Індивідуальне обмундирування.
Економія від проведення запиту в Прозорро Маркет склала 62 248 грн.
Важливо! Якщо ви проводили запит ціни пропозиції та він не відбувся, наразі це не є підставою для укладення прямого договору. Цей висновок ми роз’яснювали в статті «Три питання-відповіді щодо запиту ціни пропозиції після прийняття Постанови № 1178».
Потреба в закупівлі менше 100 тис. грн
Під час здійснення закупівель у період воєнного стану, хочемо ми цього чи ні, але потрібно враховувати особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Звертаємо увагу, що пунктом 11 Особливостей встановлено, що в разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Тому маємо таку орієнтовну послідовність дій:
- Визначаємо потребу (наприклад, закупівля товару: Спеціальний одяг за ДК 021:2015: 18410000-6 — Спеціальний одяг у кількості 17 шт. Також на цьому етапі зазвичай уповноважена особа аналізує ринок задля визначення актуальної вартості закупівлі).
- Затверджуємо річний план (приклад протоколу про затвердження РП (змін до РП) щодо договорів до 50 тис. грн). Також на цьому етапі, якщо замовник зобов’язаний дотримуватись постанови КМУ від 11.10.2016 № 710, доцільно підготувати для зберігання обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
- Укладаємо з обраним постачальником / виконавцем договір.
Приклад 3
У цей же день замовник за цим рядком річного плану оприлюднив звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Чи можна укласти прямий договір, якщо сума закупівлі більше 50 тис. грн, але менше 100 тис. грн? – Так. Тоді варто пам’ятати, що в такому разі замовники обов’язково мають прозвітувати в системі:
Потреба в закупівлі більше 100 тис. грн, та в Прозорро Маркеті потрібний товар відсутній
Відразу на думку спадає, що замовнику слід провести відкриті торги з особливостями (алгоритм проведення відкритих торгів з аукціонами за Особливостями з урахуванням змін від 19.05.2023). Але такий варіант буде доцільним за умови «відсутності нагальності», оскільки орієнтовний строк проведення відкритих торгів може становити й три тижні.
Що робити, якщо потрібно негайно? Щонайменше звернути увагу на підпункт 4 пункту 13 Особливостей:
4) існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням об’єктивних обставин, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником (передплатники порталу можуть завантажити приклад підстави для здійснення закупівлі за пп. 4 п. 13 Особливостей: нагальна потреба).
Важливо пам’ятати про необхідність наявності документального підтвердження.
Мінекономіки у відповідь на запит 1083/2022 повідомило, що підстави, за наявності яких замовник укладає договір про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару, можуть бути підтверджені в цілому як внутрішніми документами (наприклад, наказом, розпорядженням, доповідною / службовою запискою, протоколом тощо), так і зовнішніми документами (наприклад, нормативно-правовими актами або листами компетентних органів влади, установ, підприємств, організацій тощо).
Додавання / «сумування» закупівель
Дійсно, час від часу замовники питають, чи потрібно додавати вартості тотожних закупівель між собою. Це важливе питання, оскільки від результату додавання вартостей закупівель іноді залежить вибір уповноваженої особи, проводити відкриті торги чи ні.
У цьому контексті хочемо процитувати з пункту 15 Особливостей таке:
«Якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена, а замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями».
Відповідно до Академічного тлумачного словника української мови: тотожний — це такий самий, однаковий з чимсь, цілком подібний до чогось, схожий один з одним за своєю суттю й зовнішніми ознаками та виявом.
Враховуючи наведене, а також існуючий Порядок визначення предмета закупівлі, замовник може прийняти рішення дотримуватись тієї позиції, що «тотожним предметом закупівлі» є предмет закупівлі за тим самим кодом ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник.
При цьому можливість не застосовувати процедуру закупівлі в замовника виникає за умови, якщо замовник не міг передбачити, що йому доведеться ще здійснювати закупівлі по тому самому предмету — тотожну закупівлю. Факт неможливості передбачити тотожну закупівлю замовнику варто обґрунтувати та підтвердити, адже, наприклад, ця інформація буде відображена в кошторисі, фінансовому плані. А значить, у контролюючих органів можуть виникнути питання, які потребуватимуть пояснень та / або доказів.
Працюємо на перемогу разом з вами! У разі виникнення питань нагадуємо, що кожен передплатник порталу може користуватись безкоштовними консультаціями від юристів із закупівель: