Мінекономіки щодо статті 17 Закону та «прямого» договору з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“»

Катерина Плашенко
1368
12 Січня 2023
Мінекономіки щодо статті 17 Закону та «прямого» договору з ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“»
1368
12 Січня 2023

Наразі публічні закупівлі регулюються Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з урахуванням Особливостей, які затверджені постановою Уряду № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості).

Підпунктом 6 пункту 13 Особливостей передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару, зокрема, у разі, коли відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі).

У замовників публічних закупівель виникають питання щодо підтвердження відсутності підстав, визначених статтею 17 Закону, при укладенні договору про закупівлю згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, зокрема, як отримати від постачальника перед укладанням договору про закупівлю згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей всі документи, що передбачалося надати учасником відмінених відкритих торгів, підтвердження відсутності підстав, визначених статтею 17 Закону в разі, коли йдеться про закупівлю природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», яке жодних документів на підтвердження відсутності підстав, визначених статтею 17 Закону, не надає.

Група компаній «Радник» з цим питанням звернулася до Міністерства економіки України як Уповноваженого органу, який здійснює регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель, та отримала відповідь на запит 1223/2022, у якому, зокрема, зазначено:

«..при укладенні договору про закупівлю відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей, вимоги до постачальника не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, зокрема в частині щодо підтвердження відсутності підстав, визначених статтею 17 Закону, тобто замовник вимагає такі ж документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини першої статті 17 Закону, які вимагалися тендерною документацією від переможця процедури закупівлі.
Водночас зазначаємо, що Міністерством ведеться постійна робота щодо вдосконалення сфери публічних закупівель з урахуванням досвіду та найкращих практик закупівель, зокрема здійснюється аналіз пропозицій щодо покращення законодавства. В рамках цієї роботи питання, порушене у Вашому запиті, буде обов’язково розглянуте під час напрацювання змін до Особливостей

Крім цього, звертаємо увагу що пунктом 13 Особливостей встановлено широкий перелік випадків, коли придбання замовником товарів, робіт і послуг може здійснюватися без застосування електронної системи закупівель, шляхом укладання прямих договорів, з подальшим розміщенням в електронній системі закупівель відповідних звітів про такі договори, а також інформації про внесення змін до договорів. Такі положення встановлені у тому числі для випадків підпункту 14 пункту 13 Особливостей у разі, коли здійснюється закупівля природного газу суб’єктом господарювання, визначеним для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених за бюджетною програмою “Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022-2023 років” (КПКВК 2401200) відповідно до частини першої статті 41 Закону України “Про Державний бюджет України на 2022 рік”. Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2022 р. № 812 (зі змінами), що розміщена за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/812-2022-%D0%BF#Text».

Коментар: тож, очікуємо результатів роботи Мінекономіки та сподіваємось, що зазначене питання найближчим часом буде вирішене при напрацюванні змін до Особливостей.

Як завжди, радимо в разі застосування виключень за пунктом 13 Особливостей завчасно потурбуватись про документальне підтвердження наявності підстав для застосування. Такі обґрунтування завжди будуть доречними задля підтвердження правомірності дій замовника. З підставами для закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей можете ознайомитися у статті «Огляд підстав для закупівлі без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу з 19.10.2022».

Щоб не припуститися помилок при проведенні відкритих торгів з урахуванням Особливостей, використовуйте: 

Нагадаємо, що на порталі є книга «Колекція консультацій Мінекономіки з питань публічних закупівель». Дивіться, як її знайти:

Більше важливої інформації про закупівлі під час війни читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО