Мінекономіки про норму пункту 44 Особливостей при укладанні «прямого» договору про закупівлю, коли жоден учасник не взяв участі у відкритих торгах

Катерина Плашенко
2797
10 Травня 2023
Мінекономіки про норму пункту 44 Особливостей при укладанні «прямого» договору про закупівлю, коли жоден учасник не взяв участі у відкритих торгах
2797
10 Травня 2023

Підпунктом 6 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару в разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом.

При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 44 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений в тендерній документації.

Виникає питання щодо формулювання «крім вимог, визначених пунктом 44 цих особливостей».

Чи потрібно замовнику здійснювати перевірку такого потенційного контрагента на предмет наявності/відсутності підстав, визначених даним пунктом, з метою недопущення укладання договору з особою, стосовно якої застосовано санкції, особою, що притягується до кримінальної відповідальності, тощо?

Також багатьох цікавить норма «не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 44 цих особливостей)». Вимоги, визначені пунктом 44 цих особливостей, не повинні встановлюватись взагалі та не повинні надаватись підтвердження чи вони можуть відрізнятися від вимог тендерної документації відмінених відкритих торгів?

За роз’ясненням ми звернулися до Міністерства економіки України та отримали відповідь на запит 215/2023, де, зокрема, зазначено:

«…при укладенні договору про закупівлю відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей, у разі коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах, вимоги до постачальника згідно з пунктом 44 Особливостей (щодо підтвердження відсутності підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини першої статті 17 Закону, які вимагаються тендерною документацією від переможця процедури закупівлі) відтепер не встановлюються.

Водночас наголошуємо, що рішення щодо придбання товарів, робіт та послуг згідно з пунктом 13 Особливостей приймається замовником самостійно. При цьому підстави, за наявності яких замовник укладає такий договір про закупівлю, мають бути обґрунтованими та документально підтвердженими

Група компаній «Радник» вважає, що формулювання «не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 44 цих особливостей)…» дозволяє змінювати форму надання інформації, адже учасник не зможе самодекларувати відсутність відповідних підстав, тому замовник може встановити іншу форму надання інформації.

Радимо замовнику перевірити учасника на предмет наявності / відсутності підстав, визначених пунктом 44 Особливостей, з метою недопущення укладання договору з особою, стосовно якої, скажімо, застосовано санкції, особою, що притягується до кримінальної відповідальності, тощо.

Таким чином, при укладенні прямого договору про закупівлю на підставі підпункту 6 пункту 13 Особливостей замовнику, щоб уникнути будь-яких зауважень з боку контролюючих органів, варто отримати всі документи, що вимагалися від учасника в тендерній документації відмінених відкритих торгів, у тій формі та згідно з вимогами, зазначеними у ній, крім вимог пункту 44 Особливостей.

Також замовнику варто мати якісне обґрунтування застосування цієї підстави.

Радимо ознайомитися з матеріалом «Укладення прямого договору у зв’язку з тим, що жоден учасник не взяв участь у відкритих торгах».

Користуйтеся шпаргалкою щодо застосування замовником норм пункту 44 Особливостей.

Нагадуємо, шо на порталі є електронна книга «Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей»:

Більше важливої інформації про закупівлі під час воєнного стану читайте на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Воєнний стан».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО