У запиті пропозицій постачальників усі потенційні учасники вже кваліфіковані відповідною центральною закупівельною організацією. Утім, на практиці замовник може зіткнутись з такою ситуацією, що учасник в електронному каталозі кваліфікований, утім предмет закупівлі не локалізований. Далі дамо пораду щодо цього.
Уповноважені особи замовника здійснюють закупівлі за особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Тобто запит пропозицій постачальників може використовуватись як у допорогових вартісних межах закупівель, так і надпорогових (див. шпаргалку уповноваженої особи щодо вартісних меж).
Неодноразові звернення передплатників порталу до редакції «Радник» з приводу неочікуваного виявлення факту відсутності підтвердження локалізації за результатами проведеного запиту пропозицій постачальників змусили нас звернутись з офіційним листом до ЦЗО.
Так, у листі від ДУ «Професійні закупівлі» № 205 від 30.10.2023, зокрема, сказано:
«Станом на сьогодні вимоги щодо локалізації, під час проведення закупівлі з використанням електронного каталогу можна встановити у проекті договору. Подивитися чи локалізований товар у профілі товару наразі неможливо.
Адміністратором електронної системи закупівель, були здійснені доопрацювання в електронній системі закупівель, що дозволяють підприємствам-виробникам додавати товари до переліку локалізованих товарів, а також реалізовано відображення переліку локалізованих товарів на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель, сторінці https://prozorro.gov.ua.
Проводити запит пропозицій постачальника на закупівлю “локалізованого” товару, замовнику цілком можливо, для цього достатньо встановити вимоги щодо локалізації у проекті договору. Така вимога не суперечить чинним НПА.
З пропозиціями, щодо технічних доопрацювань у електронній системі закупівель рекомендуємо звернутися до адміністратора електронної системи закупівель».
Чи доцільно замовнику встановлювати вимоги в проєкті договору про закупівлю під час запиту пропозицій постачальників?
Електронний каталог для закупівлі товару використовують відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі — Порядок № 822), з урахуванням положень, визначених Особливостями.
Пункти 16, 17 Порядку № 822 передбачають, що адміністратор (ЦЗО) здійснює формування та супроводження електронного каталогу шляхом створення в ньому категорій та специфікацій товару, а також організовує та проводить відбір учасників до електронного каталогу шляхом їх кваліфікації. Адміністратор забезпечує формування та ведення переліку кваліфікованих постачальників.
Отже, не замовник, а саме ЦЗО кваліфікує учасників.
Що ж має робити замовник згідно з Порядком № 822? Замовник оголошує запит пропозицій постачальників в електронному каталозі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про:
- найменування,
- очікувану вартість,
- кількість,
- строк,
- місце поставки товару,
- умови його оплати,
- кінцевий строк подання постачальником ціни пропозиції (строк для подання постачальником ціни пропозиції не може бути меншим, ніж два робочі дні з дня оприлюднення замовником запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель).
Які є обмеження для замовника в запиті пропозицій постачальників? У запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором. Запит пропозицій постачальників не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені Порядком № 822. Зазначена норма може сприйматись так, що замовник не має:
- встановлювати вимоги до постачальника, які не передбачені Порядком № 822 (певно, через те, що постачальники в каталозі вже кваліфіковані);
- вимагати в запиті інших документів, які не передбачені Порядком № 822.
Запит пропозицій постачальників повинен містити проєкт договору з обов’язковим зазначенням підстав та у разі потреби із зазначенням порядку змін його умов. Проєкт договору не повинен містити характеристики товару, що не визначені запитом пропозицій постачальників з урахуванням положень абзацу другого цього пункту.
ЦЗО у листі вище пропонує «встановити вимоги щодо локалізації у проекті договору». Вважаємо, що встановлювати додаткові вимоги в проєкті договору чи тим паче в примітках до ЗПП недоцільно.
По-перше, виникає питання, на якій підставі відхилити учасника, який пропонує нелокалізований товар якщо Порядком № 822 станом на 02.11.2023 передбачено лише такі підстави:
- не підписав договір у строк, визначений абзацом першим пункту 66 цього Порядку;
- письмово відмовився від укладення договору на умовах, визначених замовником у запиті пропозицій постачальників, зокрема у проєкті договору, що є складовою частиною запиту пропозицій постачальників;
- пропонує товар походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь.
Ледь не кожна уповноважена особа може погодитись із тим, що отримати письмову відмову від укладення договору досить важко. Це зрозуміло, постачальники просто в цьому не дуже зацікавлені, а уповноважена особа змушена не тільки витрачати свій час на перемовини (а може, й підготовку такого листа для постачальника), але й умовно 10 календарних днів (якщо не більше), які було безповоротно витрачено на проведення ЗПП, перевірку переможця на предмет наявності підтвердження локалізації товару, перемовини з постачальником тощо.
Відміна запиту теж не найкращий варіант, бо станом на 02.11.2023 маємо лише такі підстави:
- відсутність подальшої потреби в закупівлі (в описаній ситуації потреба нікуди не зникла);
- скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі (в описаній ситуації потреба не зникла, документального підтвердження скорочення видатків немає);
- якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили (відсутність належної локалізації товару, вважаємо, не може вважатись обставиною непереборної сили).
По-друге, вважаємо, що замовник під час використання електронного каталогу має бути впевнений, що учасники в каталозі вже належно кваліфіковані відповідно до Порядку № 822 з дотриманням усіх норм чинного законодавства України, зокрема постанови КМУ від 02.08.2022 № 861. Повторимось, але кваліфікація учасників в електронному каталозі — це прерогативна функція ЦЗО, а не замовника.
Нагадуємо, що за недотримання норм щодо локалізації планують встановити адміністративну відповідальність. Про це ми писали в статті «Законотворці планують встановити відповідальність, якщо замовники не враховуватимуть локалізацію під час здійснення закупівель».
Порада. Якщо ви розумієте, що вам необхідно закупити товар, який підлягає локалізації (наприклад, генератор), то рекомендуємо провести саме відкриті торги як основний вид закупівель. Принаймні допоки вимоги щодо локалізації товарів технічно не будуть враховані належним чином в електронному каталозі (наприклад, налагоджено відображення відповідного відсотка локалізації в е-каталозі) та / або у відповідних нормативно-правових актах (наприклад, внесення до Порядку № 822 відповідної підстави для відхилення переможця запиту у разі відсутності належного підтвердження локалізації товару тощо).
Нагадуємо, що замовник у разі потреби може самостійно звернутись до ЦЗО / адміністратора ЕСЗ (ДП «Прозорро») чи Уповноваженого органу (Мінекономіки) з метою отримання відповідних рекомендацій чи надання відповідних пропозицій.
Користуйтесь інструментом від Радника «Локалізація».











