Чи є пропуск строку розгляду тендерної пропозиції порушенням, яке неможливо усунути

Олег Підгірський
1708
23 Червня 2022
Чи є пропуск строку розгляду тендерної пропозиції порушенням, яке неможливо усунути
1708
23 Червня 2022

Нормами частин 10 і 12 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII встановлено строки для розгляду тендерної пропозицій, поданої учасником під час участі в процедурі закупівлі — відкриті торги. Такі строки не повинні перевищувати 20 робочих днів, враховуючи також аргументоване продовження строку в простих відкритих торгах.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону 922 замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.

Проте чи вважається пропуск таких строків порушенням, яке неможливо усунути? Розглянемо це питання з позиції Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо подібної ситуації.

Рішення Колегії від 25.05.2022 № 4730-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-02-24-000638-b

Обставини розгляду скарги. Розкриття тендерних пропозицій відбулось 14.03.2022. Від цієї дати розпочато перебіг строку розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції одного з учасників. Варто зазначити, що цим учасником є скаржник. Своєю чергою замовник 21.03.2022 аргументовано продовжив розгляд тендерної пропозиції скаржника до 20 робочих днів. Замовник не розглянув пропозицію скаржника в межах зазначеного строку та відповідно не ухвалив жодного рішення щодо нього за результатом розгляду.

Зважаючи на ці обставини, замовник 04.05.2022 прийняв рішення відмінити закупівлю на підставі пункту 2 частини 1 статті 32 Закону 922.

Позиція скаржника. Скаржник зазначає, що не може погодитись, що порушені уповноваженою особою строки розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції, які нею ж і «виявлені», можуть бути законною підставою відміни процедури та прийняття рішення про відміну закупівлі.

Також, посилаючись на норми Закону 922, скаржник стверджує, що виявляти порушення законодавства у сфері публічних закупівель можуть лише контролюючі органи, а не замовник. Замовник може лише створювати порушення, у тому числі і штучно.

Таким чином, скаржник вважає таку відміну неправомірною.

Позиція замовника. Причиною відміни торгів була неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а саме: військова агресія Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 на З0 діб, Указу Президента України від 14.0З.2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в України», яким продовжено строк дiї воєнного стану із 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року на 30 діб та Указу Президента України від l8.04.2022 року, № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в України», яким продовжено строк дiї воєнного стану із 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року на 30 діб, у зв’язку з якою замовником пропущено строк для розгляду тендерної пропозиції учасника, зокрема скаржника.

Також замовник наголосив, що станом на дату відміни процедури закупівлі (04 травня 2022 року) спливав 37-й робочий день з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції (визначений Законом строк до 20 робочих днів).

Позиція Колегії. Виходячи з норми частини 10 статті 29 Закону 922, а також зі змісту рішень замовника про продовження строку для розгляду тендерної пропозиції скаржника та про відміну процедури закупівлі, Колегія дійшла висновку, що замовник не довів та документально не підтвердив наявність підстав для відміни процедури закупівлі, наведених у протоколі замовника. Колегія також зазначила, що замовник, відмінивши тендер саме у зв’язку з наведеними підставами, порушив вимоги Закону 922 в цій частині, постановила зобов’язати замовника скасувати рішення про відміну процедури закупівлі.

Коментар

Важко погодитися з таким рішенням Колегії, оскільки частиною 10, як і частиною 12, статті 29 Закону 922 визначено конкретні строки розгляду тендерних пропозицій учасників. Крім того, Законом 922 не встановлено окремих положень щодо можливості розгляду тендерної пропозиції учасника після закінчення встановлених строків чи щодо можливих дій замовника за наявності таких обставин. Тобто за своєю сутністю пропуск строку для розгляду тендерних пропозицій учасників і є порушенням, яке неможливо усунути.

За подібних ситуацій замовник може, приміром:

  1.  Виконати рішення Органу оскарження, але керуючись пунктом 1 частини 5 статті 32 Закону 922 визнати торги такими, що не відбулись (здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили, якою може бути військова агресія російської федерації проти України) або
  2.  Відповідно до частини 23 статті 18 Закону 922 оскаржити таке рішення Колегії до суду.

Читайте також публікації:

— «Переговорна процедура, оголошена у зв’язку з оскарженням у відкритих торгах: нюанс, який потрібно знати»;

— «Призупинення та продовження строків при оскарженні закупівель: як правильно рахувати?»;

— «(НЕ) свідоме пропущення строків розгляду тендерної пропозиції».

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО