За загальним правилом, визначеним пунктом 10 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів, послуг, послуг з поточного ремонту та робіт у понадпорогових межах шляхом застосування
- відкритих торгів та / або
- використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
Проте пункт 13 Особливостей встановлює випадки, у яких замовникам дозволяється здійснити закупівлю шляхом укладення прямого договору. Зазначений пункт, як і інші норми Особливостей, доволі часто зазнає змін. Наприклад:
У редакції Особливостей до 19.05.2023 пункт 13 містив таку підставу: | З 19.05.2023 зазначену підставу викладено у такому вигляді: |
3) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:
| 3) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:
|
Про основні зміни за пунктом 13 Особливостей з 19.05.2023 редакція порталу Радник розповіла в статті «Прямий договір згідно з пунктом 13 Особливостей № 1178: що змінилося?». |
Виникає логічне запитання: чи означають такі зміни те, що наразі здійснювати капітальний ремонт та реконструкцію цих об’єктів за цією підставою неможливо? Спробуємо відповісти на це запитання.
Згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) роботи — розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Таким чином, і реконструкція, і капітальний ремонт є роботами в розумінні Закону.
Згідно з пунктом 4 Порядку визначення предмета закупівлі визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.
Згідно з пунктом 1.1 розділу І Настанови з визначення вартості будівництва ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі — будівництво).
Важливо! Термін «будівництво» включає в себе поняття нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту.
Крім того, Мінекономіки у своїй відповіді на запит № 379/2023 зазначило таке: «Разом з тим віднесення предметів закупівлі до таких, що вказані підпунктом 3 пункту 13 Особливостей, здійснюється з дотриманням законодавства».
Висновок
З вищевикладеного випливає, що і реконструкція, і капітальний ремонт є «роботами» в розумінні Закону та «будівництвом» у розумінні чинних НПА у сфері будівництва.
Таким чином, закупівлю з реконструкції та капітального ремонту місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб та споруд цивільного захисту, у тому числі подвійного призначення, найпростіших споруд, укриттів можна здійснити відповідно до пункту 13 Особливостей за наявності відповідної підстави.
Також для вас у нагоді стануть матеріали «Пункт 13 Особливостей: усі обґрунтування та протоколи» та «Схема закупівель за пунктом 13 Особливостей та покрокові дії уповноваженої особи з 19.05.2023».