Чотири поради щодо встановлення вимог у спрощеній закупівлі за Постановою № 169

Катерина Плашенко
2500
8 Вересня 2022
Чотири поради щодо встановлення вимог у спрощеній закупівлі за Постановою № 169
2500
8 Вересня 2022

У цьому матеріалі сформуємо кілька порад щодо встановлення вимог для учасника під час проведення спрощених закупівель за постановою Уряду від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169). З алгоритмом проведення спрощеної ви, певне, вже давно знайомі з публікації «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169 (з 29.06.2022)».

Нагадаємо, що з 29.06.2022 спрощена закупівля має три варіації. У статті «Різниця між спрощеною за наказом ДП „Прозорро“ № 10, спрощеною за Постановою № 169  та спрощеною за Законом» наведена таблиця, яка допоможе розібратися більш детально з різницею у спрощених закупівлях.

Сьогодні пропонуємо чотири поради замовнику щодо встановлення вимог до учасників під час проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169. Тож, приступимо!

Порада 1: під час проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169 замовник не зобов’язаний застосовувати  норми статті 16 та статті 17 Закону

Проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169 відбувається у порядку проведення спрощених закупівель, встановленому Законом. При цьому Законом не передбачено, що замовники зобов’язані застосовувати статті 17 та 16 Закону під час застосування спрощеної  закупівлі.

Стаття 14 Закону, яка регламентує порядок проведення спрощеної закупівлі, також не містить вказівки на необхідність перевірити пропозицію щодо відповідності вимогам, передбаченим у статті 17 Закону, не зобов’язує замовників включати такі положення до оголошення про проведення спрощеної закупівлі і не дозволяє відхиляти найбільш економічно вигідну пропозицію на підставі статті 17 Закону.

Стаття 16 Закону передбачає, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям лише під час проведення процедур закупівель, визначених статтею 13, згідно з якою спрощена закупівля не є процедурою закупівлі в розумінні Закону та вимога статті 16 на неї не розповсюджується.

Незважаючи на те що замовник не зобов’язаний застосовувати при проведенні спрощених закупівель статтю 17 Закону та встановлювати кваліфікаційні критерії згідно зі статтею 16 Закону, в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі згідно з Постановою № 169 він може зазначити іншу інформацію, у якій, наприклад, передбачити надання учасником підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) без прив’язки до норм статті 16 Закону, та може відхилити пропозицію учасника за відсутності такого підтвердження через те, що його пропозиція не відповідає умовам, зазначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Як взірець орієнтовного оголошення про проведення спрощеної закупівлі можете завантажити з порталу Радника приклад оголошення про проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169.

Порада 2: прискіпливо вибираємо підстави для внесення змін до договору

Договір про придбання товарів, робіт чи послуг, укладений відповідно до Постанови № 169 за спрощеною закупівлею, не є договором про закупівлю в розумінні Закону, а отже на такий договір не поширюються обмеження, встановлені статтею 41 та пунктами 1–2 частини 1 статті 43 Закону.

Детальніше — у матеріалі «З 29.06.2022 діють оновлені правила здійснення закупівель в умовах воєнного стану: хто, що і за яким договором закуповує?».

Замовник, розробляючи проєкт договору під час підготовки оголошення про проведення спрощеної закупівлі та укладаючи договір за результатами спрощеної закупівлі за Постановою № 169, може не включати обмеження, встановлені статтею 41 та пунктами 1–2 частини 1 статті 43 Закону. Але якщо сторони підпишуть договір, де буде включена умова, що зміни до нього вносяться згідно зі статтею 41 Закону, то, звичайно, сторони в подальшому повинні будуть її дотримуватись.

Тому підстави та порядок внесення змін до умов укладеного договору за результатом спрощеної закупівлі, що проводилась за Постановою № 169, встановлюються замовником з урахуванням специфіки предмета закупівлі, опираючись на законодавство в цілому. Приміром, у договорі на закупівлю пального слід включити порядок зміни ціни від самого звернення постачальника / замовника до визначення документа, який підтверджуватиме збільшення / зменшення ціни предмета закупівлі, навіть якщо ви не посилаєтесь на пункт 2 частини 2 статті 41 Закону.

Також за основу власного договору можна брати типові й примірні договори:

  1. Орієнтовний перелік примірних договорів;
  2. Таблиця. Орієнтовний перелік типових договорів, які використовують у сфері публічних закупівель

Порада 3: дотримуйтесь санкцій проти росії, Білорусі, ТОТ

Для боротьби із зовнішнім агресором українська влада в тому числі застосовує санкції. Приміром, постановою Кабміну від 09.04.2022 № 426 встановлено обмеження щодо ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації. А постановою Кабміну «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022 № 187 введено мораторій на виконання зобов’язань з контрагентами, пов’язаними з росією. Перелік не є вичерпним, тому наведемо приклад вимоги, яку може встановити замовник.

Приклад

6. Учасники при поданні пропозиції повинні враховувати норми:
— постанови Кабінету Міністрів України «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022 № 187, оскільки замовник не може виконувати зобов’язання, кредиторами за якими є Російська Федерація або особи, пов’язані з країною-агресором, що визначені підпунктом 1 пункту 1 цієї Постанови;
— постанови Кабінету Міністрів України «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» від 09.04.2022 № 426, оскільки цією постановою заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з Російської Федерації;
— Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 № 1207-VII;
— Закону України «Про лікарські засоби» (із змінами, згідно з Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо обмеження обігу лікарських засобів, виробництво яких розташовано на території Російської Федерації або Республіки Білорусь, а також щодо вивезення лікарських засобів з України» від 22.05.2022 № 2271-IX) (у разі закупівлі лікарських засобів).
 
У випадку неврахування учасником під час подання пропозиції, зокрема, невідповідності учасника чи товару / роботи / послуги зазначеним нормативно-правовим актам пропозиція учасника вважатиметься такою, що не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі, тому така пропозиція підлягатиме відхиленню на підставі пункту 1 частини 13 статті 14 Закону.

Цікавлять інші обмеження щодо закупівлі товарів, робіт чи послуг у Білорусі? Читайте статтю «Чи можна купувати в Білорусі та що саме, які є санкції?».

Порада 4: не забуваємо про локалізацію виробництва

З огляду на те, що проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169 відбувається у порядку проведення спрощених закупівель, встановленому Законом, та вартісні межі для проведення таких спрощених  закупівель необмежені (абзац 3 пункту 1 частини 1 Постанови № 169), замовник має врахувати пункт 61 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі» щодо встановлення ступеня локалізації певних товарів, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень.

Про встановлення вимог в частині локалізації згадує й Мінекономіки в листі від 30.08.2022 № 3323-04/62315-06: «… для підтвердження відповідного ступеню локалізації згідно Закону замовник може встановити в тендерній документації вимогу про зазначення у тендерній пропозиції учасника інформації про наявність запропонованого товару в переліку із відповідним ступенем локалізації, який формує та веде Уповноважений орган, або встановити вимогу вказати безпосередньо посилання на відповідний товар тощо.

Аналогічні вимоги встановлюються замовниками при проведенні переговорної закупівлі під час запрошення на переговори та замовниками, що визначені пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону, при проведенні спрощених закупівель, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, у оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, а також під час закупівель, що здійснюються замовниками згідно нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, якими охоплюються питання закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану…».

Тому якщо замовник здійснює спрощену закупівлю згідно з Постановою № 169 вартістю понад 200 тис. грн за предметом закупівлі, до якого застосовується локалізація, йому слід:

  • встановити вимогу в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі щодо наявності товару в переліку товарів із підтвердженим ступенем локалізації;
  • зазначити вимогу в проєкті договору про закупівлю щодо надання під час передачі товару його фактичної калькуляції собівартості, підготовленої виробником,

для подальшого оприлюднення в електронній системі закупівель разом із звітом про виконання договору про закупівлю.  

Наостанок пропонуємо безкоштовний закупівельний тренажер, прокачай свої закупівельні навички! Дивись, як легко його знайти:

Воєнний стан

Публікації, що розкривають специфіку закупівель під час воєнного стану

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО