У продовження тематики статті «Практика закупівель за державні кошти в країнах ЄС: особливості, структура, законодавчі акти» сьогодніокреслимо основні новели та напрями реформування сфери публічних закупівель Великої Британії після її виходу з Європейського Союзу.
31.01.2020, 23:00 Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії офіційно вийшло зі складу Європейського Союзу, однак знадобився майже рік перехідного періоду для проведення домовленостей та врегулювання усіх питань щодо міжнародних торговельно-економічних відносин, у тому числі щодо міжнародних зобов’язань Великої Британії у сфері публічних закупівель. Протягом цього перехідного періоду у Великій Британії застосовувалось право Європейського Союзу.
Слід нагадати, що рішення про вихід Великої Британії з ЄС (так званий «Брекзит») було прийнято на консультативному референдумі країни ще 23.06.2016, за що проголосували 52 % — за і 48 % учасників — проти.
Як й інші спільні з ЄС нормативні акти, починаючи з 01.01.2021 директиви ЄС, що регулюють здійснення публічних закупівель, припинили носити пряму дію у Великої Британії, а закупівлі нижче порогового значення (див. «Практика закупівель за державні кошти в країнах ЄС: особливості, структура, законодавчі акти») більше не повинні відповідати загальним принципам Договору ЄС, незалежно від того, чи будуть ці контракти стосуватись транскордонних тендерів.
Єдиний виняток стосується Північної Ірландії — відповідно до Протоколу Північної Ірландії загальні принципи Договору ЄС продовжують застосовуватися до закупівель нижче порогового значення, які представляють транскордонний інтерес і які передбачають поставку товарів до Північної Ірландії.
Наразі задля врегулювання торговельно-економічних відносин (у тому числі відносин у сфері публічних закупівель) між Великою Британією та ЄС з 01.01.2021 діє Угода про торгівлю та кооперацію (The EU-UK Trade and Cooperation Agreement).
Також з 01.01.2021 Велика Британія після перехідного періоду та узгодження усіх документів і вимог сторін приєдналась до Угоди Світової Організації Торгівлі про державні закупівлі (WTO GPA) самостійно («on its own right»). Таким чином, британський ринок публічних закупівель залишився відкритим щодо більшості надпорогових контрактів для всіх країн-учасниць Угоди, а британські постачальники і надалі матимуть доступ до глобальних можливостей державних закупівель.
Угода про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії
Окремо підписано (08.09.2020) двосторонню Угоду про політичне співробітництво, вільну торгівлю і стратегічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії (далі — Угода), яка набула чинності 31.12.2020. Нею передбачено забезпечення взаємного доступу до ринків державних закупівель на основі принципу національного режиму на загальнодержавному, регіональному та місцевому рівнях для державних контрактів та договорів концесії у традиційних галузях економіки, а також у комунальному господарстві.
Угода застосовується також до державних контрактів на виконання робіт, постачання товарів та надання послуг, а також до контрактів у комунальному та інфраструктурному секторах та до договорів концесії на виконання робіт та надання послуг.
Угода передбачає взаємну симетричну лібералізацію доступу до державних контрактів України та Сполученого Королівства Великої Британії і Північної Ірландії на засадах прозорості, недискримінації, пропорційності та рівного ставлення. Документ встановлює порогові значення для застосування відповідного законодавства, котрі будуть переглядатися кожні два роки.
Перетворення публічних закупівель
Система публічних закупівель Великої Британії базувалась на загальноприйнятих у ЄС правилах, а також внутрішньому законодавстві. Слід зазначити, що більше третини всіх державних витрат у Великій Британії (а це близько 290 млрд фунтів стерлінгів щорічно) припадає на закупівлі державного сектору.
Уже наприкінці 2020 року Уряд Великої Британії заявив про необхідність суттєвого реформування та оновлення сфери публічних закупівель, головною метою чого є пришвидшення та спрощення процесу закупівель, підтримка реалізації пріоритетів політики державного сектору, у тому числі забезпечення економічного зростання, відновлення після пандемії COVID-19, підтримка переходу до «чистого нуля» викиду вуглецю, забезпечення співвідношення ціни та якості вже на нових принципах, розширення можливості участі малих підприємств, благодійних організацій та соціальних підприємств участі у тендерах, у тому числі шляхом впровадження нововведень у постачанні державних послуг.
Основні вектори цих реформ викладені у Зеленій книзі під назвою «Перетворення публічних закупівель» (далі — Зелена книга) «Transforming public procurement» («Green Paper») та Заяві про національну політику закупівель («National Procurement Policy Statement» (NPPS)).
Згідно з новою програмою усі закупівельні органи повинні враховувати у своїй закупівельній діяльності такі ключові національні пріоритети (у тому числі й інші місцеві пріоритети):
1. створення нових підприємств, нових робочих місць та знань:
- розширення можливостей для підприємництва та допомога новим та / чи малим підприємствам у зростанні, підтримка економічного зростання та бізнес-ініціатив;
- розширення можливостей працевлаштування;
- розширення можливостей для навчання, особливо у сферах, де спостерігається постійна нестача знань або у швидкозростаючих галузях.
2. боротьба зі зміною клімату та скорочення відходів:
- сприяння досягненню обов’язкової цілі Уряду Великої Британії щодо скорочення викидів вуглецю до нуля до 2050 року;
- скорочення відходів, підвищення ефективності використання ресурсів та сприяння переходу до економіки замкненого циклу;
- визначення та пріоритизація розвитку сталих закупівель з метою отримання додаткових екологічних вигід.
3. підвищення різноманіття постачальників, інновацій та сталості:
- створення більш різноманітного ланцюга поставок для виконання контрактів, який підтримуватиме в тому числі стартапи, малий та середній бізнес (далі — МСП), а також добровільні громадські та соціально орієнтовані організації, у тому числі благодійні, при веденні бізнесу в державному секторі;
- зростання інновацій та використання передових технологій та бізнес-моделей по всьому ланцюгу поставок для надання більш дешевих та / чи більш якісних товарів і послуг та заохочення більш широкого використання інновацій;
- участь у розробці масштабованих та перспективних нових методів модернізації доставки та підвищення продуктивності тощо.
Також від закупівельних органів вимагається переглянути, чи відповідає їх закупівельна політика визначеним ключовим завданням нової програми, та в разі потреби — узгодити її з новими вимогами. Окрім цього, важливий акцент у Зеленій книзі робиться на необхідності організаційного забезпечення відповідності принципу оптимального співвідношення ціни та якості.
Зелена книга містить ґрунтовні та амбітні положення щодо реформування сфери публічних закупівель у Великій Британії. Наведемо головні з них:
1. оновлення принципів функціонування сфери публічних закупівель (порівняно із принципами ЄС) під поточні цілі та задачі, висунуті Урядом Великої Британії:
- суспільне благо (підтримка національних стратегій, включаючи економічну, соціальну, етичну, екологічну та суспільну безпеку);
- економія грошей;
- прозорість;
- доброчесність;
- справедливе ставлення;
- недискримінація.
2. всебічне упорядкування та значне спрощення пакету нормативно-правових актів (у тому числі скорочення більш ніж 350 нормативних актів, що регулюють правовідносини у сфері публічних закупівель у Великій Британії). Першочерговою задачею визначено звести в єдиний набір правил директиви ЄС, що стосуються закупівель (див. попередню статтю).
3. оптимізація процедур закупівель та скорочення з семи наявних (у тому числі які рідко використовуються, як-от «творчі конкурси» та «інноваційне партнерство») до трьох:
- нова гнучка конкурентна процедура;
- відкрита процедура для більш простих закупівель «з полиць»;
- процедура, схожа на існуючу переговорну процедуру з прямим присудженням.
Пропонується також проведення вдосконалення та розширення можливостей використання динамічної системи закупівель (так звана «DPS+»), яка може використовуватись для всіх видів закупівель (не тільки для загальновживаних товарів та послуг).
4. зміна підходу до оцінки тендерів з принципу «найбільш економічно вигідний тендер» («the most economically advantageous tender» (MEAT)) до принципу «найбільш вигідний» («the most advantageous tender» (MAT)), що стимулюватиме нефінансовий підхід закупівельників: врахування національних та місцевих стратегій та стандартів, сталий розвиток, репутацію постачальника тощо.
5. суттєва цифризація публічних закупівель:
- значна увага приділяється необхідності суттєвого підвищення використання цифрових технологій на всіх етапах процесу закупівлі — від планування закупівель до виконання (з метою підвищення прозорості та відкритості даних відповідно), до вимог Стандарту відкритих даних по контрактах (OCDS), який в обов’язковому порядку планується впровадити для всіх закупівельних організацій. У Зеленій книзі питанню щодо відкритості та прозорості даних на всіх етапах закупівельного процесу приділяється величезна увага. При цьому за приклад успішного досвіду впровадження та реалізації стандартів OCDS беруться досвід України та Південної Кореї;
- створення єдиної для Великої Британії цифрової платформи для реєстрації усіх учасників, а також створення загального переліку недобросовісних постачальників тощо. З 01.01.2021 запрацювала нова платформа «Find a Tender» для розміщення оголошень про тендери (вартістю вище 118 тис. фунтів стерлінгів), замінивши собою для території Великої Британії онлайн-вісник ЄС TED. Однак при цьому на території Великої Британії все ще існують окремі платформи, як-от Digital Marketplace (для рамкових угод), Contracts Finder (для тендерів вартістю вище 10 тис. фунтів стерлінгів), Public Contracts Scotland (Шотландія), Sell2Wales (Уельс), eSoursing NI та eTenders NI (Північна Ірландія);
- розвиток CaSIE, у тому числі введення метрики якості даних; вдосконалення роботи API; збільшення електронних полів; чистота даних; машиночитабельність даних; публікація інформації про плани закупівель та комерційну діяльність на період як мінімум 18 місяців наперед тощо.
6. термінові та кризові закупівлі. Визначення нових критеріїв сутності поняття «надзвичайно термінові» та «кризові» потреби у закупівлях.
7. вдосконалення системи оскарження рішень про закупівлі тощо.
Висновок
Згідно зі змістом та положенням Зеленої книги у Великій Британії передбачається суттєве покращення функціонування сфери публічних закупівель. Однак на фоні амбітної планки перед Великою Британією постає також задача щодо врахування та дотримання міжнародних зобов’язань та відповідності нових норм положенням WTO GPA, успішний розв’язок якої формуватиме підвищений інтерес та увагу.
Також читайте на порталі RADNUK.COM.UA такі статті: