Аномально низька ціна тендерної пропозиції, за пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), визначається як ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та / або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
Умовно кажучи, це механізм уникнення демпінгових зловживань зі сторони учасників, які вчиняються ними для виграшу за будь-яку ціну, що за результатом, у випадку укладення договору, призводить до ризиків неналежного виконання договору про закупівлю чи неправомірної зміни ціни такого договору.
Тим самим, відповідно до частини 14 статті 29 Закону, учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості (підпункт 1 пункту 45 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості)), та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом першим цієї частини (абзац 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей).
Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:
- досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
- сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
- отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.
Варто також наголосити, що у разі проведення відкритих торгів без застосування електронного аукціону абзацом 9 пункту 37 Особливостей встановлюється трішки інше визначення аномально низької ціни, ніж за пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону. За наведеною нормою це розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та / або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції; аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
Для кращого розуміння цих визначень та алгоритму дій за відповідних обставин рекомендую опрацювати перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо розуміння положень про аномально низьку ціну:
- «Аномально низька ціна, що потрібно знати замовникові?», у якій розкривається сутність визначення аномально низької ціни.
- «Чи визначається аномально низька ціна у разі участі в закупівлі лише одного учасника», за якою автор наводить аргументи неможливості визначення аномально низької ціни в торгах з одним учасником.
- «Встановлюємо умову в тендерній документації щодо обґрунтування аномально низької ціни», де за опрацьованим рішенням органу оскарження вбачається необхідне встановлення визначення належного обґрунтування аномально низької ціни.
- «Мінекономіки про те, чи потрібно надавати 24 години на виправлення помилок у разі надання неналежного обґрунтування аномально низької ціни», у якій за роз’ясненням уповноваженого органу висвітлено відповідь на питання щодо застосування положень пункту 43 Особливостей у випадку неналежного обґрунтування аномально низької ціни.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Листи, претензії та інші документи» розділу «Зразки замовникам за особливостями». За результатом їх опрацювання встановлено актуальність таких зразків.