За постановою Кабінету Міністрів України від 09.04.2022 № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» у зв’язку з військовою агресією російської федерації щодо України та відповідно до частини 11 статті 29 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації.
Товари, переміщення яких територією російської федерації здійснено транзитом, та товари, ввезені з Російської Федерації, у тому числі товари походженням із третіх країн, можуть бути поміщені в митний режим імпорту, якщо їх ввезення в Україну здійснено до 24.02.2022.
У публікації «Ембарго на імпорт „Made in Russia“ і не тільки: заборона ввезення товарів із РФ у питаннях-відповідях» ми з правової точки зору розглянули питання щодо такої заборони.
Проте, що робити замовнику, якщо ним оголошено закупівлю товару, який за своїми характеристиками виготовляється на території російської федерації, тобто походить з цієї країни?
Відповідь на це питання має два варіанти:
- змінити технічні вимоги до предмета закупівлі таким чином, щоб учасник міг запропонувати товар, який виготовляється не на території країни-агресора;
- відмінити публічну закупівлю.
Розглянемо далі таке питання з позиції Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).
Рішення Колегії від 12.07.2022 № 5092-р/пк-пз, закупівля № UA-2022-04-15-000787-c
Обставини розгляду скарги
Замовник оголосив процедуру закупівлі запасних частини до автомобілів ЗІЛ, ГАЗ та ПАЗ. Виробництво запчастин за деякими з номенклатурних позицій предмета закупівлі здійснюється лише на території російської федерації.
Варто зазначити, що у встановлений строк для подання учасником тендерної пропозиції замовник не вносив зміни до умов процедури закупівлі та не відміняв її.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Рішення про відміну процедури закупівлі відповідно до цієї норми прийнято замовником лише після оцінки тендерних пропозицій учасників торгів. У своєму рішенні замовник зазначив, що тендерна документація має численні позиції товарів з посиланням на виробництво у росії, з якою Україна веде визвольну війну, та країни-співагресора — Білорусі, тому закупівля товарів, виробниками яких є ці країни, є недоречною.
Позиція скаржника
Скаржник не погоджується з рішенням замовника щодо відміни процедури закупівлі, а тому просив Колегію зобов’язати замовника скасувати таке рішення.
Наводячи перелік органів, які здійснюють контроль у сфері закупівель та громадський контроль за частиною 4 статті 7 Закону № 922, скаржник зазначив, що замовник безпідставно відмінив процедуру закупівлі, оскільки такими уповноваженими суб’єктами порушень встановлено не було, а опис підстав такої відміни не відповідає критерію «порушення у сфері публічних закупівель».
Скаржник також наголошує, що замовник не зазначив, у чому саме полягає неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а також не надав опису таких порушень, які неможливо усунути, і в чому саме полягають порушення замовником законодавства у сфері публічних закупівель.
Позиція Колегії
Колегією встановлено, що замовник здійснює процедуру закупівлі частини товару, виробництво якого здійснюється лише на території російської федерації.
Посилаючись на норми Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, Постанови № 426 та визначення російської федерації державою-агресором за постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 № 129-VIII, Колегія визначила правомірною відміну процедури закупівлі, а тому відмовила скаржнику в задоволенні скарги.
Висновок
Перш ніж здійснювати закупівлю будь-якого товару, замовнику слід визначити, чи такий товар або його частина не виготовляється лише на території країни-агресора.
Якщо замовник виявив можливість та необхідність внесення змін до умов публічної закупівлі у зв’язку з описаними обставинами ще на етапі подання учасниками тендерних пропозицій, він може скористатись зразком протоколу про внесення змін до тендерної документації, який розміщено на порталі RADNUK.COM.UA.
Читайте також публікації: