Чи може замовник не передбачати залучення субпідрядника?

Катерина Плашенко
461
27 Серпня 2021
Чи може замовник не передбачати залучення субпідрядника?
461
27 Серпня 2021

Питання читача

  • Добрий день! Маємо намір взяти участь у відкритих торгах на закупівлю послуг. До виконання предмета закупівлі ми як учасник хотіли долучити субпідрядника, та не маємо можливості. Адже умовами тендерної документації замовник визначив, що залучення субпідрядника не передбачено. Чи можна вважати таку умову тендерної документації правомірною?

Відповідь експерта

Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що учасник процедури закупівлі може залучити спроможності субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг. Пункт 18 частини 2 статті 22 Закону зобов’язує замовника встановити вимогу в тендерній документації про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю — у разі закупівлі робіт або послуг.

Судячи із запитання читача, ідеться саме про предмет закупівлі послуги, отже, замовник, встановивши умову в тендерній документації щодо незалучення субпідрядника, порушує імперативну норму Закону. Радимо звернутися до замовника з вимогою щодо усунення даної невідповідності. Якщо замовник залишить вашу вимогу без уваги, ви можете оскаржити таку умову тендерної документації, звернувшись до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія).

Наведемо приклад позитивного рішення Колегії  з цього питання за № 18835р/пк-пз від 17.08.2021, оголошення № UA-2021-07-20-006296-b.

Умова тендерної документації: пунктом 7 «Інформація про субпідрядника / співвиконавця (у випадку закупівлі робіт чи послуг) розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено, що залучення субпідрядника не передбачено.

Позиція скаржника: вищезазначена вимога тендерної документації прямо суперечить пункту 18 частини 2 статті 22 Закону, відповідно до якого у тендерній документації зазначаються такі відомості: «…18) вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю — у разі закупівлі робіт або послуг». Не врахувавши положення Закону, замовник порушив норми чинного законодавства. Таке порушення унеможливлює подання належно сформованої тендерної пропозиції.

Позиція замовника: виконання учасниками торгів цієї вимоги надасть замовнику змогу уникнути незадоволення та скарг пацієнтів через затримку видачі лікувального харчування пацієнтам, зберегти репутацію підприємства, яке піклується про здоров’я і комфорт людей, та пересвідчитись у професіоналізмі учасників, розумінні всіх етапів процесу надання послуг з лікувального харчування.

Позиція Колегії: наведені положення тендерної документації не узгоджуються з вимогами Закону, а  замовник повинен усунути невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.

Коментар: норми Закону передбачають, що в разі закупівлі робіт або послуг замовник обов’язково повинен врахувати можливість учасника залучати спроможності субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору.

Бажаємо вам наснаги та перемог у публічних закупівлях. Більше статей за темою читайте на порталі RADNUK.COM.UA, адже вони обов’язково стануть вам у пригоді:

Радник відповідає на запитання

Коротко про суперечливі та болючі питання учасників закупівельного процесу