Внесення змін до укладеного договору про закупівлю — завжди актуальне питання для замовника. У статті розглянемо добірку висновків моніторингів ДАСУ, за наслідком яких аудитори виявили порушення під час укладання додаткових угод. Яких помилок припускаються замовники в частині документального підтвердження для зміни ціни та внесення змін в істотні умови, які обставини ДАСУ вважає необ’єктивними для продовження строку виконання зобов’язань по договору про закупівлю, що кажуть аудитори про зміну ціни договору про закупівлю через збільшення податку на додану вартість — читайте у статті.
Пропонуємо вам ознайомитися з практикою Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) щодо додаткових угод, якими вносяться зміни до договору про закупівлю, укладеного за результатами відкритих торгів з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Моніторинг UA-M-2023-08-15-000018, оголошення UA-2023-07-07-001893-a
Під час проведення моніторингу встановлено, що замовник 09.08.2023 уклав додаткову угоду № 1 (далі — Угода № 1), якою вніс зміни до договору, а саме збільшив ціну за одиницю товару на дизельне паливо до 46,00 грн/л з ПДВ та відповідно зменшив на 2 500 літрів кількість постачання товару (з 22 500 літрів до 20 000 літрів), збільшив ціну за одиницю товару на бензин А-92 до 45,00 грн/л з ПДВ та відповідно зменшив на 1 050 літрів кількість постачання товару (з 4 000 літрів до 2 950 літрів), збільшив ціну за одиницю товару на бензин А-95 до 47,00 грн/л з ПДВ та відповідно зменшив на 1 007,4468 літрів кількість постачання товару (з 3 000 літрів до 1 992,5532 літрів), без зміни загальної вартості договору.
Відповідно до інформації, розміщеної в ЕСЗ, документальним підтвердженням наявності підстав для укладання замовником Угоди № 1 до договору є експертний висновок Вінницької торгово-промислової палати від 02.08.2023 № В-242 (далі — Висновок).
Однак моніторингом установлено, що Висновок містить інформацію про середню роздрібну ринкову вартість (з урахуванням ПДВ) світлих нафтопродуктів на АЗС у Вінницькій області станом на певну дату (31.07.2023) та не містить інформації про коливання ціни на дизельне паливо, бензин А-92 та бензин А-95 на ринку в період між укладенням договору та Угоди № 1.
Отже, цей Висновок не може бути документальним підтвердженням для зміни ціни та внесення змін в істотні умови договору на підставі підпункту 2 пункту 19 Особливостей.
Враховуючи вищевикладене, за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору про закупівлю встановлено, що замовником на порушення вимог підпункту 2 пункту 19 Особливостей укладено Угоду № 1 до договору на збільшення ціни за одиницю товару без документального підтвердження коливання ціни товару на ринку в сторону збільшення.
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення в подальшому встановленого порушення.
Моніторинг UA-M-2023-07-17-000032, оголошення UA-2022-10-26-011248-a
За результатами аналізу питання внесення змін до договору про закупівлю встановлено: відповідно до пункту 5.2 договору місце надання послуг: 66000, Україна, Одеська область, Подільський р-н, місто Кодима.
Відповідно до даних ЕСЗ замовником 31.05.2023 оприлюднено повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та додаткову угоду від 31.05.2023 № 1 до договору, згідно з якою, дійшовши взаємної згоди сторін, замовником внесено зміни до істотних умов договору, а саме: внесено зміни до пункту 5.2 договору, виклавши його в такій редакції: «Місце надання послуг: територія Кодимської міської територіальної громади Подільського району Одеської області».
Отже, враховуючи вищевикладене, за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері закупівель в частині внесення змін до договору про закупівлю встановлено, що замовником на порушення вимог пункту 19 Особливостей укладено додаткову угоду від 31.05.2023 № 1 до договору, якою внесено зміни до істотної умови договору, а саме змінено місце надання послуг у випадку, не передбаченому пунктом 19 Особливостей.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.
Моніторинг UA-M-2023-07-21-000020, оголошення UA-2023-04-20-000089-a
Під час проведення моніторингу встановлено, що замовник 17.07.2023 уклав додаткову угоду № 1, якою вніс зміни до істотних умов договору, зокрема до додатка № 1 «Специфікація», а саме збільшено ціну за одиницю товару та відповідно збільшено загальну вартість договору до 4 626 000,00 грн з ПДВ, а також у повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю зазначено підставу, визначену підпунктом 2 пункту 19 Особливостей (збільшення ціни за одиницю у разі коливання ціни такого товару на ринку).
На запит Держаудитслужби від 24.07.2023 замовник повідомив, що документальним підтвердженням наявності підстав для укладання замовником додаткової угоди № 1 до договору є лист ТОВ «Т» від 10.07.2023 № 19 із проханням укласти додаткову угоду до договору на зміну ціни пропозиції до збільшення податку на додану вартість у зв’язку з тим, що в Законі України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 визначено, що зниження ПДВ на рівень 7 % та нульова ставка акцизів закінчується після закінчення війни або не пізніше 01.07.2023.
Отже, замовник при оприлюдненні повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю зазначив підставу (підпункт 2 пункту 19 Особливостей), яка по своїй суті не відповідає змісту внесених змін, чим не дотримався вимог підпункту 8 пункту 20 Особливостей.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи, направлені на недопущення в подальшому встановлених порушень.
Виокремимо найголовніше:
- Документальним підтвердженням для зміни ціни та внесення змін в істотні умови договору на підставі підпункту 2 пункту 19 Особливостей може бути документ, який містить інформацію про ринкову вартість предмета закупівлі з підтвердженням коливання ціни в період між укладенням договору та додатковою угодою, як наведено у першому моніторингу.
- Замовник не повинен шляхом укладання додаткової угоди змінювати місця надання послуг/ поставки товару, адже такий випадок не передбачений пунктом 19 Особливостей.
- При зміні ціни через збільшення податку на додану вартість постачальника замовник може посилатися на підпункт 6 пункту 19 Особливостей, яким передбачено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадку, зокрема, зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та / або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та / або пільг з оподаткування, а також у зв’язку зі зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування. Посилання на підпункт 2 пункту 19 Особливостей є недоречним, адже передбачає збільшення ціни за одиницю у разі коливання ціни такого товару на ринку.
За нагоди можете використати у роботі зразок додаткової угоди за підпунктом 6 пункту 19 Особливостей.
Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: