У статті розглянемо висновки моніторингів, за наслідком проведення яких були виявлені порушення в частині ретушування даних, окрім цього розглянемо моніторинг, коли порушення не виявлялися.
Пропонуємо вашій увазі висновки моніторингів, які проводяться Державною аудиторською службою України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ), про заретушовані дані. Розглянемо, коли аудитори вважать це порушенням, а в яких випадках порушень не встановлюють.
Моніторинг UA-M-2023-05-17-000020, оголошення UA-2023-02-16-014510-a
За результатами моніторингу відповідності вимог тендерної документації замовника вимогам законодавства у сфері закупівель установлено такі порушення: порушуючи вимоги пункту 28, абзацу 2 пункту 36 (пункт 40 чинної на момент написання статті редакції) Особливостей, частини 3 статті 22 Закону, замовник у пункті 2 «Інформація, що підтверджує відповідність учасника встановленим/-ому замовником кваліфікаційним/-ому критеріям/-ю» Додатка 2 до тендерної документації встановив умову, що: «копія аналогічного договору може надаватись без зазначення вартісних показників чи інших даних, які можуть бути визначені учасником як комерційна таємниця, без персональних даних (відповідно до вимог Закону України „Про захист персональних даних“), які можуть бути належним чином заретушовані», тобто визначено конфіденційною інформацію, що стосується документів, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» відповідно до статті 16 Закону.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом притягнення до дисциплінарної або матеріальної відповідальності осіб, якими допущено порушення.
Моніторинг UA-M-2023-06-02-000053, оголошення UA-2023-05-02-013573-a
Під час моніторингу, зокрема, встановлено, що в Додатку 1 до тендерної документації замовник наголосив на тому, що документи, надані на підтвердження досвіду виконання аналогічного договору, ціна в яких або закреслена, або документи скопійовані без ціни, або закреслені відомості, що становлять комерційну таємницю, вважаються такими, що відповідають вимогам документації, якщо учасником надано відповідні роз’яснення із зазначенням причин ненадання даної інформації.
На виконання зазначеної вимоги учасник «I» надав у складі тендерної пропозиції довідку про виконання аналогічного договору, скан-копію договору та лист-відгук. При цьому встановлено, що скан-копії договору та відгуку мовою оригіналу та в версії з перекладом українською мовою містять заретушовані відомості щодо ціни укладеного договору загалом та його складових частин (етапів виконання) зокрема. Водночас у складі тендерної пропозиції компанії «І» відсутні відповідні роз’яснення із зазначенням причин ненадання даної інформації. З огляду на викладене та враховуючи вимоги Додатка 1 до тендерної документації, учасник — компанія «І» не підтвердив належним чином досвід виконання аналогічного за предметом закупівлі договору. За результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції компанії «І» установлено порушення вимог абзацу другого підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує вжити заходів щодо усунення установленого порушення шляхом розірвання договору.
Моніторинг UA-M-2023-08-18-000011, оголошення UA-2023-07-24-001158-a
У запиті про надання пояснень до замовника Держаудитслужба, зокрема, просить:
«…Надати посилання на сторінку власного вебсайту (або офіційного вебсайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, обґрунтування розміру бюджетних призначень, очікуваної вартості предмета закупівлі…».
У відповіді замовник зазначає: «…розпорядженням Командування Сил логістики ЗСУ № 370/1/6/56 від 01.02.22** (додається) заборонено використання власних вебсайтів, що розміщені поза межами системи кіберзахисту Командування військ зв’язку та кібербезпеки ЗСУ та Головного управління розвідки Міністерства оборони України. КЕВ є бюджетною установою та не має власного вебсайту.
Адреси Замовника, Постачальника та розташування паливних складів, інші адреси в наданих документах заретушовані на виконання Наказу Генерального штаба ЗСУ № 12 від 30.01 2023 „Про затвердження Переліку відомостей Збройних Сил України, що становлять службову інформацію“ (ПСІ-2023) та відповідно до Пункту 38 Прикінцевих та перехідних положень Закону України „Про публічні закупівлі“ у зв’язку з тим, що поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та постачальників та загрозу знищення військового майна, а також відповідно до норм статті 114-2 Кримінального кодексу України за несанкціоноване розповсюдження інформації про розміщення Збройних Сил України чи інших військових формувань України, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану встановлена кримінальна відповідальність…».
За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба порушень не установила.
Висновок: з огляду на наведені моніторинги не радимо замовникам в умовах тендерної документації допускати можливість ретушування даних, які стосуються документів, які підтверджують відповідність учасників кваліфікаційному критерію «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» відповідно до статті 16 Закону, оскільки таку умову ДАСУ вважає порушенням. При цьому, якщо замовник допускає в тендерній документації ретушування інформації за умови надання учасником листа-роз’яснення, але учасник приховує дані і роз’яснення не надає, замовнику потрібно відхилити його тендерну пропозицію. Водночас в разі, якщо замовник заретушовує інформацію на виконання наказу Генерального штабу ЗСУ, аудитори не вбачають у цьому порушень.
Повідомляємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: