Кожен закупівельник, найімовірніше, знає, що відповідно до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення. Водночас закупівельники не завжди розуміють, коли можна застосовувати цю норму.
Згідно з абзацом 1 пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), крім частин 2–5 і 7–9 статті 41 Закону, та Особливостей.
Тобто, враховуючи припис абзацу 1 пункту 17 Особливостей, частину 3 статті 631 ЦКУ в публічних закупівлях застосовувати можна. Питань не виникає щодо застосування такої норми під час закупівель без використання електронної системи закупівель за винятками пункту 13 Особливостей. Але інша справа — її реалізація до договорів конкурентних закупівель.
Ще одне питання, яке доволі часто турбує замовників чи виконавців договору, — це застосування частини 3 статті 631 ЦКУ під час внесення змін до договорів про закупівлю.
Для пошуку відповіді на ці та інші запитання ми підготували перелік корисних посилань щодо застосування приписів частини 3 статті 631 ЦКУ в публічних закупівлях за наведеними нижче публікаціями порталу RADNUK.COM.UA.
- «Стаття 631 ЦКУ в закупівлях за Особливостями», у якій автор загально роз’яснила можливості та рекомендації щодо використання цієї норми в договорах про закупівлю.
- «Позиція АМКУ щодо зазначення умов частини 3 статті 631 ЦКУ в проєкті договору під час проведення відкритих торгів», де опрацьовано практику органу оскарження щодо допустимості застосування згаданої норми і в конкурентних закупівлях.
- «Застосування частини 3 статті 631 ЦКУ в разі проведення відкритих торгів: позиція ДАСУ», що описує протилежну думку органу фінансового контролю.
- «Застосування частини 3 статті 631 ЦКУ в договорах про закупівлю електричної енергії» — щодо правових підстав застосування або ж заборони застосування частини 3 статті 631 ЦКУ під час внесення змін до договору про закупівлю.
- «Частина 3 статті 631 ЦКУ в закупівлях за підпунктами 5, 7, 8 пункту 13 Особливостей. Консультує Мінекономіки», де проаналізовано роз’яснення Уповноваженого органу щодо закупівель за виключеннями.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано категорію «Запит пропозицій постачальників для оборони» розділу «Оборонні закупівлі». За результатом опрацювання встановлено актуальність таких зразків.