Нагадаємо, що відповідно до пункту 40 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості), якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється в тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Далі розглянемо висновки моніторингів Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) щодо норми «24 години на виправлення помилок» та проаналізуємо моменти, у яких замовники припускаються порушень.
Висновок 1: моніторинг UA-M-2023-04-25-000095, оголошення UA-2023-01-11-008248-a
Моніторингом, зокрема, встановлено, що замовник розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника ТОВ «Е», у якому зазначив, зокрема, що інформаційна довідка про наявність працівників має містити інформацію про склад інженерно-технічних працівників, а саме посаду, спеціальність, досвід роботи (мається на увазі декількох працівників або більше на розсуд учасника), та вказав на необхідність усунення невідповідностей.
Учасник ТОВ «Е» на усунення вищевказаних невідповідностей надав довідку (№ 42 від 25.01.2023), яка не містить інформації про спеціальність та досвід роботи головного бухгалтера.
Згідно з нормою підпункту 1 пункту 41 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Однак замовником не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «Е», яким не виправлено виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації (довідка про наявність працівників), що подана ним у складі тендерної пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, а визначено вказаного учасника переможцем та укладено з ним договір про закупівлю.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за укладеним за результатами тендеру договором з дотриманням норм Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, зокрема, але не виключно, шляхом письмового звернення до ТОВ «Е» щодо розірвання договору.
Висновок 2: моніторинг UA-M-2023-04-25-000097, оголошення UA-2023-03-03-011102-a
Моніторингом, зокрема, встановлено, що в Додатку 1 до тендерної документації замовник вимагав нотаріально засвідчити договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їхньої окремої частини) строком на три роки й більше.
Натомість учасник подав Договір оренди нежитлового приміщення строком понад три роки (01.11.2021 – 30.11.2024), не засвідчений нотаріально, чим було порушено вимоги тендерної документації.
Замовник не розмістив повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей. Таким чином він порушив абзац 1 пункту 40 Особливостей у частині ненадання учаснику повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ’єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом розірвання договору.
Висновок 3: моніторинг UA-M-2023-04-24-000135, оголошення UA-2023-04-03-006233-a
Моніторингом, зокрема, встановлено, що у складі тендерної пропозиції ТОВ «Г» не надано документів про якість/відповідність люка залізобетонного з внутрішнім діаметром 660 мм.
Однак замовник розмістив учаснику ТОВ «Г» вимогу про усунення невідповідностей, у якій, зокрема, зазначив про надання документів про якість/відповідність товару (чинний сертифікат відповідності та / або сертифікат/паспорт якості, та / або декларація про відповідність, та / або інший відповідний документ), виданий відповідним акредитованим органом сертифікації або виробником товару на люк залізобетонний, виготовлений згідно з діючими стандартами України на даний вид товару, чим порушив вимоги абзацу другого пункту 40 Особливостей, відповідно до якого відсутність документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі не є невідповідністю в інформації та документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, при виявленні якої замовником розміщується повідомлення про усунення невідповідностей.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку шляхом розірвання укладеного за результатами торгів договору.
Висновок 4: моніторинг UA-M-2023-04-18-000073, оголошення UA-2023-03-27-009171-a
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що замовник згідно з протоколом відхилив тендерну пропозицію ПП «В» на підставі підпункту 2 пункту 40 Особливостей, оскільки вказаний учасник у складі тендерної пропозиції «не надав завірену копію свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість як це передбачалось вимогами тендерної документації». У протоколі зазначено, що підставою для відхилення є підпункт 2 пункту 41 Особливостей, а саме: тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 Особливостей.
Ненадання копії свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість є невідповідністю, яка підлягала усуненню на підставі пункту 40 Особливостей, оскільки не належить до невідповідності в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі. Тобто замовник на порушення пункту 40 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей та, як наслідок, на порушення пункту 41 Особливостей безпідставно відхилив тендерну пропозицію ПП «В» з підстав, передбачених абзацами першим та другим підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень, зокрема шляхом припинення зобов’язань за договором від 18.04.2023 № 18/04, укладеним із переможцем процедури закупівлі.
Висновок 5: моніторинг UA-M-2023-03-14-00008, оголошення UA-2023-01-11-006894-a
За результатами моніторингу процедури закупівлі встановлено, що на порушення вимог Додатка 3 («Технічна специфікація») до ТД учасником ТОВ «І» не було надано зразків паливних карток та / або талонів, за якими буде здійснюватися реалізація палива; надано довідку від 23.01.2023 № 211/5 щодо наявної ліцензії на оптову торгівлю пальним, проте замовником зазначалось про ліцензію на роздрібну торгівлю паливом; не надано довідки довільної форми про найменування виробника (-ів) та із зазначенням країни походження товару, що постачатиметься замовнику.
У протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою зазначено, що не надані учасником ТОВ «І» документи стосуються саме технічної специфікації, що призведе до зміни предмета закупівлі.
ДАСУ вважає, що відображені замовником у протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою невідповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ «І» умовам, встановленим у ТД, зокрема Додатку 3 до ТД, не є інформацією та документами про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції, та не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Проте відповідно до даних електронної системи закупівель на порушення абзацу 1 пункту 40 Особливостей замовником не розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником ТОВ «І».
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов’язань за договором з переможцем, у тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності / нікчемності договору.
Виходячи з наведених висновків Держаудитслужби, при наданні/ненаданні вимоги про усунення невідповідностей варто звернути увагу на таке:
- якщо замовник розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника, а учасник не усунув зазначені відповідності або усунув не в повному обсязі, це є підставою для відхилення;
- якщо учасником не надано певного документа/інформації (за винятком документів, які підтверджують технічні вимоги/характеристики предмета закупівлі та забезпечення тендерної пропозиції), замовник на виконання пункту 40 Особливостей зобов’язаний надати учаснику повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей;
- відсутність документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі не є невідповідністю, при виявленні якої замовником розміщується повідомлення про усунення невідповідностей;
- ненадання, наприклад, копії свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість є невідповідністю, яка підлягає усуненню на підставі пункту 40 Особливостей, оскільки не належить до невідповідності в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі;
- ДАСУ вважає, що якщо документи, які вимагаються замовником у додатку «Технічна специфікація», не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо, замовник має розміщувати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в таких інформації та / або документах.
За нагоди використовуйте зразок листа-роз’яснення щодо неможливості надати відповідь на запит ДАСУ.
Нагадаємо, що на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: