Через енергетичну кризу, що виникла через підступні обстріли рф, наразі надзвичайно актуальним предметом закупівлі є генератори. Ми вирішили розглянути висновок моніторингу Державної аудиторської служби (далі — Держаудитслужба) саме по предмету закупівлі генератори.
Плануєте закупівлю генераторів? Радимо ознайомитися зі статтею «Усе, що треба знати про придбання генераторів та акумуляторів».
Тож, до вашої уваги висновок аудиторів та помилки замовника під час відкритих торгів на закупівлю генератора (дизель-генератор номінальною потужністю не менше 50 кВт) (ДК 021:2015: 31120000-3), які проводилися згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
Моніторинг UA-M-2022-12-06-000022 від 06.12.2022, оголошення про проведення відкритих торгів за Особливостями UA-2022-10-25-005943-a
Моніторингом встановлено, що замовником при підписанні річного плану закупівель, тендерної документації, протоколу розкриття тендерних пропозицій, повідомлення про намір укласти договір використано електронний цифровий підпис, що належить фізичній особі Васюта О. О. Вказане суперечить абзацу 3 пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 1082 від 11.06.2020 (далі — Порядок № 1082), та частині 3 статті 12 Закону. Частиною 3 статті 12 Закону передбачено: «Під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій / пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України „Про електронні документи та електронний документообіг“ та „Про електронні довірчі послуги“».
Моніторингом питання відповідності тендерної документації вимогам Закону та Особливостей встановлено порушення абзацу 3 пункту 44 Особливостей, а саме замовником у тендерній документації вказано, що «Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, передбачених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону…», в той час як абзацом 3 пункту 44 Особливостей визначено, що «Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону…».
Під час моніторингу через електронну систему закупівель було надано запит замовнику щодо документального обґрунтування виконання вимог постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 (далі — Постанова № 710). Відповідь замовника не свідчить про наявність порушення. У своїй відповіді замовник зазначив: «…Щодо поставленого питання надаємо вам документ „Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі“ (Додаток № 1), який не було оприлюднено протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель шляхом розміщення на власному веб-сайті уповноваженою особою Квашою М. Г., яка на даний час не працює. В подальшому зобов’язуємося не допускати виявлених порушень». З урахуванням викладеного, замовником не виконана вимога пункту 4-1 Постанови № 710. Таким чином, моніторингом питання дотримання вимог Постанови № 710 встановлено порушення пункту 4-1 Постанови № 710.
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує:
- здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом оприлюднення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розмір бюджетного призначення, очікувану вартість предмета закупівлі;
- з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель та неможливість їх усунення здійснити заходи щодо недопущення їх у подальшому, зокрема, шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення,
Таким чином, зверніть увагу:
- абзацом 3 пункту 3 Порядку № 1082 передбачено, що після внесення інформації в електронні поля замовником на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи замовника, а не фізичної особи;
- абзацом 3 пункту 44 Особливостей передбачено, що переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини першої та частиною другою статті 17 Закону. За нагоди радимо ознайомитися з матеріалом «Чи потрібно вимагати документи по статтях 16 і 17 Закону, коли укладається прямий договір, якщо відкриті торги за Особливостями не відбулися».
Постановою № 710 доручено головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки, а органам місцевого самоврядування, Пенсійному фонду та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування рекомендовано з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:
- обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
- оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Таким чином, обов’язок оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, розміру бюджетного призначення стосується виключно конкурентних процедур закупівель. До конкурентних процедур закупівель, згідно з Особливостями, відносяться:
- відкриті торги;
- рамкова угода.
Щоб не припуститися помилок у тендерній документації, коли проводите відкриті торги за Особливостями, завантажуйте зразок тендерної документації (товар) та додатки до неї, заповнюєте відповідну інформацію, і все готово!
- Приклад Тендерної документації (товар);
- Приклад Додатка 1 до тендерної документації (товар) (кваліфікаційні критерії, вимоги статті 17 Закону та інші вимоги);
- Приклад Додатка 2 до тендерної документації (технічні вимоги до предмета закупівлі);
- Приклад Додатка 3 до тендерної документації (проєкт Договору).
Нагадаємо, на порталі є книга «Добірка практики моніторингу закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями: