Продовжуємо ряд статей для учасників-новачків про проведення спрощеної закупівлі. У попередніх статтях на порталі RADNUK.COM.UA ми розповіли про «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі», «Особливості періоду уточнення у спрощеній закупівлі» та «Подання пропозицій у спрощеній закупівлі». Ми розглянули загальні засади проведення спрощеної закупівлі, проаналізували, яка інформація міститься в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, на які нюанси слід звернути увагу учасникам під час підготовки пропозиції, як звертатися до замовника із вимогою та / або запитанням під час уточнення інформації, як найкраще учаснику підготувати цінову пропозицію та подати для участі у спрощеній закупівлі. Сьогодні проаналізуємо наступний етап спрощеної закупівлі — електронний аукціон.
Що таке електронний аукціон?
Електронний аукціон у спрощеній закупівлі — це повторювальний процес пониження ціни під час проведення спрощеної закупівлі, який реалізується в електронній системі закупівель онлайн у реальному часі та відбувається у три раунди. При цьому учасник має право понижати цінову пропозицію під час проведення кожного раунду електронного аукціону, але не зобов’язаний цього робити.
Як відбувається електронний аукціон?
Механізм електронного аукціону єдиний для всіх видів закупівлі, у тому числі й для спрощеної закупівлі. Якщо для участі в спрощеній закупівлі подано лише одну пропозицію, то електронний аукціон не відбувається, а електронна система закупівель автоматично переводить пропозицію єдиного учасника на етап розгляду. Тобто із одним учасником спрощена закупівля може відбутися за умови відповідності цінової пропозиції цього одного учасника вимогам замовника, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та додатків до нього.
Таким чином, електронний аукціон розпочинається в разі, якщо для участі у спрощеній закупівлі надали цінові пропозиції принаймні двоє учасників. Час та дата початку електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично. До початку електронного аукціону кількість поданих тендерних пропозицій не розкривається. Із моменту початку електронного аукціону розкривається інформація щодо вартості цінової пропозиції та кількості учасників. Учасники можуть онлайн спостерігати, як відбувається аукціон, та понижувати ціну, при цьому назва учасника недоступна до завершення аукціону.
Електронний аукціон відбувається у три раунди, під час кожного з яких учасники мають можливість знижувати цінову пропозицію. Для проведення електронного аукціону ціни всіх пропозицій розташовуються в електронній системі закупівель у порядку від найвищої до найнижчої.
Учасники розпочинають аукціон з ціною, з якою вийшли на спрощену закупівлю, стартовою ціною є найвища ціна. Перед початком кожного наступного раунду електронного аукціону визначається нова стартова ціна за результатами попереднього раунду аукціону. Учасник може протягом одного раунду один раз понизити ціну своєї пропозиції не менше ніж на один крок від своєї попередньої ціни.
Увага! Учасник, керуючись зниженням ціни іншими учасниками, при проведенні кожного раунду аукціону може залишати все без змін, знижувати ціну на крок аукціону стосовно своєї попередньої ставки або знижувати ціну більш ніж на межу кроку.
Розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону може бути від 0,5 % до 3 % очікуваного бюджету спрощеної закупівлі. Мінімальний крок пониження ціни під час проведення аукціону розраховується не від ціни конкурента, а від власної ціни учасника, яку він надав у попередньому раунді.
Після завершення електронного аукціону відкривається інформація про учасників та з’являється доступ до всіх наданих документів у складі їхніх пропозицій для проведення розгляду пропозицій замовником. Після завершення аукціону в учасників з’являється можливість вивчити цінові пропозиції конкурентів та проаналізувати їх відповідність вимогам замовника.
Як технічно відбувається електронний аукціон?
Пропонуємо перед тим, як взяти участь у реальному аукціоні, спробувати свої сили на тренажері аукціону, який можна знайти на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Інструменти» — «Тестовий аукціон ProZorro». Попереднє тренування дозволить вам зрозуміти правила його проведення та обрати свою стратегію участі. Якщо початок аукціону система визначила, наприклад, 18.05.2021 о 12:42, то саме в цей час учасник може перейти зі сторінки оголошення на аукціон, модуль якого з цього моменту стає доступним. На Рис. 1 зображено інтерфейс одного з майданчиків та виділені вкладки, як перейти до аукціону.
Припустімо, що очікуваний бюджет спрощеної закупівлі становить 100 000 грн. У кожному раунді учасник може або знизити ставку, або залишити її без змін. Крок пониження замовник встановив 1 % (1 000 грн). До закінчення аукціону всі пропозиції анонімні. Учасник буде бачити лише себе. Але після закінчення аукціону назви всіх ваших конкурентів стають відкритими.
Розглянемо, як відбуватиметься аукціон, якщо ви, як учасник, зазначите найнижчу ціну — 94 500 грн. Як бачимо на Рис. 2, ваша цінова пропозиція найнижча та понижуватися у вас буде змога останнім, отже, ви матимете переваги.
На Рис. 3 розглянемо, як відбувається перший раунд. Ви вимушені понизити ціну, враховуючи, до якого рівня понизив ціну Учасник 2. Ваша перевага полягає в можливості останнім знижувати цінову пропозицію та враховувати цінові пропозиції інших учасників. Як бачимо, Учасник 2 запропонував ціну 86 249,50 грн. Щоб залишатися учасником з найменшою ціною, ви ставите ціну 86 150,00 грн.
Отже, як бачимо на Рис. 4, ви знову запропонували найнижчу ціну та маєте змогу понижатися останнім.
Під час другого раунду ви знову понижуєте ціну, враховуючи цінову пропозицію Учасника 2, та ставите ціну нижче ніж 82 074,50 грн (див. Рис. 5).
І в третьому раунді ви зможете понижувати ціну останнім (Рис. 6).
Як бачимо на Рис. 7, для отримання перемоги в аукціоні ви понижуєте ціну і в третьому раунді, врахувавши цінові пропозиції конкурентів.
Після проведення трьох раундів та завершення аукціону електронна система закупівель оголошує результати. Можна побачити назви всіх учасників, які взяли участь. На Рис. 8 бачимо, що за результатами аукціону ви як учасник запропонували найнижчу ціну та маєте всі шанси бути переможцем цієї спрощеної закупівлі.
Додатково слід зауважити, що очікування початку аукціону становить 5 хвилин. Час на подання пропозицій (пониження ціни) — 2 хвилини. Час очікування до наступного раунду — 2 хвилини.
Як бачимо з наведеного прикладу, якщо учасник із початку аукціону запропонував найнижчу ціну, то він матиме змогу понижувати ціну останнім та матиме більші шанси на перемогу, ніж інші учасники. При цьому варто пам’ятати про економічну доцільність зниження ціни та рентабельність.
Звичайно, учасник може подати одразу свою мінімально допустиму пропозицію та не понижувати ціну до завершення аукціону. Але така стратегія зазвичай провальна, бо якщо ваш конкурент понизить раптом ціну, наприклад, на 1 гривню нижче від вашої цінової пропозиції, ви програєте. Онлайн-аукціон — це можливість швидко реагувати та коригувати свою ціну залежно від інших учасників.
Краще намагатися завершити кожний раунд з найменшою ціновою пропозицією. У такому разі в кожному наступному раунді ви будете робити ставку останнім, а отже, бачитимете ставки суперників і зможете зробити свою ставку нижчою за всіх.
Як підготуватися до електронного аукціону?
Рекомендуємо заздалегідь подбати про настання таких випадків, як вимкнення світла в офісному приміщенні або зникнення Інтернету. Зазвичай такі технічні проблеми виникають раптово та можуть коштувати перемоги. Тому, знаючи дату та час аукціону, потрібно підготувати ноутбук / телефон / планшет, який зможе працювати без світла під час проведення аукціону, та налаштувати підключення до Інтернету. Так у разі виникнення складнощів ви все одно будете готовими на всі 100 %.
Проведення електронного аукціону відбувається в онлайн-режимі, тому часу на довгі роздуми та міркування не буде. Представнику учасника завчасно потрібно визначити собівартість товару / роботи / послуги, яка пропонується на тендер, та погодити кінцеву вартість пропозиції, нижче якої понижатися не рентабельно. Розрахунок цінової пропозиції найзручніше зробити в окремому файлі, наприклад в Excel, адже формат цього файлу дуже зручний для перерахунку в разі зміни даних. Також слід завчасно розрахувати кроки на кожному раунді аукціону, кінцеву ціну, понижатися нижче якої недоцільно.
До того як формувати цінову пропозицію, учасникам буде доцільним проаналізувати попередні закупівлі замовника за цим предметом закупівлі та врахувати, яка кількість учасників взяла участь в електронному аукціоні напередодні; які були стартові ціни учасників; наскільки ціни конкурентів були нижчими за очікувану вартість замовника; якої стратегії дотримувалися учасники, знижуючи ціну в кожному раунді електронного аукціону.
Висновки
- Якщо на спрощену закупівлю надана цінова пропозиція одного учасника, то електронний аукціон не відбувається, ця цінова пропозиція без аукціону розглядається замовником. Для того щоб аукціон відбувся, потрібно, щоб було надано не менше двох пропозицій.
- Електронний аукціон складається з трьох етапів (раундів) та полягає в повторювальному процесі пониження цін в інтерактивному режимі реального часу.
- Пониження цінової пропозиції в електронному аукціоні є правом учасника, а не обов’язком.
- Учасники мають можливість попередньо ознайомитися з технічними основами аукціону, зрозуміти правила його проведення та обрати свою стратегію участі, беручи участь у «Тестовому аукціоні ProZorro».
- До аукціону варто підготуватися заздалегідь та розробити наперед стратегію дій під час пониження ціни.