Численні порушення при проведенні поточного ремонту

Катерина Плашенко
3214
8 Травня 2023
Численні порушення при проведенні поточного ремонту
3214
8 Травня 2023

Нагадаємо, що відповідно до пункту 21 частини 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) послуги — це будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проєктної документації. При цьому згідно з листом Міністерства регіонального розвитку та будівництва від 15.07.2009 № 9/9-1056 поточний ремонт — це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій та інженерного обладнання.

За нагоди ознайомтеся зі статтею «Щодо поточного ремонту в розумінні Закону з урахуванням Особливостей».

Розглянемо нещодавній висновок моніторингу Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба) при проведенні закупівлі поточного ремонту з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Моніторинг UA-M-2023-04-26-000040, оголошення UA-2023-04-06-007617-a

Тендерна документація складена з порушенням законодавства

Під час моніторингу встановлено ряд порушень, а саме:

  • в порушення вимог пункту 17 частини 2 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація замовника не містить посади посадової особи замовника (Сейко Т. В.), уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками;
  • в порушення вимог пункту 19 частини 2, абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей замовником у пункті 1 розділу ІІІ тендерної документації до формальних помилок віднесено «зазначення неповного переліку інформації в певному документі, усупереч вимогам документації, у разі якщо така інформація повністю відображена в іншому документі, що наданий у складі тендерної пропозиції учасника», при відсутності вказаної помилки у Переліку формальних помилок, затвердженому наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 710;
  • в порушення вимог абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей у підпункті 8 пункту 5.3 розділу ІІІ тендерної документації замовником вимагається надання довідки щодо дотримання учасниками норм чинного законодавства України, зокрема Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 № 1702-VII, притому, що зазначений нормативний документ втратив чинність;
  • в порушення вимог пункту 14 частини 2 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація замовника не містить кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
  • в порушення абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону та абзацу 1 пункту 28 Особливостей у пункті 3 розділу V тендерної документації замовником зазначено підстави відхилення тендерних пропозицій, що визначені в пункті 41 Особливостей, у редакції, яка втратила чинність;
  • в порушення вимог частини 4 статті 23 Закону тендерна документація містить посилання на конкретні торгові марки та виробників («Ceresit», «RODA», «Vario Term») з виразом «або еквівалент», але без обґрунтування необхідності такого посилання;
  • у тендерній документації встановлено умову, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, «погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору». Водночас предметом закупівлі є послуги, при цьому вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівель є товари (підпункт 2 пункту 19 Особливостей).

Невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню

За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що тендерна пропозиція учасника — переможця процедури закупівлі ПП «Б» не відповідає умовам тендерної документації замовника.

Відповідно до пункту 1 розділу III тендерної документації встановлено вимогу, що учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати за формою договірної ціни розрахунок ціни тендерної пропозиції (договірної ціни), визначеної згідно з чинним законодавством України та локальними кошторисами, з розрахунками за статтями витрат договірної ціни, зокрема розрахунок кошторисної заробітної плати згідно з Порядком розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об’єктів, затвердженим наказом Мінрегіону від 20.10.2016 № 281 (зі змінами). Однак у складі тендерної пропозиції учасника ПП «Б» відсутній відповідний розрахунок кошторисної заробітної плати, чим не дотримано вимоги тендерної документації.

Відповідно до розділу III тендерної документації учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати заповнену на фірмовому бланку (за наявності) цінову пропозицію за формою «Цінова пропозиція», наведеною у вказаному пункті тендерної документації. При цьому в примітці до форми «Цінова пропозиція» зазначено, що «Учасник не повинен відступати від вищенаведеної форми». На виконання цих вимог учасник ПП «Б» у складі тендерної пропозиції надав документ від 13.04.2023 № 03/04/12 з назвою «ФОРМА „ЦІНОВА ПРОПОЗИЦІЯ“», однак у наданій учасником ціновій пропозиції відсутня інформація про згоду дотримуватися умов тендерної пропозиції саме протягом 120 календарних днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій, відсутня інформація про розмір сплати податку (податок на додану вартість або єдиний податок) у відсотках, а також назву предмета закупівлі вказано в називному відмінку, а не в родовому відмінку, як вимагалось.

Відповідно до підпункту 9 пункту 5.3 розділу III тендерної документації від учасників у складі тендерної пропозиції вимагалось надання копії паспорта керівника (уповноваженої особи), який підписав тендерну пропозицію. На виконання вимоги учасник ПП «Б» у складі своєї тендерної пропозиції надав копію сторінок 1-5 та 12-13 паспорта особи, яка підписала тендерну пропозицію та є директором, проте відсутні копії сторінок 6-11 та 14-16 паспорта.

Відповідно до тендерної документації встановлено умову щодо надання у складі тендерних пропозицій учасників копій дозволів та ліцензій на відповідні види діяльності, необхідні для виконання усіх будівельних робіт, зазначених у Додатку № 2 до тендерної документації. Учасник ПП «Б» у складі тендерної пропозиції надав довідку щодо надання копій ліцензій від 13.04.2023 № 03/04/37, у якій зазначив інформацію, що «на даний перелік і види будівельних робіт, які належать до об’єкту будівництва за класом (СС1) наслідками, у відповідності до чинного законодавства, наявність ліцензій і дозволів не вимагається».

Водночас Додатком № 2 до тендерної документації передбачено виконання робіт у колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах тощо). У той же час, відповідно до вимог пункту 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (з урахуванням постанови Кабінету Міністрів від 24.03.2022 № 357), роботи підвищеної небезпеки, що зазначені у пункті 7 Переліку видів робіт підвищеної небезпеки групи А Додатка № 2 цього Порядку, а саме «Роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах тощо)», виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці. У складі тендерної пропозиції учасника ПП «Б» відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на виконання робіт в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах тощо), чим не дотримано вимоги тендерної документації.

Відповідно до підпункту 2 пункту 41 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі невідповідності її вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону, та умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом відміни тендеру. 

У зв’язку із зазначеним звертаємо увагу замовника:

  • тендерна документація має містити посаду посадової особи замовника, уповноваженої здійснювати зв’язок з учасниками, та інформацію про кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
  • перелік формальних помилок, який замовник зазначає в умовах тендерної документації, має відповідати Переліку формальних помилок, затвердженому наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 710;
  • замовник не повинен вимагати документи/довідки/інформацію з посиланням на нормативно-правові документи, які втратили чинність, так само потрібно бути уважним і не встановлювати вимоги, які не відповідають чинній редакції Особливостей;
  • погодження зміни ціни за одиницю товару можливе лише у випадку закупівлі товару, а не послуг поточного ремонту.

Учасникам публічних закупівель варто пам’ятати про основне правило публічних закупівель: тендерна пропозиція повинна повністю відповідати вимогам, встановленим замовником в умовах тендерної документації.

За нагоди використовуйте зразок листа-роз’яснення щодо неможливості надати відповідь на запит ДАСУ.

Нагадаємо, що на порталі є книга «Практика моніторингу процедур закупівель» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями:

Гід для новачків

Перші кроки до успішної участі в публічних закупівлях

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО