Період кваліфікації учасника у спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021

Катерина Плашенко
2902
22 Листопада 2021
Період кваліфікації учасника у спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021
2902
22 Листопада 2021

Продовжуємо розглядати, що змінилося у спрощеній закупівлі після 26.06.2021, коли набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX (далі — Закон).

У попередніх статтях «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021», «Період уточнення інформації в спрощеній закупівлі», «Подання пропозицій у спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021» та «Електронний аукціон у спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021» на порталі RADNUK.COM.UA ми розглянули загальний алгоритм участі у спрощеній закупівлі; розібрали вимоги замовника в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, які потребують першочергової уваги; дослідили, навіщо потрібен період уточнення інформації, як звертатися до замовника із питанням та / або вимогою; ознайомилися з механізмом електронного аукціону; дізналися, що ж змінилося, а що ні.

Сьогодні, продовжуючи вивчення спрощеної закупівлі починаючи з 26.06.2021, розглянемо наступний етап — період кваліфікації учасника у спрощеній закупівлі, іншими словами етап розгляду пропозицій учасників.

Що таке період кваліфікації?

Період кваліфікації — це особливий процес, який відбувається після завершення електронного аукціону, протягом якого замовник розглядає пропозиції учасників на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Період розгляду пропозицій учасників розпочинається автоматично після завершення електронного аукціону, тобто електронна система закупівель (далі — ЕСЗ, система) розкриває дані про всіх учасників, і з’являється доступ до документів, які надані учасниками у складі пропозицій. Ця інформація стає доступною усім: замовнику, учасникам та всім користувачам ЕСЗ.

Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 10 Закону, під час проведення спрощеної закупівлі розкриття пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі, а також з інформацією та документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель одразу після завершення електронного аукціону.

У спрощеній закупівлі ЕСЗ автоматично формує та оприлюднює протокол розкриття пропозицій у день розкриття пропозицій (абзац 1 частини 3 статті 10 Закону).

Відповідно до частини 10 статті 29 Закону строк розгляду пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати 5 робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

Важливо! Станом на дату написання статті у замовників відсутня технічна можливість продовжити строк розгляду пропозиції до 20 робочих днів, тому замовники розглядають пропозицію учасника на відповідність їхнім вимогам протягом 5 робочих днів.

За результатами розгляду пропозицій учасників замовник або відхиляє пропозицію, або обирає переможця спрощеної закупівлі.

Також слід зауважити, що замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої пропозиції, таку умову містить частина 13 статті 29 Закону.

За що замовник може відхилити пропозицію учасника?

Згідно з частиною 13 статті 14 Закону замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо:

  1. пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;
  2. учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
  3. учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;
  4. якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю

Розберемо більш детально кожну підставу для відхилення.

Підстава для відхилення № 1 — пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 1 Закону пропозиція учасника спрощеної закупівлі (далі — пропозиція) — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимог до предмета закупівлі.

Тобто документи пропозиції учасника мають повністю відповідати вимогам замовника, в іншому випадку пропозиція учасника має бути відхилена. Отже, якщо замовник в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі передбачив вимогу щодо надання, наприклад, трьох аналогічних договорів, а учасник надав лише два, замовник має відхилити його пропозицію. Приклад аналогічного відхилення наведений у статті «Невиконання вимог оголошення про проведення спрощеної закупівлі: чи підстава для відхилення?».

Підстава для відхилення № 2 — учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником. Відповідно до пункту 10 частини 1 статті 1 Закону забезпечення пропозиції — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником, що виникли у зв’язку з поданням пропозиції, у вигляді такого забезпечення, як гарантія.

Тобто в разі наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання забезпечення пропозиції учаснику обов’язково потрібно його надати, при цьому в повній відповідності до вимог (строк дії / сума / умови неповернення забезпечення пропозиції тощо).

Зверніть увагу, що з 19.03.2021 набрав чинності наказ Мінекономіки (Уповноваженого органу) № 2628 від 14.12.2020, яким затверджено форму забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції та вимоги до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції.

Детально ознайомитися з затвердженою Формою забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції можна на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Зразки документів» — «Зразки документів учасникам». Більше щодо нових вимог до забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції читайте у статтях: «Забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції по-новому» та «Нові правила зазначення інформації про забезпечення у спрощеній закупівлі».

Підстава для відхилення № 3 — учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю. Трапляється, що учасник занадто понизив ціну під час участі в електронному аукціоні, а коли необхідно укладати договір про закупівлю за результатами проведеної спрощеної закупівлі, такий переможець розуміє, що виконати договір про закупівлю за запропонованими цінами нерентабельно, тому відмовляється від його підписання. У такому випадку замовник має його відхилити та перейти до розгляду наступної пропозиції.

Важливо! Не варто зловживати таким правом, адже наступна підстава для відхилення напряму пов’язана із боротьбою з недобросовісними учасниками.

Більше щодо того, як замовник має підтвердити відмову учасника від укладання договору про закупівлю читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Документальне підтвердження відхилення переможця, який відмовився від підписання договору». Також корисними для вас будуть статті «До якого моменту можна відкликати пропозицію без негативних наслідків для учасника» та «Хто є відповідальним за укладення договору про закупівлю?».

Підстава для відхилення № 4 — якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Учаснику, який переміг та тричі відмовився від підписання договору про закупівлю, потрібно усвідомлювати, що у четвертій закупівлі замовник правомірно відхилить його пропозицію. Основними умовами для застосування цієї підстави для відхилення є:

  • кількість — три рази: Законом передбачено, що має бути більше двох відмов від підписання договору про закупівлю, тобто учасник-переможець мінімум тричі має не підписати договір про закупівлю, щоб замовник міг відхилити його пропозицію;
  • період — один рік: протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
  • один замовник: той самий замовник, що й проводить спрощену закупівлю: якщо учасник тричі відмовився від підписання договору про закупівлю з замовником «А», то тільки замовник «А» має право відхиляти його пропозицію.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в ЕСЗ та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена, через ЕСЗ (частина 14 статті 14 Закону).

Дії учасника в разі відхилення його пропозиції

Що може вдіяти учасник, якщо він не згоден з рішенням замовника щодо відхилення його пропозиції? Такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через ЕСЗ замовник зобов’язаний надати йому відповідь (частина 14 статті 14 Закону).

Як відомо, у спрощеній закупівлі не передбачене оскарження шляхом звернення до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.  

Учасник у разі незгоди з умовами спрощеної закупівлі або з рішенням замовника щодо відхилення його пропозиції не має можливості подати скаргу. Згідно з частиною 20 статті 14 Закону з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до:

  • замовника;
  • органу, що здійснює контроль над замовником;
  • суду.

Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі у судовому порядку. Більше про методи оскарження та звернення у спрощених закупівлях, передбачені Законом, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Захищаємо свої права у спрощеній закупівлі».

Учасники спрощених закупівель також можуть скористатися можливістю залишити відгук про закупівлю на сайті DOZORRO або ж звернутися до Державної аудиторської служби України. Як це зробити, читайте у статті «Чи може учасник звернутися до ДАСУ щодо порушень замовника під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі?», а приклад звернення доступний до завантаження на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Приклад звернення до Державної аудиторської служби України».

Переможець спрощеної закупівлі

Згідно з частиною 12 статті 14 Закону за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця та оприлюднює в ЕСЗ повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію. Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається ЕСЗ автоматично.

Пунктом 8 частини 1 статті 10 Закону передбачено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в ЕСЗ повідомлення про намір укласти договір про закупівлю протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця спрощеної закупівлі.

Важливо! У переможця спрощеної закупівлі відсутня технічна можливість завантажувати будь-які документи через ЕСЗ, як, наприклад, під час участі у відкритих торгах. Тому в разі наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання тієї чи іншої довідки переможцем через ЕСЗ необхідно звернутися до замовника на етапі періоду уточнення інформації та змусити його усунути таку невідповідність технічному функціоналу ЕСЗ.

Водночас частиною 2 статті 41 Закону передбачено, що переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю та копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та якщо про це було зазначено в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. У разі якщо переможцем спрощеної закупівлі є об’єднання учасників, копія ліцензії або дозволу надається одним з учасників такого об’єднання учасників.

Тобто згідно з вимогами Закону переможець спрощеної закупівлі має:

  1. обов’язково надати відповідну інформацію про право підпису договору про закупівлю. Оскільки законодавчо не встановлено, у який спосіб та які документи підтверджують право підпису договору про закупівлю, переможець має виконати вимогу замовника, передбачену в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі. Якщо ж відповідна вимога відсутня, переможець надає документ на власний розсуд, наприклад довідку з інформацією про право підпису керівника компанії або довіреність на особу, яку уповноважено укладати договір про закупівлю, або ж наказ та протокол / рішення про призначення керівника. Варто зауважити, що навіть за умови відсутності вимоги щодо надання переможцем спрощеної закупівлі інформації про право підписання договору про закупівлю рекомендуємо учасникам надавати відповідну інформацію на виконання частини 2 статті 41 Закону;
  2. виключно у разі встановлення вимоги в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі щодо надання копії ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено Законом, надати відповідний документ. Тобто якщо замовник не передбачив такої вимоги, то й обов’язок надавати відповідний документ у переможця відсутній.

Відміна спрощеної закупівлі

Замовник згідно з частиною 17 статті 14 Закону відміняє спрощену закупівлю в разі:

  1. відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг;
  2. неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель;
  3. скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.

Повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється в електронній системі закупівель замовником протягом одного робочого дня з дня прийняття замовником відповідного рішення.

Згідно з частиною 18 статті 14 Закону спрощена закупівля автоматично відміняється ЕСЗ у разі:

  1. відхилення всіх пропозицій;
  2. відсутності пропозицій учасників для участі в ній.

Повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється ЕСЗ протягом одного робочого дня з дня автоматичної відміни спрощеної закупівлі.

Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надсилається всім учасникам ЕСЗ у день його оприлюднення. Також спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом).

Висновки

  1. За результатами розгляду пропозиції учасника замовник має прийняти рішення про визначення його переможцем спрощеної закупівлі або ж про відхилення його пропозиції.
  2. Учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.
  3. Замовник може відхилити учасника на вичерпних підставах, що передбачені в частині 13 статті 14 Закону.
  4. У переможця спрощеної закупівлі відсутня технічна можливість завантажувати будь-які документи через ЕСЗ. Тому в разі наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимоги щодо надання тієї чи іншої довідки переможцем через ЕСЗ варто звернутись до замовника ще на етапі періоду уточнення інформації з метою внесення відповідних змін.
  5. Замовник відміняє спрощену закупівлю в разі: відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг; неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель або скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.
  6. Спрощена закупівля автоматично відміняється ЕСЗ у разі: відхилення всіх пропозицій або відсутності принаймні однієї пропозиції.

Більше цікавої інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях:

Спрощені закупівлі

Публікації для учасників, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг на так звані "допорогові суми", тобто вартість яких є нижчою 200 тис. грн для товарів і послуг та нижче 1 млн. грн для робіт (звичайні замовники), або вартість яких є нижчою 1 млн. грн для товарів і послуг та нижче 1,5 млн. грн для робіт, якщо йдеться про спецзамовників.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО