Постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 625 «Про затвердження Порядку проведення маркетингових досліджень ринку товарів, робіт і послуг оборонного призначення» (далі — Порядок) затверджено Порядок проведення маркетингових досліджень ринку товарів, робіт і послуг оборонного призначення. Зважаючи, що Порядок не є примірним чи рекомендаційним, його положення є обов’язковими для усіх державних замовників у сфері оборони.
Порядок визначає механізм проведення державними замовниками у сфері оборони маркетингових досліджень ринку товарів, робіт і послуг оборонного призначення, які плануються до закупівлі (далі — маркетингові дослідження), зокрема за імпортом, з метою відбору постачальника (виконавця).
Етапи маркетингового дослідження
Маркетингові дослідження проводяться у три етапи (Таблиця).
Таблиця
Найменування етапу | Виконувані дії замовника |
Етап перший | |
Вивчення завдань, умов, встановлення проблем і формування цілей, розроблення плану та напрямів дослідження | У рамках етапу: · вивчається і усвідомлюється мета дослідження; · здійснюється формування вимог до вихідних даних досліджень (кількісні, якісні, цінові, технічні, часові, виробничі та сервісні показники, інформація про постачальників / виробників, джерела інформації та методи її збору тощо); · уточнюються (у разі потреби) критерії досліджень; · визначаються спроможності проведення аналізу: можливість отримання необхідної інформації, часу і ресурсів, прогнозу результатів тощо. |
Етап другий | |
Відбір джерел і збір інформації про визначений тип (вид, зразок) предмета закупівлі і потенційних іноземних постачальників / виробників | У рамках етапу: · використовуються всі доступні інформаційні ресурси, у тому числі Головний каталог посилань для логістики НАТО (NATO Master Catalogue of References for Logistics (NMCRL)), база даних боєприпасів НАТО (NATO Ammunition Database (eNADB)) тощо; · здійснюється пошук інформації про номенклатурні номери НАТО предметів закупівлі, їх основні позначення, можливості використання цих позначень під час закупівлі в конкретних (певних) виробників та інформації про країни, у яких ці предмети перебувають в експлуатації (використанні). Використовується Каталог предметів постачання в системі кодифікації НАТО; · оформляється пропозиція щодо необхідності включення до контракту на закупівлю вимог відповідно до угоди НАТО із стандартизації STANAG 4177 (у разі відсутності номенклатурного номера НАТО (NSN) за результатами маркетингового дослідження); · розміщується інформація про потреби в предметах закупівлі в місцях їх виробництва або продажу, організовується офіційне листування з виробниками такої продукції або з їх уповноваженими представництвами, з компетентними органами з питань оборони іноземних держав, у яких вона виробляється / закуповується, порушуються відповідні питання під час офіційних візитів з метою отримання комерційних пропозицій тощо; · формується перелік іноземних суб’єктів господарювання, які можуть залучатися до постачання предметів закупівлі (у тому числі ті, які містять відомості, що становлять державну таємницю); · створюються відповідні бази даних за визначеними категоріями, у тому числі за комерційними пропозиціями постачальників / виробників. Порядок обміну інформацією з обмеженим доступом з компетентними органами з питань оборони іноземних держав та іноземними суб’єктами господарювання під час проведення маркетингових досліджень та відповідних закупівель визначається державними замовниками у сфері оборони відповідно до вимог законодавства України з охорони інформації з обмеженим доступом, зокрема міжнародних договорів про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. |
Етап третій | |
Маркетинговий аналіз | У рамках етапу: · аналізується інформація, що міститься в Інтернеті, засобах масової інформації, отримана у відповідях на офіційні запити від Агенції НАТО з підтримки та постачання, Агенції НАТО із зв’язку та інформації та їх структур, а також з інших джерел; · здійснюється вивчення, проводяться дослідження та аналіз комерційних пропозицій і розподіл їх від найбільш привабливих за сукупністю показників. За наявності єдиного постачальника / виробника проводяться дослідження та аналіз комерційної пропозиції на її відповідність вимогам державного замовника у сфері оборони та світового ринку озброєнь. Для проведення аналізу комерційних пропозицій потенційних постачальників / виробників предметів закупівлі враховуються такі основні критерії оцінки: · ціна; · якість; · відповідність вимогам (перебуває на озброєнні або допущено до експлуатації у Збройних Силах України чи в країнах НАТО); · строки та умови виробництва і постачання предметів закупівлі; · наявність і умови сервісного та логістичного забезпечення; · можливість отримання експортних ліцензій; · можливість та умови укладення компенсаційних (офсетних) договорів; · відповідність спроможностей і можливостей потенційних постачальників / виробників предметів закупівлі та їх системи менеджменту та якості вимогам угоди НАТО із стандартизації STANAG 4177 (стандарти НАТО серії AQAP контрактного типу). |
За результатом проведення маркетингового дослідження складається акт про проведення маркетингових досліджень ринку для закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за такою формою.
Акт проведення маркетингового дослідження ринку для закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення
Результати маркетингових досліджень використовуються під час розроблення пропозицій до планів закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, а також під час відбору виконавців без застосування конкурентних процедур у разі, коли така закупівля становить державну таємницю і здійснюється в іноземних суб’єктів господарювання.
Пам’ятайте, під час проведення маркетингових досліджень державний замовник у сфері оборони може звертатися до інших центральних органів виконавчої влади, розвідувальних органів держави, установ та організацій незалежно від форми власності щодо отримання (сприяння отриманню) інформації про можливих постачальників / виробників предметів закупівлі, перелік продукції, наявні комерційні пропозиції тощо.
Про оборонні закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA в таких статтях: