Уникаємо ризиків на етапі укладання договору про закупівлю

Наталія Чабан
2614
24 Січня 2021
Уникаємо ризиків на етапі укладання договору про закупівлю
2614
24 Січня 2021

Забезпечення права на оскарження рішень замовника,відповідно до якого договір про закупівлю не може бути укладено раніше, ніж завершиться час, що відводиться іншим учасникам на оскарження результатів торгів, є одним із важливих елементів його укладення. Крім того, не забуваймо, що статтею 43 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлено підстави визнання договору про закупівлю нікчемним, зокрема, у разі укладення договору про закупівлю з порушенням строків, передбачених частинами 5 і 6 статті 33 Закону. Тож сьогодні пропонуємо розглянути питання застосування права на продовження строків для укладання договору про закупівлю та розповімо, як уникнути можливих ризиків на даному етапі.

Частиною 5 статті 33 Закону встановлено, що для забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Як правильно рахувати строки в публічних закупівлях, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «“Добра ложка до обіду”, або Кому яка користь з того, що в PROZORRO навчилися рахувати строки».

Крім того, чинна редакція Закону, на відміну від попередньої, надає можливість продовжити строк для укладання договору про закупівлю. Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів (частина 6 статті 33 Закону).

Отже, у разі необхідності  продовження строку укладання договору про закупівлю замовнику слід звернути увагу на наступне:

  • строк укладення договору про закупівлю обмежений часовими рамками: мінімальний — не раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, максимальний строкстановить до 60 днів;
  • продовження строку укладання договору про закупівлю законодавчо передбачено лише для процедур закупівель, перелік яких визначено статтею 13 Закону, за виключенням переговорної процедури закупівлі;
  • необхідність продовження даного строку має бути належним чином обґрунтовано.

Для більш детального розгляду цих аспектів пропонуємо до уваги офіційну відповідь Мінекономіки з цього питання.

Так, на офіційному сайті Уповноваженого органу розміщено запит наступного змісту: «Відповідно до частини шостої статті 33 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

Який максимальний строк на укладення договору про закупівлю: 60 днів чи 60 + 20 = 80 днів?».

Відповідь Мінекономіки з цього питання наступна: «Шановний користувачу, повідомляємо, що вичерпна відповідь на аналогічне звернення надана за посиланням https://www.me.gov.ua/InfoRez/Details?id=e439551a-0b3b-4d0e-8109-2963d7e1db2c&lang=uk-UA:

Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України “Про публічні закупівлі” (у редакції Закону № 114-ІХ від 19.09.2019) (далі — Закон) установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.

Згідно з пунктом 8 частини першої статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель (далі — система) у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю — протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі.

Поряд з цим відповідно до частини шостої статті 33 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.

Таким чином, перелік інформації, яку замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в системі у порядку, встановленому Уповноваженим органом та Законом, визначена частиною першою статті 10 Закону.

Разом з тим, виходячи зі змісту частини десятої статті 11 Закону та підпункту 1 пункту 4 розділу Х Закону, рішення уповноваженої особи / тендерного комітету оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою / всіма членами комітету, присутніми на його засіданні.

Поряд з цим наказом Мінекономіки від 07.04.2020 № 648 вебпорталом Уповноваженого органу з питань закупівель визначено інформаційно-телекомунікаційну систему “PROZORRO” за адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua, а відповідальним за забезпечення функціонування та наповнення вебпорталу — Державне підприємство “ПРОЗОРРО” (далі — ДП “ПРОЗОРРО”)».

Коментар редакції

Чинна норма Закону розширює можливості замовника та надає право на обґрунтоване продовження строку для укладання договору про закупівлю.

Для кращого розуміння та трактування даної норми Закону підведемо підсумок:

  1. максимальний строк обґрунтованої необхідності продовження строку для укладання договору про закупівлі становить 59 днів з  дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю та включає в себе 10 днів, визначених частиною 5 статті 33 Закону для забезпечення права учасника на оскарження рішень замовника;
  2. Закон не містить обов’язку щодо оприлюднення в електронній системі закупівель замовником інформації у разі продовження строку для укладання договору про закупівлю. Крім того, технічно в електронній системі закупівель даний функціонал не передбачено, отже, необхідність у таких діях замовника відсутня. Водночас рішення про продовження строку укладання договору про закупівлю оформлюється протоколом тендерного комітету / уповноваженої особи. Як обійти технічну реалізацію та оприлюднити відповідний протокол в електронній системі закупівель, читайте у статті «Продовження строку для укладення договору про закупівлю. Технічна реалізація в системі»;
  3. законодавчо встановлено право замовника на обґрунтоване продовження строку укладення договору про закупівлю до 60 днів лише для конкурентних процедур закупівель.

Ураховуючи викладене:

  • дана норма не поширюватиме свою дію у разі проведення спрощеної закупівлі, оскільки остання не є процедурою закупівлі в розумінні Закону;
  • умови та порядок проведення переговорної процедури регламентуються спеціальною нормою — статтею 40 Закону, яка містить і особливості укладення договору про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. Ураховуючи викладене, замовник також не зможе застосувати механізм продовження строку для укладання договору про закупівлю до 60 днів.

Детальніше читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Строк для укладення договору за переговорною процедурою та його продовження».

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО