Продовження строку для укладення договору про закупівлю. Технічна реалізація в системі

Редакція
4668
30 Грудня 2020
Продовження строку для укладення договору про закупівлю. Технічна реалізація в системі
4668
30 Грудня 2020

Закон України від 19.09.2019 № 114-IX «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» був опублікований 19.10.2019. Згідно з розділом X «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону, цей Закон вводиться в дію через шість місяців із дня його опублікування, крім розділу VI, який вводиться в дію через 12 місяців із дня його опублікування.

Таким чином, із 19.04.2020замовники повинні вести закупівельну діяльність відповідно до норм нової редакції Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), яка своєю чергою надала закупівельникам багато корисних можливостей, які покликані вдосконалити закупівельний процес та певною мірою полегшити вашу роботу.

Законодавче регулювання

Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону зазначено, що договір про закупівлю — це господарський договір, який укладають між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Виконуючи вимоги ст. 33 Закону, відповідне рішення про намір укласти договір про закупівлю приймає замовник у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі або спрощеної закупівлі.

З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Замовник укладає такий договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації й тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. Саме в цій частині дана норма Закону дає замовникам можливість у випадку обґрунтованої необхідності продовжити строк для укладання договору до 60 днів. Зі строками на укладення договору про закупівлю в спрощеній закупівлі можна ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі».

Своєю чергою відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 10 Закону договір про закупівлю та всі додатки до нього замовник оприлюднює протягом трьох робочих днів з дня його укладення.

Тут можна дійти висновку, що зі сплином двадцятиденного терміну замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю прийти до логічного завершення такої закупівлі — оприлюднити підписаний у наведені вище строки договір про закупівлю. Або ж, продовжити строк на укладення договору до 60 днів, максимум на двадцятий день з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю.

Чи потрібно таке повідомлення оприлюднювати в електронній системі  закупівель? Закон такої вимоги не містить, отже, можемо не публікувати, головне — протокольно оформити таке аргументоване рішення. Однак ми вчимося на власних помилках, тому знаємо, що краще зробити, аніж потім виправдовуватися, чому вчинили навпаки.

Якщо хочемо все ж оприлюднити дане повідомлення, то куди? При реалізації даної норми Закону в системі ProZorro ми зіштовхнулися зі складнощами щодо готовності майданчиків до технічної реалізації. Простими словами, окремого функціонала, який би дозволив внести інформацію про обґрунтоване продовження строку для укладання договору про закупівлю, майданчики станом на 04.09.2020 не містять.

Обґрунтування необхідності

Далі наведемо приклад того, як замовники все ж можуть скористатися своїм правом на продовження строку, передбаченим у Законі, не маючи технічної реалізації в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ), при цьому не потрапити під пильний контроль перевіряючих органів.

Для початку пропоную розібратися, яке саме обґрунтування може застосувати замовник, аби скористатися даною нормою Закону. Адже в Законі йдеться саме про обов’язок обґрунтування необхідності щодо продовження строку для укладання договору про закупівлю до 60 днів.

Варіант 1. Уявімо ситуацію: ще на етапі оголошення закупівлі замовник оприлюднив проєкт договору про закупівлю, в якому зазначив підписанта, наприклад керівника установи, однак коли прийшов час підписання, то керівник знаходиться у відрядженні / на лікарняному / у відпустці. То в чому ж проблема? Змінюємо підписанта й укладаємо договір.

Але ні, відповідно до ч. 4 ст. 41 Закону, зазначено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі. У зв’язку із цим, поки договір не підписано, змінити його умови, істотні чи ні, неможливо.

Тим паче, що відповідно до ст. 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення за укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та/або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ось тут ми й можемо продовжити строк на укладення договору про закупівлю до 60 днів, аргументуючи таку необхідність відсутністю підписанта.

З наведеного прикладу також можемо зробити висновок, що аби таких ситуацій не виникало, то на етапі розробки проєкту договору про закупівлю інформацію про підписанта можна не зазначати. Як приклад, залишивши пусте місце, а заповнити дані відомості вже безпосередньо на етапі підписання, аби мати змогу, у випадку необхідності змінити підписанта, перекласти повноваження підписанта на іншу особу.

Варіант 2. Моніторинг закупівлі. Усі знають, що це таке, та не всі знають, що робити, якщо в період оскарження на закупівлю до замовника прийшла перевірка моніторингу закупівлі. Результати такої перевірки не відомі, адже строк здійснення моніторингу процедури закупівлі може тривати до 15 робочих днів. Тобто двадцятиденний строк на укладення договору про закупівлю може сплинути швидше, аніж завершиться час, відведений на моніторинг закупівлі.

У такому випадкові замовнику доцільно продовжити строк на укладення договору про закупівлю, адже якщо в ході проведення перевірки орган державного фінансового контролю виявить порушення, через які доведеться припинити продовження процедури закупівлі, то простіше буде усунути такі порушення, відмінивши закупівлю, послуговуючись ч. 1 ст. 32 Закону щодо неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, ніж розірвати вже укладений договір про закупівлю.

Технічна реалізація

Ще раз повторю, що вимоги оприлюднювати таке рішення Закон не містить, однак, якщо замовник того бажає, для того, аби повідомити переможцеві про прийняте замовником рішення щодо обґрунтованого продовження строку на укладення договору про закупівлю до 60 днів, як приклад, замовник може оприлюднити таке рішення щодо оприлюднення інформації про договір про закупівлю, яке зображено на малюнку нижче (рис. 1).

Рис. 1

Далі у відкритому вікні, обравши необхідний тип документа, необхідно лише завантажити повідомлення про рішення щодо продовження строку на укладення договору про закупівлю до 60 днів, без заповнення додаткових полів, таких як: номер договору, дата підписання та інше(рис. 2).

Рис. 2

Після чого необхідно вийти з блоку внесення інформації про договір про закупівлю, без накладення КЕП/ЕЦП чи натискання клавіші, яка відповідає за завершення закупівлі. У результаті в блоці «Договір» на майданчику з’явиться завантажене повідомлення щодо продовження строку на укладення договору про закупівлю(рис. 3).

Увага! У разі заповнення відповідних полів у блоці «Договір» та натискання клавіші «Завершити закупівлю» дану дію відмінити неможливо. У результаті договір буде завершено, а технічний функціонал щодо оприлюднення укладеного в подальшому договору буде відсутній.

Рис. 3

Для того аби завершити дану закупівлю за фактом укладення договору про закупівлю, замовникові необхідно повернутися до внесення інформації про договір про закупівлю, заповнити всі необхідні поля, завантажити скановану копію вже підписаного договору про закупівлю та всі додатки до нього, накласти ЕЦП/КЕП та завершити закупівлю відповідно до технічного функціонала, реалізованого на вашому електронному майданчикові.

Слід додати, що обрахунок продовження строку на укладення договору про закупівлю до 60 днів варто рахувати з моменту оприлюднення замовником повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Тобто якщо у випадку обґрунтованої необхідності замовник приймає рішення про продовження строку на укладення договору про закупівлю на двадцятий, максимальний день на підписання, то такий строк продовжується ще на 40 днів (рис. 4).

Рис. 4

Наочно про строки за старим та новим Законом можна побачити в табличці на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Шпаргалка щодо строків, які збільшено. Не плутайте строки нової редакції Закону з попередньою».

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.