Плануйте закупівлі заздалегідь, бо аукціони можуть призначатися на пізню дату

Редакція
1499
19 Лютого 2021
Плануйте закупівлі заздалегідь, бо аукціони можуть призначатися на пізню дату
1499
19 Лютого 2021

17.02.2021 на офіційному сайті ДП «Прозорро» було оприлюднено новину про те, що електронні аукціони призначаються на більш пізні дати, а саме: «до нас все частіше надходять звернення стосовно призначення дати початку аукціону на 5-6 день після завершення прийому пропозицій у відкритих торгах і спрощених / допорогових закупівлях. Хоча раніше аукціони зазвичай призначались на наступний день. Насправді аукціон призначається системою автоматично і може бути призначений не раніше ніж на наступний день після дня завершення періоду прийому пропозицій. При цьому може бути призначений і на більш пізній період. Наразі дійсно аукціони призначаються на більш пізній період у зв’язку з великою кількістю тендерів, в яких завершується період прийому пропозицій. А це пов’язано з тим, що наприкінці 2020 — на початку 2021 року була оголошена велика кількість конкурентних закупівель. Ми як адміністратор системи не маємо можливості впливати на дату призначення аукціону та змінювати її. Як тільки кількість оголошених закупівель у системі почне зменшуватись, аукціони будуть призначатись як і раніше».

Що таке електронний аукціон?

Електронний аукціон — це етап закупівлі, на якому відбувається пониження цінової пропозиції учасника закупівлі в електронній системі закупівель. Варто зазначити, що пониження цінової пропозиції є правом учасника, а не обов’язком. Електронний аукціон полягає в повторювальному процесі пониження цін або приведених цін, що проводиться у три етапи в інтерактивному режимі реального часу. Приведені ціни визначаються з урахуванням значень інших критеріїв оцінки за математичною формулою, визначеною в методиці оцінки.

Для проведення електронного аукціону ціни / приведені ціни всіх тендерних пропозицій / пропозицій розташовуються в електронній системі закупівель у порядку від найвищої до найнижчої без зазначення найменувань учасників. Стартовою ціною визначається найвища ціна / приведена ціна. Перед початком кожного наступного етапу аукціону визначається нова стартова ціна за результатами попереднього етапу аукціону. Учасник може протягом одного етапу аукціону один раз понизити ціну / приведену ціну своєї пропозиції не менше ніж на один крок від своєї попередньої ціни / приведеної ціни.

Основні закупівлі, у яких застосовується аукціон

Не всі закупівлі передбачають застосування аукціону. Наприклад, переговорна процедура закупівлі відбувається без проведення електронного аукціону. А в яких випадках та закупівлях застосовується аукціон, розглянемо далі.

  1. Допорогова закупівля. Якщо на етапі подання пропозицій учасників подано більше ніж одна пропозиція, електронна система закупівель активує єдиний модуль «Аукціон». Якщо на етапі подання пропозицій учасників подано одну пропозицію, то електронна система закупівель автоматично переходить до етапу розгляду пропозицій учасників (частина 8 розділу 2 Інструкції про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», яка затверджена наказом ДП «Прозорро» від 19.03.2019 № 10 (зі змінами)).
  2. Спрощена закупівля. Оцінка пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону. Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій. У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника (частина 8 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон)).
  3. Відкриті торги. Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, шляхом застосування електронного аукціону. Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 32 Закону тендер автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі, якщо подано для участі у відкритих торгах менше 2 тендерних пропозицій. Тобто в разі участі у відкритих торгах менше 2 учасників такі торги відміняються електронною системою автоматично без проведення електронного аукціону.
  4. Відкриті торги з публікацією англійською мовою. Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, шляхом застосування електронного аукціону. Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 32 Закону тендер автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі допущення до оцінки менше 2 тендерних пропозицій у процедурі відкритих торгів, у разі якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено відповідно до частини 3 статті 10 цього Закону. Тобто у разі, якщо замовником до аукціону допущено менше 2 учасників, електронна система закупівель відміняє такий тендер без застосування електронного аукціону.

Хто призначає час аукціону?

Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 29 Закону дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично. Отже, ні замовник, ні учасник процедури закупівлі / спрощеної закупівлі, не можуть вплинути на дату та час проведення електронного аукціону. Також, враховуючи вищенаведену новину, ДП «Прозорро», як вебпортал Уповноваженого органу з питань публічних закупівель, який є відповідальним за забезпечення його функціонування та наповнення, на жаль, також не має такого впливу.

Висновки

Замовники під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі мають враховувати, що дату та час електронного аукціону може бути призначено електронною системою закупівель на 5-6 день після закінчення строку подання тендерних пропозицій / пропозицій. А тому радимо кожному замовнику:

  1. починати закупівлю необхідних товарів, робіт або послуг заздалегідь, щоб вчасно задовольнити свою потребу. Про особливості та етапи проведення закупівель читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Допорогові електронні закупівлі: забуте минуле чи сьогодення? Покроковий алгоритм проведення», «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі», «Алгоритм проведення відкритих торгів за новим Законом», «Алгоритм проведення відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою»;
  2. під час оголошення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі не зазначати початковий строк постачання товару / надання послуг / виконання робіт. Більше про це читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Чітко визначена дата початку надання послуг / виконання робіт / поставки товарів. Розкриваємо ризики замовника».

Якщо вчасно не сформувалася довідка про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків та зборів (обов’язкових платежів) щодо переможця процедури закупівлі, вихід знайдете у статті «Довідка про відсутність податкових боргів не формується автоматично: алгоритм дій для замовника».


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Планування закупівель

Технічна реалізація ProZorro для замовників

Поступово наближаючись до повної електронізації українських публічних закупівель, у замовників та учасників можуть виникати безліч запитань, зокрема щодо технічної реалізації нововведень на акредитованих майданчиках. Саме висвітленню цієї теми присвячений даний розділ.