Представник ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» роз’яснює нюанси постачання природного газу згідно з Меморандумом

Журавльова Ірина
4124
21 Жовтня 2021
Представник ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» роз’яснює нюанси постачання природного газу згідно з Меморандумом
4124
21 Жовтня 2021

Інтерв’ю підготувала редакція журналу «Радник в сфері державних закупівель»

На закупівельному ринку під час укладення договорів про постачання природного газу виникає багато запитань, тому розібратися у всіх нюансах нам допоможе т.в.о. генерального директора ТОВ «ГК „Нафтогаз Трейдинг“» Ірина Журавльова.

Радник в сфері державних закупівель: Ірино Леонідівно, вітаємо! Перше запитання, яке турбує всю закупівельну спільноту: хто має право укладати договори про постачання природного газу відповідно до Меморандуму — виключно бюджетні установи та організації чи все ж таки установи та організації, що фінансуються з державного або місцевих бюджетів?

Ірина Журавльова: у розпорядженні Уряду від 11.10.2021 № 1234-р «Деякі питання діяльності акціонерного товариства „Національна акціонерна компанія „Нафтогаз України“» чітко вказані правочини, на вчинення яких отримала згоду ТОВ «Газопостачальна компанія „Нафтогаз Трейдинг“». Зокрема, ідеться про укладення договорів про постачання природного газу бюджетним установам та організаціям.

Бюджетний кодекс України чітко визначає, що бюджетна установа — це орган, установа чи організація, визначена Конституцією України, а також установа чи організація, створена у встановленому порядку органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування, яка повністю утримується за рахунок, відповідно, державного бюджету чи місцевих бюджетів. Бюджетні установи є неприбутковими. Але постало питання щодо лікарень, що є комунальними некомерційними підприємствами. Ми намагаємося вирішити це питання. 

Радник в сфері державних закупівель: чи мають право замовники змінювати протоколи переговорів, які оприлюднені на офіційному сайті ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»?

Ірина Журавльова: ми не рекомендуємо цього робити. Примірний договір пройшов всі погодження, він відповідає чинній практиці, тому вносити зміни до нього означає запустити довгі процедури погодження документів, на які просто немає часу. У нас понад 12,5 тисяч бюджетних установ і організацій. Уявіть, якщо кожен наш контрагент почне вносити зміни у договір.    

Радник в сфері державних закупівель: розпорядженням Кабміну від 11.10.2021 № 1234-р передбачено право на укладання примірного договору про постачання природного газу. Відповідно до частини 2 статті 179 Господарського кодексу України Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади, державні органи та органи державної влади можуть рекомендувати суб’єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках — затверджувати типові договори. Тобто даний договір може коригуватися замовниками під час його укладання?

Ірина Журавльова: відповідь міститься у запитанні, але ще раз наголошую, що часу навіть на укладення існуючого варіанта договору обмаль.

Радник в сфері державних закупівель: у тексті примірного договору про постачання природного газу передбачені строки постачання та дії договору до грудня 2022 року. Проте замовники мають окремо укладати договори на 2021 рік та 2022 рік. Чи може замовник змінити строки постачання та дії договору?

Ірина Журавльова: це було одне з проблемних питань. Ми мали зустріч у Державній казначейській службі України. Компромісне рішення знайдено. Бюджетні установи та організації можуть укладати договори з жовтня 2021 року по грудень 2022 року включно, бо ціна газу розрахована за формулою саме на цей період. Держказначейство запропонувало форму календарного плану до договору постачання природного газу, де обсяг закупівель розбитий за роками. Документ є у нас на сайті. Представники електронної системи публічних закупівель Prozorro також знають про таку домовленість.

Радник в сфері державних закупівель: варто зазначити, що відповідно до висновків моніторингу Держаудитслужби незазначення переліку підстав щодо зміни істотних умов договору про закупівлю, передбачених частиною 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), є порушенням, тому замовники мають включити дану інформацію у договір про закупівлю природного газу. Як ви плануєте погоджувати такі коригування?

Ірина Журавльова: Закон чітко дає відповідь на це запитання. Ми відкриті до діалогу.

Радник в сфері державних закупівель: відповідно до пункту 13.3 Примірного договору про постачання природного газу у разі припинення дії цього Договору шляхом його розірвання Споживач втрачає право до «31» грудня 2022 року включно отримувати природний газ з ресурсу Постачальника за ціною, визначеною пунктом 4.1 Договору. Тобто у разі дострокового розірвання замовником договору про закупівлю він втрачає можливість до 31.12.2022 укласти договір про постачання природного газу за ціною, передбаченою Меморандумом? Яка ціна буде у разі повторного звернення?

Ірина Журавльова: ціну, що вказана у договорі, розраховували на базі форвардних котирувань за певний період. Тому зрозуміло, що в разі повторного звернення ціна буде розраховуватися заново.  

Радник в сфері державних закупівель: згідно з частиною 3 статті 40 Закону замовник має перевіряти учасника переговорів щодо відсутності / наявності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, передбачених частиною 1 статті 17 Закону. Це призводить до того, що у разі проведення переговорної процедури закупівлі на підставі, якщо двічі не відбулися відкриті торги через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій (пункт 1 частини 2 статті 40 Закону), або ж у разі виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендеру (абзац 2 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону), замовник має вимагати від учасника переговорної процедури закупівлі довідку про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває, та довідку про те, що учасник не має заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів). Чи готові ви до того, що такі документи необхідно надавати кожному замовнику?

Ірина Журавльова: ми діємо чітко відповідно до законодавства. Усі документи, що вимагає від нас процедура, ми розміщуємо у відкритому доступі на сайті «Нафтогаз Трейдингу».

Радник в сфері державних закупівель: багато замовників очікували підписання Меморандуму. Скажіть, чи вживали ви якихось підготовчих заходів для безперебійного та вчасного укладання договорів про постачання природного газу, враховуючи, що їх кількість планується дуже велика?

Ірина Журавльова: звичайно, ми посилили нашу команду, перерозподілили обов’язки, залучили додаткові ресурси, відкрили кол-центр. Навантаження дуже велике. Працюємо, як кажуть, 24 на 7. Але впевнена, що ми впораємося з цим викликом.    

Радник в сфері державних закупівель: вельми вдячні за приділений час та змістовне інтерв’ю!

До теми на порталі RADNUK.COM.UA читайте:

Природний газ

Публікації, тематикою яких є особливості організації закупівель природного газу

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО