Нардепи планують внести зміни в частині звітування щодо цін на матеріальні ресурси в разі закупівлі робіт, послуг з поточного ремонту

Ганна Довгая
532
4 Червня 2024
Нардепи планують внести зміни в частині звітування щодо цін на матеріальні ресурси в разі закупівлі робіт, послуг з поточного ремонту
532
4 Червня 2024

Нещодавно редакція порталу Радник повідомляла вас про проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво) № 11057 від 04.03.2024 (далі — законопроєкт). Розглянемо його детальніше.

Порівняльна таблиця запропонованих змін

Чинна редакція

Запропонована редакція

Стаття 10. Оприлюднення інформації про закупівлю

1. Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в

електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

10) договір про закупівлю та всі додатки до нього –

протягом трьох робочих днів з дня його укладення;

 

 

11) повідомлення про внесення змін до договору про

закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;

Стаття 10. Оприлюднення інформації про закупівлю

1. Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в

електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

10) договір про закупівлю та всі додатки до нього, а

також документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, наведеного у абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) — протягом трьох робочих днів з дня його укладення;

11) повідомлення про внесення змін до договору про

закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси,

протягом трьох робочих днів з дня:

внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них, у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, наведених у абзаці другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону);

складання договірної ціни, уточненої, відповідно

до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеному у абзаці третьому частини першої статті 41 цього Закону та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у машинозчитувальному форматі;

Стаття 41. Основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього 1. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

 

 

 

 

 

 

Абзаци відсутні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 7. У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою цієї статті, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю.

Стаття 41. Основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього 1. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Невід’ємними додатками до договору  про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з будівництва нових, розширення, реконструкції,

капітального ремонту та реставрації існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.

Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої), відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов’язковими, якщо це передбачено законодавством).

В документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатись така інформація: найменування (з характеристиками), одиниця виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати. Такі документи можуть містити іншу додаткову інформацію.

7. Замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси, у разі:

1) внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою цієї статті;

2) складання договірної ціни, уточненої, відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеному в абзаці третьому частини першої цієї статті.

8. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю повинно містити таку інформацію:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія;

2) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (у разі застосування переговорної процедури закупівлі);

3) дата укладення та номер договору про закупівлю;

4) найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю;

5) ідентифікаційний код в Єдиному державному

реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань/реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю;

6) місцезнаходження (для юридичної особи) або місце проживання (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю, номер телефону;

7) дата внесення змін до договору про закупівлю;

8) випадки для внесення змін до істотних умов договору відповідно до цієї статті;

9) опис змін, що внесені до істотних умов договору.

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю може містити іншу інформацію.

8. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси, повинно містити таку інформацію:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія;

2) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (у разі застосування переговорної процедури закупівлі);

3) дата укладення та номер договору про закупівлю;

4) найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю;

5) ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань/реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю;

6) місцезнаходження (для юридичної особи) або місце проживання (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю, номер телефону;

7) дата внесення змін до договору про закупівлю та/або дата складання договірної ціни, уточненої, відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеного в абзаці третьому частини першої цієї статті;

8) випадки для внесення змін до істотних умов договору відповідно до цієї статті та/або про складання договірної ціни, уточненої, відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеного в абзаці третьому частини першої цієї статті;

9) опис змін, що внесені до істотних умов договору

та/або щодо цін на матеріальні ресурси.

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси, може містити іншу додаткову інформацію.

3-8. Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

3-8. Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі, за умови, що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.

У разі укладення договору про закупівлю, наведеного в абзаці другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону, без використання електронної системи закупівель, замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, зобов’язаний оприлюднити в електронній системі закупівель інформацію про закупівлю, визначену пунктами 10 та 11 частини першої статті 10 цього Закону, у строки передбачені абзацом першим цього пункту.

У випадках, передбачених цим пунктом, замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).

У пояснювальній записці до законопроєкту сказано, що за час повномасштабного вторгнення (2022-2023 роки) за кодом національного класифікатора України ДК 021:2015-450000000-7 «Будівельні роботи та поточний ремонт» було укладено договорів про закупівлю на загальну суму понад 518 млрд гривень. У той час як на придбання та ремонт озброєння Міністерством оборони України витрачено 664 млрд гривень.

Здебільшого замовники уникають публікації у системі Прозорро інформації про вартість матеріальних ресурсів, що будуть використані згідно з договором про закупівлю у будівництві та ремонті, обмежуючись публікацією загальної договірної ціни.

Проведений аналіз закупівель вартістю більше 20 млн гривень показав, що замовники оприлюднюють документи, які містять ціну на матеріальні ресурси, лише у 21 % випадків.

Для ілюстрації законопроєктом наведено приклади дороговартісних закупівель, під час яких ціни на матеріальні ресурси були суттєво завищені, якщо порівняти з ринковими, а замовниками не оприлюднено документів, що містять ціну на матеріальні ресурси за результатами закупівлі:

За результатами закупівлі робіт з капітального ремонту головного корпусу КНП «Київський міський клінічний госпіталь ветеранів війни» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було укладено 10 договорів на загальну суму 1,1 млрд гривень з ТОВ «Абсолют-Клімат».

Під час подальшого журналістського розслідування та витребування документів з цінами на матеріальні ресурси встановлено, що із загальної вартості закупівлі в 1,1 млрд гривень на матеріальні ресурси (будівельні матеріали) передбачено 629 млн гривень.

При цьому вартість 13 найменувань з усіх матеріальних ресурсів складає 462 млн гривень. Із цієї суми 243 млн гривень — це орієнтовний розмір перевищення кошторисних цін на матеріальні ресурси над ринковими.

Закупівля Департаментом містобудування, архітектури, капітального будівництва та супроводження проєктів розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації робіт з реконструкції водогону на загальну суму 1,05 млрд гривень.

За результатами торгів було укладено 7 договорів про закупівлю робіт з реконструкції загальною вартістю 597 млн гривень. З цієї суми на матеріальні ресурси припадає 85 % — 506 млн гривень, з яких 283 млн гривень — це вартість поліетиленових та сталевих труб, а також піску.

Однак на момент закупівлі цей обсяг матеріальних ресурсів коштував на ринку 118 млн гривень.

Орієнтовний розмір перевищення кошторисних цін на матеріальні ресурси над ринковими становить 165 млн гривень.

Наведені приклади ілюструють розміри та вагомість завищення цін на матеріальні ресурси під час закупівель. Враховуючи наведене, законопроєктом пропонується встановити, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, поточного ремонту з розробленням проєктної документації, робіт з будівництва нових, розширення, реконструкції, капітального ремонту та реставрації існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.

Такі документи мають додаватись до договору про закупівлю незалежно від виду договірної ціни, а також у випадку використання укрупнених показників вартості роботи (твердої договірної ціни за укрупненими показниками вартості), зокрема, у випадку виконання робіт з будівництва автомобільних доріг чи надання послуг з ремонту автомобільних доріг.

Користуйтесь шпаргалкою щодо того, як розрізнити роботи від послуг, та ще більше інформації щодо закупівель робіт ви знайдете в електронній книзі «Закупівля робіт: будівництво, реконструкція, капітальний ремонт, поточний ремонт, нагляд»:

Проєкти НПА

Саме тут закупівельна спільнота дізнається про зміни в нормативно-правових актах, які стосуються публічних закупівель та які плануються до затвердження Урядом.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО