Нещодавно редакція порталу Радник повідомляла вас про проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво) № 11057 від 04.03.2024 (далі — законопроєкт). Розглянемо його детальніше.
Порівняльна таблиця запропонованих змін
Чинна редакція | Запропонована редакція |
Стаття 10. Оприлюднення інформації про закупівлю 1. Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: … 10) договір про закупівлю та всі додатки до нього – протягом трьох робочих днів з дня його укладення;
11) повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін; … | Стаття 10. Оприлюднення інформації про закупівлю 1. Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: … 10) договір про закупівлю та всі додатки до нього, а також документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, наведеного у абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) — протягом трьох робочих днів з дня його укладення; 11) повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси, протягом трьох робочих днів з дня: внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них, у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, наведених у абзаці другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону); складання договірної ціни, уточненої, відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеному у абзаці третьому частини першої статті 41 цього Закону та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, у машинозчитувальному форматі; |
Стаття 41. Основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього 1. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Абзаци відсутні
7. У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою цієї статті, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю. | Стаття 41. Основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього 1. Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з будівництва нових, розширення, реконструкції, капітального ремонту та реставрації існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої), відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов’язковими, якщо це передбачено законодавством). В документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатись така інформація: найменування (з характеристиками), одиниця виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати. Такі документи можуть містити іншу додаткову інформацію. … 7. Замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси, у разі: 1) внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою цієї статті; 2) складання договірної ціни, уточненої, відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеному в абзаці третьому частини першої цієї статті. |
8. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю повинно містити таку інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (у разі застосування переговорної процедури закупівлі); 3) дата укладення та номер договору про закупівлю; 4) найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю; 5) ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань/реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю; 6) місцезнаходження (для юридичної особи) або місце проживання (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю, номер телефону; 7) дата внесення змін до договору про закупівлю; 8) випадки для внесення змін до істотних умов договору відповідно до цієї статті; 9) опис змін, що внесені до істотних умов договору. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю може містити іншу інформацію. … | 8. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси, повинно містити таку інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (у разі застосування переговорної процедури закупівлі); 3) дата укладення та номер договору про закупівлю; 4) найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю; 5) ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань/реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю; 6) місцезнаходження (для юридичної особи) або місце проживання (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю, номер телефону; 7) дата внесення змін до договору про закупівлю та/або дата складання договірної ціни, уточненої, відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеного в абзаці третьому частини першої цієї статті; 8) випадки для внесення змін до істотних умов договору відповідно до цієї статті та/або про складання договірної ціни, уточненої, відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, наведеного в абзаці третьому частини першої цієї статті; 9) опис змін, що внесені до істотних умов договору та/або щодо цін на матеріальні ресурси. Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або щодо цін на матеріальні ресурси, може містити іншу додаткову інформацію. … |
3-8. Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг). | 3-8. Установити, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні в разі здійснення замовником закупівлі, за умови, що вартість закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. У разі укладення договору про закупівлю, наведеного в абзаці другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону, без використання електронної системи закупівель, замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, зобов’язаний оприлюднити в електронній системі закупівель інформацію про закупівлю, визначену пунктами 10 та 11 частини першої статті 10 цього Закону, у строки передбачені абзацом першим цього пункту. У випадках, передбачених цим пунктом, замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та/або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та/або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та/або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг). |
У пояснювальній записці до законопроєкту сказано, що за час повномасштабного вторгнення (2022-2023 роки) за кодом національного класифікатора України ДК 021:2015-450000000-7 «Будівельні роботи та поточний ремонт» було укладено договорів про закупівлю на загальну суму понад 518 млрд гривень. У той час як на придбання та ремонт озброєння Міністерством оборони України витрачено 664 млрд гривень.
Здебільшого замовники уникають публікації у системі Прозорро інформації про вартість матеріальних ресурсів, що будуть використані згідно з договором про закупівлю у будівництві та ремонті, обмежуючись публікацією загальної договірної ціни.
Проведений аналіз закупівель вартістю більше 20 млн гривень показав, що замовники оприлюднюють документи, які містять ціну на матеріальні ресурси, лише у 21 % випадків.
Для ілюстрації законопроєктом наведено приклади дороговартісних закупівель, під час яких ціни на матеріальні ресурси були суттєво завищені, якщо порівняти з ринковими, а замовниками не оприлюднено документів, що містять ціну на матеріальні ресурси за результатами закупівлі:
За результатами закупівлі робіт з капітального ремонту головного корпусу КНП «Київський міський клінічний госпіталь ветеранів війни» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було укладено 10 договорів на загальну суму 1,1 млрд гривень з ТОВ «Абсолют-Клімат». Під час подальшого журналістського розслідування та витребування документів з цінами на матеріальні ресурси встановлено, що із загальної вартості закупівлі в 1,1 млрд гривень на матеріальні ресурси (будівельні матеріали) передбачено 629 млн гривень. При цьому вартість 13 найменувань з усіх матеріальних ресурсів складає 462 млн гривень. Із цієї суми 243 млн гривень — це орієнтовний розмір перевищення кошторисних цін на матеріальні ресурси над ринковими. | Закупівля Департаментом містобудування, архітектури, капітального будівництва та супроводження проєктів розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації робіт з реконструкції водогону на загальну суму 1,05 млрд гривень. За результатами торгів було укладено 7 договорів про закупівлю робіт з реконструкції загальною вартістю 597 млн гривень. З цієї суми на матеріальні ресурси припадає 85 % — 506 млн гривень, з яких 283 млн гривень — це вартість поліетиленових та сталевих труб, а також піску. Однак на момент закупівлі цей обсяг матеріальних ресурсів коштував на ринку 118 млн гривень. Орієнтовний розмір перевищення кошторисних цін на матеріальні ресурси над ринковими становить 165 млн гривень. |
Наведені приклади ілюструють розміри та вагомість завищення цін на матеріальні ресурси під час закупівель. Враховуючи наведене, законопроєктом пропонується встановити, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, поточного ремонту з розробленням проєктної документації, робіт з будівництва нових, розширення, реконструкції, капітального ремонту та реставрації існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Такі документи мають додаватись до договору про закупівлю незалежно від виду договірної ціни, а також у випадку використання укрупнених показників вартості роботи (твердої договірної ціни за укрупненими показниками вартості), зокрема, у випадку виконання робіт з будівництва автомобільних доріг чи надання послуг з ремонту автомобільних доріг.
Користуйтесь шпаргалкою щодо того, як розрізнити роботи від послуг, та ще більше інформації щодо закупівель робіт ви знайдете в електронній книзі «Закупівля робіт: будівництво, реконструкція, капітальний ремонт, поточний ремонт, нагляд»: