Практичні аспекти закупівлі банківських послуг

Катерина Плашенко
1708
25 Листопада 2021
Практичні аспекти закупівлі банківських послуг
1708
25 Листопада 2021

З 26.06.2021 до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) внесено ряд змін, зокрема щодо закупівлі фінансових послуг, зокрема які надаються банківськими установами. Детально про всі зміни, які набули чинності з 26.06.2021, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Зміни до Закону України ‟Про публічні закупівліˮ».

Що змінилося при закупівлі фінансових послуг?

Частиною 5 статті 3 Закону визначено перелік предметів закупівлі, на які дія Закону не поширюється. Серед таких предметів закупівлі є фінансові послуги та послуги фінансових установ, однак не всі. Законом України «Про внесення змін до Закону України ‟Про публічні закупівліˮ та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» № 1530-IX від 03.06.2021, введеним у дію з 26.06.2021, внесено зміни, а саме:

Таблиця 1

Пункт 13 частини 5 статті 3 Закону

Редакція Закону до 26.06.2021

Чинна редакція Закону

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги фінансових установ, у тому числі міжнародних фінансових організацій, щодо надання кредитів, гарантій, лізингу та послуги, допоміжні до фінансових послуг

дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги фінансових установ щодо надання кредитів, гарантій, а також послуги, необхідні для підготовки та реалізації інвестиційних проєктів, проєктів державно-приватного партнерства, у тому числі проєктів, що здійснюються на умовах концесії, які надаються міжнародними фінансовими організаціями.

Для цілей цього Закону міжнародними фінансовими організаціями є Міжнародний банк реконструкції та розвитку, Міжнародна фінансова корпорація, Багатостороннє агентство з гарантування інвестицій, Міжнародна асоціація розвитку, Європейський банк реконструкції та розвитку, Європейський інвестиційний банк, Північний інвестиційний банк, Північна екологічна фінансова корпорація, інші міжнародні фінансові організації, членом яких є Україна.

Для цілей цього Закону термін «фінансова установа» вживається у значенні, наведеному в Законі України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», якщо надавачем послуг є резидент. Якщо надавачем послуг є нерезидент, під фінансовою установою розуміється юридична особа, яка має право надавати фінансові послуги відповідно до законодавства країни його реєстрації, про що замовнику надається документальне підтвердження.

У редакції до 26.06.2021 зазначалося, що зокрема послуги міжнародних фінансових організацій, щодо надання кредитів, гарантій, лізингу та послуги, допоміжні до фінансових послуг.

У чинній редакції визначено, що тільки окремі послуги не підпадають під дію Закону, а саме:

  • послуги щодо надання кредитів, гарантій;
  • послуги, необхідні для підготовки та реалізації інвестиційних проєктів, проєктів державно-приватного партнерства, у тому числі проєктів, що здійснюються на умовах концесії, які надаються міжнародними фінансовими організаціями.

Таким чином, враховуючи норми чинної редакції Закону, усі інші послуги фінансових установ, окрім визначених у пункті 13 частини 5 статті 3 Закону, підпадають під дію Закону та мають закуповуватися замовниками з урахуванням вартісних меж шляхом проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі / «прямого» договору.

У чому полягають основні зміни та як вони вплинули на закупівлі послуг з розрахунково-касового обслуговування, було розглянуто на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Що змінилося для замовників в частині отримання фінансових послуг банківських установ?».

У повсякденній діяльності замовники використовують фінансові послуги, які пропонуються банківськими установами, приміром відкривають розрахункові рахунки для нарахування заробітної плати працівникам. Також однією з найпоширеніших фінансових послуг, які отримують замовники від банків, є розрахунково-касове обслуговування. 

У цій статті розглянемо наявні закупівлі фінансових послуг в електронній системі закупівель, зокрема за предметом закупівлі 66110000-4 Банківські послуги (послуги з касового обслуговування), та проаналізуємо, які технічні та інші вимоги найчастіше встановлюють замовники до учасників під час проведення закупівель. Розглянемо на прикладах, яким умовам замовника мають відповідати учасники, щоб виконати технічне завдання та інші вимоги замовника.

Проаналізуємо вимоги до банків та надамо рекомендації замовникам, які досі не закуповували, але планують закуповувати фінансові послуги відповідно до Закону. Які вимоги є доцільними? Які вимоги краще не встановлювати?

Приклад 1—банківські послуги, пов’язані з розрахунково-касовим обслуговуванням

Замовник: Господарсько-фінансовий департамент Секретаріату Кабінету Міністрів України. Предмет закупівлі: ДК 021:2015 «66110000-4 Банківські послуги» (Банківські послуги, пов’язані з розрахунково-касовим обслуговуванням). Оголошення № UA-2021-04-19-007391-c Технічні вимоги до банка учасника закупівлі визначені у Таблиці 2, а інші вимоги — у Таблиці 3.

Таблиця 2

Технічні вимоги до банка учасника закупівлі 

Банк має

 

— бути з числа уповноважених Міністерством фінансів України на касове обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів з видачі готівки за чеками органів Державної казначейської служби України у 2021–2023 рр.;

— мати спеціалізований підрозділ, який займається роботою з бюджетними та державними установами, консультує щодо всіх видів розрахунків за банківськими послугами висококваліфікованими фахівцями банку, які відповідно до кваліфікаційних вимог банку мають відповідний рівень підготовки, вищу економічну освіту, досвід роботи з обслуговування клієнтів, у тому числі рахунків розпорядників бюджетних коштів;

— мати можливість, задля економії коштів державного бюджету, зарахування коштів на валютні рахунки клієнта та на реєстраційні рахунки клієнта в Державній казначейській службі України безкоштовно в режимі онлайн;

— мати укладений договір з Державною казначейською службою України про касове обслуговування чеків органів Державної казначейської служби України та спеціалізоване програмне забезпечення, адаптоване до програмного забезпечення Державної казначейської служби України «Казна»;

— оперативно вирішувати питання щодо забезпечення коштами у національній та іноземній валюті (отримання валютних коштів протягом одного — двох днів з дати подання заявки-доручення на здійснення видатків в іноземній валюті) для забезпечення візитів делегацій України, працівників органів державної влади при відрядженнях за кордон за рішенням Кабінету Міністрів України;

— мати, з метою захисту інформації про потребу фінансування органів державної влади при відрядженнях за кордон за рішенням Кабінету Міністрів України, чинний дозвіл на проведення діяльності, пов’язаної з державною таємницею.

Таблиця 3

Інші вимоги до учасника закупівлі 

Учасник повинен надати

— цінову пропозицію за формою, що додається (Додаток № 2);

— погоджений проєкт договору про закупівлю (Додаток № 3);

— учасник повинен мати досвід у виконанні аналогічного договору з бюджетними установами за останні три роки (довідка у довільній формі із зазначенням предмета договору, року укладання, назви замовника, скріплена підписом уповноваженої посадової особи). На підтвердження виконання аналогічного договору надати копію договору разом з копіями документів, що підтверджують його виконання;

— копію витягу або виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;

— копію свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ або витягу з реєстру платників ПДВ (якщо учасник є платником ПДВ) або платника єдиного податку (якщо учасник є платником єдиного податку);

— інформацію в довільній формі, яка містить інформацію про учасника: найменування, місцезнаходження та місце реєстрації, телефон, факс, електронна адреса (за наявності), банківські реквізити, керівництво (посада, прізвище, ім’я, по батькові), телефони для контактів.

На що варто звернути увагу:

  1. вимога щодо підтвердження досвіду учасника аналогічним договором за державні кошти, або встановлення додаткових вимог до виконаних договорів із суб’єктами господарювання (не)державної форми власності, виконання договору для потреб певного замовника та / або договір з чітко вказаним предметом закупівлі можуть обмежувати конкуренцію та призводити до дискримінації учасників.

    У наведеному прикладі вимога щодо виконання аналогічного договору з бюджетними установами може розцінюватися як дискримінаційна. Як показує практика, в разі оскарження такої вимоги замовника, Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) зобов’язує замовника внести зміни до умов тендерної документації. Більше про вимоги замовника, які вважаються дискримінаційними читайте на порталіRADNUK.COM.UAу статті «9 типових дискримінаційних вимог замовника. Стаття 16 Закону»;
  2. як відомо, частиною 5 статті 17 Закону передбачено, що замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

    Крім цього, частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

    Таким чином, вимога замовника щодо надання копії витягу або виписки з ЄДР та копії свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ або витягу з реєстру платників ПДВ / платника єдиного податку (якщо учасник є платником єдиного податку) є такою, що не узгоджується з частиною 5 статті 17 та частиною 4 статті 22 Закону. У разі оскарження таких вимог Колегія постановляє, що замовник повинен усунути такі невідповідності та вилучити такі вимоги шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації. З практикою Колегії щодо скарг, які стосуються відкритих даних, можна ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Відкриті дані: рішення АМКУ».
  3. окрім цього, замовник встановив специфічні технічні вимоги (наприклад, вимога щодо наявності в учасника чинного дозволу на проведення діяльності, пов’язаної з державною таємницею), які також можуть обмежити коло учасників. Можливо, такі вимоги зумовлені сферою діяльності замовника. Проте в разі оскарження, найімовірніше, Колегія постановила б, що зазначені вимоги мають дискримінаційний характер.

Приклад 2 — послуги щодо готівкового та безготівкового обслуговування в іноземній валюті

Замовник: Державне управління справами. Предмет закупівлі: Послуги щодо готівкового та безготівкового обслуговування в іноземній валюті, код за ДК 021:2015 — 66110000-4 — Банківські послуги. Оголошення № UA-2021-07-26-003566-c . Технічні вимоги до Банка учасника закупівлі визначені у Таблиці 4, а інші вимоги — у Таблиці 5.

Таблиця 4

Технічні вимоги до предмета закупівлі (додаток 1)

Учасник повинен відповідати таким вимогам

 

Предметом закупівлі є послуги щодо готівкового та безготівкового обслуговування (код ДК 021:2015 — 66110000-4) в іноземній валюті. Перелік валют, що є предметом закупівлі, — євро, долар США. Орієнтовна сума придбання іноземної валюти: 243 295 доларів США, або 205 865 євро. 

Банк має бути включений до Переліку банків України, що залучаються до касового обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів з видачі готівки за чеками органів Державної казначейської служби України у 2021–2023 роках, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.12.2020 № 763 (надається довідка в довільній формі).

Банк зобов’язаний забезпечити купівлю іноземної валюти в обсязі, зазначеному в заяві клієнта на купівлю іноземної валюти, за курсом не вище, ніж склався на валютному ринку України на дату купівлі, а також видачу готівкових коштів у іноземній валюті в сумі, зазначеній у дорученні на отримання іноземної валюти, та чеків, для своєчасного забезпечення офіційних делегацій України коштами на відрядні витрати при здійсненні ними візитів за кордон.

Банк має оперативно вирішувати питання щодо забезпечення замовника коштами в іноземній валюті (отримання валютних коштів протягом одного дня з дати подання доручення на отримання коштів у іноземній валюті та чеків).

Придбання іноземної валюти здійснюється за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, передбачених Державному управлінню справами кошторисом витрат на 2021 рік на вказані цілі.

Розрахунки за Договором, укладеним із банком — переможцем за результатами цих торгів, будуть здійснюватися Замовником з реєстраційних рахунків, відкритих у Державній казначейській службі України. Оплата послуг здійснюється у національній валюті України.

Банк повинен мати укладений чинний договір з Державною казначейською службою України про касове обслуговування чеків органів Державної казначейської служби України та спеціалізоване програмне забезпечення, адаптоване до програмного забезпечення Державної казначейської служби України «Казна» (надається довідка у довільній формі із зазначенням дати і номера договору).

Банк повинен мати чинну банківську ліцензію Національного банку України на здійснення валютних операцій (надається довідка у довільній формі із зазначенням дати і номера ліцензії).

Таблиця 5

Інші вимоги до учасника закупівлі 

Учасник повинен надати в електронному (сканованому) вигляді у складі своєї пропозиції такі документи

1. Пропозиція за формою згідно з Додатком № 2.

2. Інформація, складена в довільній формі учасником, яка містить відомості про учасника:

а)  найменування учасника, його місцезнаходження, телефон, факс, електронна адреса, банківські реквізити;

б) ідентифікаційний код учасника (код ЄДРПОУ або ідентифікаційний код (для фізичних осіб або фізичних осіб — підприємців)); 

в)  інформація про керівника (посада, прізвище, ім’я, по батькові, контактний телефон) — для учасників — юридичних осіб  та фізичних осіб — підприємців, а також відомості щодо особи, уповноваженої представляти інтереси учасника (зокрема, підписувати документи) в рамках цієї закупівлі (посада, прізвище, ім’я, по батькові, контактний телефон);

г)  інформація про банківську ліцензію, видану Національним банком України (дата, номер).

3. Установчі документи (статут або установчий договір, або засновницький договір, або положення) або документ, що містить інформацію про код адміністративних послуг, за яким можна отримати доступ до чинних установчих документів учасника, на вебпорталі Міністерства юстиції України.

4. Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі з гарантуванням їх виконання за формою згідно з Додатком № 1.

5. Завізований (погоджений) проєкт договору (згідно з Додатком № 3 до оголошення) (подається з підписом кожної сторінки проєкту договору уповноваженою особою учасника).

6. Документи, що підтверджують повноваження щодо підпису документів пропозиції:

а) якщо посадова особа виступає від імені учасника згідно зі статутом (чи іншим установчим документом), то учасник надає оригінал або копію документа, який підтверджує її повноваження (наказ про призначення керівника підприємства на посаду, або протокол загальних зборів, акціонерів чи рішення власників про призначення його керівником, або виписка з протоколу засновників про призначення директора, президента, голови правління і т. п., або довіреність керівника учасника, або інше);

б) якщо підписувати документи пропозиції буде інша уповноважена особа, то учасник надає оригінал або копію довіреності або доручення;

в) якщо пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання. 

7. Довідка у довільній формі про наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.

На що варто звернути увагу:

  1. Не рекомендуємо встановлювати вимогу щодо надання цінової пропозиції або пропозиції з ціною, адже згідно з частиною 1 статті 26 Закону тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Отже, Закон передбачає заповнення інформації про ціну саме в електронній формі, тому вимога щодо надання цінової пропозиції Законом не передбачена.

    Крім цього, відповідно до абзацу 2 пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів. Тому не рекомендуємо замовникам встановлювати вимогу щодо надання учасником цінової пропозиції у складі тендерної пропозиції / пропозиції.
  • Також замовник встановив вимогу щодо надання документів, які підтверджують повноваження особи, яка підписує тендерну пропозицію / пропозицію. Варто нагадати, що інформація про підписанта та його повноваження, якщо йдеться про директора або генерального директора, є відкритою, тому замовник може перевірити її в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань. Якщо ж тендерну пропозицію / пропозицію підписує особа за довіреністю, то замовнику в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі варто передбачити таку вимогу:

«Якщо тендерна пропозиція / пропозиція подається не керівником учасника, зазначеним у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, а іншою особою, учасник надає довіреність або доручення на таку особу».

Висновки

Як бачимо з наведених прикладів, придбання фінансових послуг від банківських установ, звісно, має свою специфіку, проте назвати такий предмет закупівлі складним не можна. Станом на листопад 2021 року було проведено небагато процедур закупівель / спрощених закупівель за цим предметом закупівлі, учасників не так багато і вони не надто активні. Для зросту конкуренції та залучення більшої кількості учасників замовники повинні встановлювати найпростіші вимоги.

Враховуючи норми чинної редакції Закону, усі інші послуги фінансових установ, окрім визначених у пункті 13 частини 5 статті 3 Закону, підпадають під дію Закону та мають закуповуватися замовниками з урахуванням вартісних меж шляхом проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі / укладання «прямого» договору. Замовники повинні уникати встановлення вимог, які можуть дискримінувати учасників, не вимагати документів, які можуть самостійно знайти у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, та бути максимально лояльними.

Більше цікавої інформації — на сайті RADNUK.COM.UA у статтях:

Спрощена закупівля

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг на так звані допорогові суми, тобто вартість яких є нижчою 200 тис. грн для товарів і послуг та нижче 1 млн. грн для робіт (звичайні замовники), або вартість яких є нижчою 1 млн. грн для товарів і послуг та нижче 1,5 млн. грн для робіт, якщо йдеться про спецзамовників

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО