Закуповуємо пожежний автомобіль через 45 днів після ліквідації пожежі – чи підстава для проведення переговорної процедури?

Редакція
1725
19 Липня 2020
Закуповуємо пожежний автомобіль через 45 днів після ліквідації пожежі – чи підстава для проведення переговорної процедури?
1725
19 Липня 2020
Рішення № 12034-р/пк-пз від 17.06.2020 року, оголошення № UA-2020-05-28-000935-a

Обґрунтування проведення переговорної процедури

Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток при нагальній потребі здійснити закупівлю у разі виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера. 3 квітня 2020 року поблизу с. Звіздаль Народицького району на території Народицького та Кліщівського лісництв ДП «Народицький спецлісгосп» Житомирської області була зафіксована лісова пожежа, що поширилася на великі площі. Житомирським обласним управлінням лісового та мисливського господарства було направлено лист №06-02/534 від 07.04.2020р. щодо потреби коштів для ліквідації пожежі. Відповідно до вимог підпункту 3 пункту 5 Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 № 368, протоколом засідання від 10.04.2020 №106-20 експертної комісії з визначення рівнів та класів надзвичайних ситуацій Державної служби України з надзвичайних ситуацій, експертним висновком №2-2020 ДСНС України вих. №02-5948/161-2 від 10.04.2020р., ситуація на території Житомирської області, яка виникла внаслідок лісових пожеж класифікована як надзвичайна ситуація природнього характеру (код НКС 20610 – НС, пов’язана з лісовою пожежею) регіонального рівня. Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження від 13.04.2020 № 407-р «Про виділення коштів для здійснення заходів щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з пожежами в зоні відчуження, зоні безумовного (обов’язкового) відселення та на прилеглих до них землях державних підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів». Відповідно до вказаного розпорядження за рахунок резервного фонду державного бюджету Державному агентству лісових ресурсів виділено кошти для здійснення заходів щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з пожежами в зоні відчуження, зоні безумовного (обов’язкового) відселення та на прилеглих до них землях державних підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів. Лісогосподарські підприємства мають нагальну потребу в розширенні матеріально – технічної бази для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з лісовими пожежами. З урахуванням того, що ситуації, яка склалася, у встановленому законодавством порядку присвоєно статус надзвичайної ситуації регіонального рівня, що стало підставою для виділення відповідних асигнувань з резервного фонду державного бюджету, застосування саме переговорної процедури закупівлі дозволить у найкоротший термін забезпечити лісогосподарські підприємства матеріально-технічною базою що необхідна для ліквідації наслідків лісових пожеж.

Позиція скаржника:

Скаржник зазначає, що, на його думку, Замовником необґрунтовано і не підтверджено факт настання надзвичайної ситуації документами виданими відповідними органами. Скаржник звертає увагу, що дата ситуації на території Житомирської області, яка виникла внаслідок лісових пожеж, – 03.04.2020, а дата, коли дана, ситуація класифікована як надзвичайна ситуація природного характеру – 10.04.2020.

Окрім того, самим же Замовником зазначається, що Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 407-р «Про виділення коштів для здійснення заходів щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з пожежами в зоні відчуження, зоні безумовного (обов’язкового) відселення та на прилеглих до них землях державних підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів»  ще 13.04.2020.

Водночас, Процедуру закупівлі Замовник оголосив лише через 45 днів після виділення коштів – 28.05.2020, що свідчить про відсутність у Замовника будь-якої реальної нагальної потреби у здійсненні цієї процедури закупівлі.

Акцентуємо увагу, що з моменту виникнення ситуації на території Житомирської області, станом на червень 2020, наслідки даної ситуації (пожежі, що виникли) протягом 2-х місяців з моменту початку лісових пожеж вже давно минули.  За даними Державної служби з надзвичайних ситуацій у Житомирській області, 14 квітня 2020 року пожежа на території трьох лісництв ліквідована.

Також, згідно з інформацією про предмет закупівлі інформації, яка зазначена в оголошенні про проведення переговорної процедури закупівлі, строк поставки товару (пожежного автомобілю МАЗ) – 15 серпня 2020 року.

Скаржник повідомляє, що все вищезазначене ще раз підтверджує, що обставини, зазначені Замовником у Поясненнях, не відповідають вимогам пункту 3 частини 2 статті 40 Закону, та не є належною підставою для застосування Замовником переговорної процедури закупівлі. Замовник не надав відповідних документів, підтверджують, зокрема, саме наявність надзвичайної ситуації та необхідність саме ліквідації її наслідків.

Позиція замовника:

Рішення тендерного комітету Замовника щодо вибору переговорної процедури є обґрунтованим, зважаючи в першу чергу на необхідність здійснення швидкої закупівлі для виконання Розпорядження Кабінету міністрів України №407-р від 13.04.2020 «Про виділення коштів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з пожежами в зоні відчуження, зоні безумовного (обов’язкового) відселення та на прилеглих до них землях державних підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України», зважаючи на чітке зазначення цільового використання коштів – для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій.

Замовник, посилаючись на Кодекс цивільного захисту України, зазначає, що аналізуючи вищенаведене, чітко видно що як запобігання виникненню, так і ліквідація наслідків це комплекс дій та заходів, які здійснюються протягом певного проміжку часу.

Оголошення проведення процедури здійснилося через 32 робочих дні після видання Розпорядження Кабінету міністрів України №407-р від 13.04.2020 «Про виділення коштів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з пожежами в зоні відчуження, зоні безумовного (обов’язкового) відселення та на прилеглих до них землях державних підприємств, які належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України», оскільки робота, яка пов’язана з безпосередньою організацією та процесом закупівлі проводилася в робочі дні Замовника, що спростовує доводи Скаржника стосовно оголошення процедури закупівлі через 45 календарних днів, тому як в цей термін, окрім робочих днів були враховані вихідні та святкові.

Для здійснення закупівлі предметів необхідних для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій необхідно ряд документів, зокрема затверджений та погоджений Перелік витрат на здійснення заходів щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов’язаних з пожежами на землях державних підприємств, які належать до сфери управління Державного агенства лісових ресурсів, відповідно до вищезазначеного Розпорядження. Тому, фактично у Замовника з’явилася реальна можливість закупівлі лише після затвердження кошторису, який був отриманий та проведений через СДО “Клієнт Казначейства – Казначейство” 30.04.2020р.

Позиція органу оскарження:

Замовник не надав відповідних документів, які підтверджують, зокрема, наявність надзвичайної ситуації та необхідність ліквідації її наслідків станом саме не момент оголошення Процедури закупівлі (28.05.2020), а також не спростував інформацію, наведену Скаржником в Скарзі, щодо припинення надзвичайної ситуації, наведеної в обґрунтуванні застосування переговорної процедури.

З урахуванням матеріалів, а також інформації Скаржника, наведеної у Скарзі, та пояснень, Замовник не обґрунтував та документально не підтвердив наявність підстав застосування переговорної процедури за умови нагальної потреби здійснити закупівлю у разі, зокрема, виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендера.

Відповідно до частини восьмої статті 40 Закону переговорна процедура закупівлі відміняється замовником, зокрема, у разі, якщо замовником допущено порушення, що вплинуло на об’єктивність визначення переможця процедури закупівлі та неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства щодо закупівель.

Детально про підстави проведення переговорної процедури читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Підстави для застосування переговорної процедури закупівлі в разі наявності попередніх закупівель того ж предмета».

Практика АМКУ

Публікації щодо результатів розгляду скарг органом оскарження (Антимонопольний комітет України), зокрема, новини практики оскарження, приклади, коментарі, особливості, судова практика з цього питання

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО