Режим онлайн під час розгляду скарг з публічних закупівель

Ольга Піщанська
2683
1 Вересня 2021
Режим онлайн під час розгляду скарг з публічних закупівель
2683
1 Вересня 2021

Інтерв’ю підготувала заступник головного редактора
журналу “Радник в сфері державних закупівель” Ганна Довга

На виконання пункту 11 частини 3 статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» Антимонопольним комітетом України прийнято розпорядження від 09.02.2021 № 3-рп, яким затверджено Порядок участі суб’єкта оскарження та замовника в розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу.

Порядок визначає процедуру участі суб’єкта оскарження (скаржника) та замовника в розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу (онлайн) відповідно до положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Щодо розгляду скарг з публічних закупівель Колегією в режимі онлайн допоможе розібратися голова АМКУ Ольга Піщанська.

  • Ольго, вітаємо!У разі волевиявлення скаржника / замовника про проведення розгляду скарги в режимі онлайн за допомогою телекомунікаційних систем необхідно подати до Органу оскарження відповідну заяву. Які вимоги та обов’язкові реквізити такої заяви? Чи буде підставою для відмови в участі у засіданні надання сканованого документа?
  • Вітаю! Нормативне врегулювання порядку участі в розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу відображене у Законі України «Про публічні закупівлі» та Порядку участі суб’єкта оскарження та замовника в розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу, затвердженому розпорядженням Комітету від 09.02.2021 № 3-рп, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.03.2021 за № 398/36020 (далі — Порядок).

Вимоги до заяви про участь суб’єкта оскарження та замовника в розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу, у тому числі до змісту та форми такої заяви, встановлені у зазначеному вище Порядку.

Враховуючи норми вищезазначених актів, скаржник повинен врахувати таке:

  1. заява суб’єкта оскарження про участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу подається разом зі скаргою до Органу оскарження у формі електронного документа шляхом її завантаження через електронну систему закупівель у строк, встановлений статтею 18 Закону для подання скарги;
  2. у заяві обов’язково зазначається найменування того територіального відділення, у якому необхідно забезпечити участь заявника в проведенні засідання Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.

Наведемо примірний приклад заяви суб’єкта оскарження про участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу, який може коригуватися на розсуд безпосередньо скаржника.

Враховуючи норми вищезазначених актів, замовник повинен врахувати, що:

  1. заява замовника про участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу подається до Органу оскарження шляхом оприлюднення її через електронну систему закупівель протягом одного робочого дня із дня внесення скарги електронною системою закупівель до реєстру. Сполучення слів «протягом одного робочого дня із дня…» означає, що відповідно до статті 253 ЦК України «з дня» означає з наступного за днем відповідної події, з якою пов’язано перебіг строку. Наприклад, якщо скаргу внесено до реєстру 03.09.2021, замовник максимум до 06.09.2021 має завантажити в електронну систему закупівель заяву про участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу, оскільки 04-05.09.2021 вихідні дні;
  2. у заяві обов’язково зазначається найменування того територіального відділення, у якому необхідно забезпечити участь заявника в проведенні засідання Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
  • Отже, зазначення у заяві про участь у засіданні шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу найменування територіального відділення є ключовим аспектом, це підтверджується і листом Колегії від 08.06.2021 № 20-29/02-10621-пз (оголошення № UA-2021-05-07-002547-b). Але як скаржнику / замовнику правильно вибрати територіальне відділення та де знайти необхідну інформацію про відповідне територіальне відділення?
  • Можливість  участі в розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу забезпечена у кожному територіальному відділенні Комітету. Зауважимо, що Північне міжобласне територіальне відділення розташоване за тією ж адресою, що і центральний апарат Комітету, де власне проводить засідання Колегія з розгляду скарг.

Перелік та місцезнаходження територіальних відділень Комітету, у яких може бути забезпечена участь суб’єкта оскарження та замовника в розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу, оприлюднено на офіційному вебсайті Комітету (Рисунок).

Рисунок

Таким чином, для участі в засіданні в інтерактивному режимі реального часу можна вибрати будь-яке територіальне відділення Комітету залежно від зручності його розташування.

  • Який документ та у який спосіб має надати інший учасник (окрім замовника та учасника) для участі у такому засіданні?
  • Порядок участі інших учасників (окрім замовника та скаржника) чітко визначений в абзаці 2 частини 15 статті 18 Закону, а саме: за попереднім письмовим бажанням однієї зі сторін, зазначеним у скарзі (для скаржника) або поясненні (для замовника), на засідання Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель запрошуються сторони (суб’єкт оскарження та замовник) для надання додаткових пояснень тощо, при цьому суб’єкт оскарження, замовник та інший учасник процедури закупівлі (якщо оскаржується рішення замовника, прийняте щодо його тендерної пропозиції) мають право брати участь у такому розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу і такий розгляд скарги є відкритим, усі бажаючі можуть бути присутніми на її розгляді.

Оскільки технічної і законодавчої можливості завантаження відповідної заяви для так званого іншого учасника процедури закупівлі (якщо оскаржується рішення замовника, прийняте щодо його тендерної пропозиції) не передбачено, такому учаснику варто бути особисто присутнім на засіданні Комітету. Для того щоб потрапити на розгляд відповідної скарги, представник учасника має при собі мати довіреність та документ, який посвідчує особу, наприклад паспорт.

  • Які можливі дії замовника / скаржника у разі відсутності заявленого для участі в засіданні представника з поважних причин: чи може замінити таку особу та в який спосіб?
  • Необхідність фіксувати довірену особу, яка буде представляти скаржника / замовника, відразу в заяві відсутня. Достатньо в день засідання, відповідно до розділу ІІІ Порядку, прибути у відповідне територіальне відділення, надати документи, які дозволять ідентифікувати таку особу (наприклад, паспорт) та її повноваження на представлення інтересів скаржника / замовника.
  • Чи буде неявка особи суб’єкта оскарження / замовника та / або їх представників підставою для перенесення розгляду скарги?
  • Відповідно до Порядку неприбуття особи до територіального відділення Комітету в день та час, визначені в рішенні Колегії про прийняття скарги до розгляду, для участі в засіданні Колегії шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу не перешкоджає розгляду скарги.
  • Чи може Колегія самостійно перенести дату й час розгляду скарги?
  • Так, Орган оскарження оприлюднює повідомлення про перенесення або відкладення дати розгляду скарги, у якому зазначаються дата та час проведення призначеного чергового засідання Колегії, а також найменування та місцезнаходження територіальних відділень Комітету, які будуть здійснювати організаційне забезпечення проведення засідання. У разі перенесення дати розгляду скарги або відкладення Колегією її розгляду суб’єкт оскарження та / або замовник продовжують брати участь у розгляді Колегією скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу й заява щодо такої участі повторно не подається, а рішення з цього питання Колегія окремо не приймає.
  • Висловлюємо щиру дяку за приділений час та інформацію, котра допоможе правильно реалізувати отримане право на проведення інтерактивної участі в засіданнях Органу оскарження!

Ще більше доцільної та практичної інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA в електронній книзі, котрій немає аналогів на ринку публічних закупівель України, «Збірник рішень АМКУ як Органу оскарження».

Також у комірку знань пропонуємо такі корисні статті на порталі RADNUK.COM.UA:

Практика АМКУ

Публікації щодо результатів розгляду скарг органом оскарження (Антимонопольний комітет України), зокрема, новини практики оскарження, приклади, коментарі, особливості, судова практика з цього питання

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО