Поняття «основний договір» при застосування переговорної процедури для закупівлі додаткових робіт / послуг

Наталія Чабан
4115
17 Вересня 2020
Поняття «основний договір» при застосування переговорної процедури для закупівлі додаткових робіт / послуг
4115
17 Вересня 2020

З прийняттям Закону України  “Про  публічні закупівлі” у чинній редакції (далі – Закон) змін зазнали як умови застосування переговорної процедури закупівлі, так і   підстави для її застосування, зокрема, уточнено підставу для проведення переговорної процедури закупівлі за результатами подвійної відміни процедури відкритих торгів, у тому числі частково (за лотами).  Крім того, зазнала уточнення норма про застосування переговорної процедури закупівлі у разі додаткової закупівлі робіт чи послуг, а саме, окрім обмеження щодо закупівлі у того самого учасника, у чинній редакції Закону з’явилися нові правила та  особливості, застосування яких пропонуємо розглянути у даній статті.

Переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток, за результатами якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі (стаття 40 Закону).

Перелік умов для застосування переговорної процедури є вичерпний і визначений частиною другою статті 40 Закону, зокрема, переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі: якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера.

Отже, на відміну від Закону у попередній редакції, предмет застосування даної підстави змінено та доповнено, зокрема, замовники можуть застосовувати її для проведення переговорної процедури закупівлі в разі необхідності в закупівлі як додаткових аналогічних робіт, так і послуг. Ще одним принциповим моментом є те, що загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру.

Закон не містить поняття «основний договір про закупівлю» у зв’язку з чим аби не помилитись під час застосування даної підстави у замовників виникає питання: що відноситься до основного договору: головний (первинний) договір, договір з урахуванням внесених змін тощо?

Розглянемо відповідь Мінекономіки на електронний запит Департамента капітального будівництва Донецької обласної державної адміністрації   № 1930/2020:

« 1) У зв’язку з тим, що Закон не містить визначення терміну – основний договір, тому є необхідність розтлумачити, що у розумінні Закону є основним договором, про який йдеться у п. 5 ч. 2 ст. 40 Закону? Чи є можливість одночасного існування двох або більше основних договорів за одним тим самим об’єктом будівництва, у випадку закупівель додаткових робіт за процедурою відкритих торгів? Чи повинен бути основний договір таким що виконується на час проведення переговорів щодо закупівлі додаткових робіт до нього, чи припускається варіант переговорів також у випадку спливу терміну дії основного договору рік або два роки тому?
2) Розтлумачте, про яку загальну вартість додаткових робіт йдеться у п. 5 ч. 2 ст. 40 Закону?
3) Чи можливе вдруге (втретє, вчетверте…) застосування переговорної процедури закупівель додаткових робіт у випадку, коли загальна сума робіт за першою (другою, третьою….) переговорною процедурою та очікуваною вартістю нових додаткових робіт не перевищують 50% від основного договору про закупівлю робіт?
4) Чи може бути підтвердженням наявності необхідності у закупівлі додаткових аналогічних робіт у того самого учасника простий запис про це в обґрунтуванні переговорної закупівлі у повідомленні про намір укласти договір, чи для цього необхідні експертні висновки
?».

У своїй відповіді Мінекономіки на електронний запит повідомляє наступне:  «………..Перелік умов для застосування переговорної процедури визначений частиною другою статті 40 Закону, зокрема якщо після укладення договору про закупівлю у замовника виникла необхідність у закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника. Можливість і умови таких додаткових робіт чи послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, який укладений за результатами проведення тендера. Закупівля додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендера.

Отже, замовник застосовує переговорну процедуру закупівлі з підстави, передбаченої пунктом п’ятим частини другої статті 40 Закону протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт (по одному чи декількох договорах за результатами переговорної процедури закупівлі)  чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю та за умови обґрунтування такої підстави.

При цьому 50 відсотків відраховується від остаточної (кінцевої) вартості укладеного основного (первинного) договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності).

Поряд з цим замовник може провести декілька переговорних процедур  (у разі необхідності) за умови, якщо загальна вартість таких додаткових  робіт або послуг в цілому не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю та за умови обґрунтування такої підстави».

Отже, підведемо підсумок: норма про застосування переговорної процедури закупівлі у разі додаткової закупівлі аналогічних робіт чи послуг зазнала уточнення та містить нові обмеження, тому при застосуванні даної підстави радимо звернути увагу на наступні моменти:

  • наявність обгрунтування застосування переговорної процедури з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування процедури закупівлі;
  • наявність рішення тендерного комітету або уповноваженої особи про застосування переговорної процедури, оформлене у вигляді протоколу;
  • за результатом проведення переговорної процедури укладається  окремий договір про закупівлю, а не додаткова угода на закупівлю додаткових аналогічних робіт чи послуг у того самого учасника;
  • закупівля може бути здійснена протягом 3 років після укладення основного договору про закупівлю, отже, застосування даної підстави поширюється на закупівлі додаткових аналогічних робіт чи послуг, що були придбані відповідно до договору про закупівлю, укладеного відповідно до Закону у попередній редакції;
  • вартість договору про закупівлю на додаткову закупівлю робіт або послуг не має бути більше 50 % відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення тендеру;
  • можливість і умови додаткових договорів повинні бути передбачені в основному договорі про закупівлю;
  • 50 відсотків відраховується від остаточної (кінцевої) вартості укладеного основного (первинного) договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності);
  • закупівля здійснюється у того самого учасника, що виконував роботи чи надавав послуги за результатами тендеру.

 З особливостями застосування переговорної процедури закупівлі, ознайомтесь на порталі RADNUK.COM в публікаціях:

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО