Ще нещодавно ми з вами жваво обговорювали проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — проєкт Постанови), що було розміщено на офіційному сайті Мінекономіки.
Утім, уже 18.10.2022 на Урядовому порталі було опубліковано постанову Кабміну № 1178 від 12.10.2022 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі — Особливості). А 19.10.2022 ця постанова опублікована у газеті «Урядовий кур’єр» .При цьому проєкт Постанови дещо відрізняється від опублікованих Особливостей.
Далі з урахуванням відмінностей від 18.10.2022 розглянемо випадки й умови, за яких замовник не застосовує Особливості.
Положення частин п’ятої, шостої, восьмої і дев’ятої статті 3 Закону застосовуються на умовах, визначених Законом
Замовник не застосовує Особливості у випадках, коли ми не застосовуємо Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), і про це прямо вказано в Законі. Абзацом 2 пункту 3 Особливостей встановлено, що положення частин п’ятої, шостої, восьмої, дев’ятої статті 3 Закону застосовуються на умовах, визначених Законом. При цьому:
- Частина 5 статті 3 Закону встановлює 23 підстави, за яких замовники не застосовують Закон, а тому й Особливості. Наприклад, на трудові договори (пункт 8 частини 5 статті 3 Закону) не розповсюджуються вимоги Закону про закупівлі, тому Особливості також не застосовуємо.
- Частина 6 статті 3 Закону встановлює тринадцять предметів закупівель, у разі закупівлі яких замовники в окремих сферах господарювання не застосовують Закон, тому Особливості також не застосовуємо.
- Частина 8 статті 3 Закону встановлює, що особливості здійснення процедур закупівель, визначених цим Законом, встановлюються окремими законами для таких товарів, робіт і послуг: 1) послуги з підготовки фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів (післядипломна освіта) за державним замовленням; 2) товари і послуги, закупівля яких здійснюється відповідно до програм Глобального фонду для боротьби із СНІДом, туберкульозом та малярією в Україні, що виконуються відповідно до закону; 3) послуги енергосервісу. Тому Особливості у цих випадках не використовуємо.
- Частина 9 статті 3 Закону встановлює особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони (крім товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі відповідно до угод у порядку, визначеному пунктом 6 частини п’ятої цієї статті) Міністерством оборони України та його розвідувальним органом, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Національною поліцією України, Державною прикордонною службою України, Службою зовнішньої розвідки України, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Управлінням державної охорони України та іншими військовими формуваннями та / або частинами в особливий період, у період проведення операції об’єднаних сил, антитерористичної операції, у період введення надзвичайного стану встановлюються окремим законом.
Тож, Особливості не розповсюджуються, якщо здійснюються закупівлі у вищезазначених випадках. Йдемо далі.
Замовник не застосовує Особливості у випадку здійснення закупівель згідно з постановою Кабміну від 02.03.2022 № 185
Пунктом 9 Особливостей, зокрема, встановлено, що публічні закупівлі товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2022 № 185 «Деякі питання здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для задоволення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1267) здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.
Зверніть увагу: останнім абзацом пункту 9 Особливостей встановлено, що під час здійснення публічних закупівель, передбачених цим пунктом, без використання електронної системи закупівель, замовники повинні:
- відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням;
- за умови, якщо вартість закупівлі становить або перевищує 50 тисяч гривень, оприлюднити в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).
Замовник не застосовує Особливості у випадку здійснення закупівель для ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів
Пунктом 9 Особливостей, зокрема, встановлено, що публічні закупівлі робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів в умовах воєнного стану, відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України:
- від 10.04.2022 № 280 «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 33, ст. 1816),
- від 26.04.2022 № 340 «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків бойових дій в Харківській області» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 39, ст. 2111),
- від 31.05.2022 № 433 «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків бойових дій в м. Києві» (Офіційний вісник України, 2022 р., № 46, ст. 2534),
- від 13.09.2022 № 809 «Про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету для ліквідації наслідків бойових дій у Харківській області»
- та інших розпоряджень Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на зазначені цілі,
здійснюються замовниками без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями.
Окрім вищезазначеного, згідно з пунктом 9 Особливостей вбачається, що замовник здійснює закупівлі без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом та цими особливостями, у разі:
- публічної закупівлі для здійснення заходів щодо пошуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, та репатріації і повернення зниклих безвісти (військових, цивільних), що проводяться Мінреінтеграції, а саме непромокальних фартухів, одноразових комбінезонів, захисних окулярів, рукавичок, резинових чобіт, мішків для тіл (останків) загиблих, нош, простирадл, пластикових пакетів, які застібаються на блискавку, з поверхнею, на якій можна писати, картонних коробок для скелетованих останків, наборів для забору зразків ДНК (на основі паперових фільтрів FTA/Whatman), брезентів/пластикових плівок, мотузок, кабельних стяжок розміром обхвату кісточок гомілки, бірок для тіл (останків) загиблих та рефрижераторів.
- публічної закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення виконання завдань, покладених на Державне управління справами, в умовах правового режиму воєнного стану за рахунок коштів резервного фонду Державного бюджету України розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів.
- публічної закупівлі товарів, робіт і послуг для ліквідації наслідків бойових дій в умовах воєнного стану відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету на зазначені цілі здійснюються підприємствами оборонно-промислового комплексу, визначеними відповідними розпорядженнями Кабінету Міністрів України.
Вважаємо за доцільне повторно зауважити, що останнім абзацом пункту 9 Особливостей встановлено, що під час здійснення публічних закупівель, передбачених цим пунктом, без використання електронної системи закупівель, замовники повинні:
- відповідно до Закону дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням. Доцільно зберегти для подальшого читання «Лайфхаки дотримання принципів здійснення публічних (воєнних) закупівель»;
- за умови, якщо вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, оприлюднювати в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. Замовники можуть не публікувати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).
Про випадки, за яких замовники зможуть закуповувати без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару, поговоримо вже скоро на порталі RADNUK.COM.UA, слідкуйте за оновленнями порталу!
А ви знали про інфографіки на цьому порталі? Їх можна зберігати у власну колекцію:
Щоб мати під рукою в Особистому кабінеті у потрібний час: