Новий Порядок розміщення інформації та нові проблеми для замовників щодо зазначення інформації стосовно кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі

Крістіна Бєлякова
7790
20 Липня 2020
СПЕЦВИПУСК
Новий Порядок розміщення інформації та нові проблеми для замовників щодо зазначення інформації стосовно кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі
7790
20 Липня 2020

Кардинальні зміни в системі публічних закупівель в Україні у зв’язку із набранням чинності новою редакцією  Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон, Закон про публічні закупівлі) продовжуються та не зупиняються.

Передусім Мінекономіки як Уповноважений орган, що реалізує державну політику у сфері закупівель, розробило та затвердило наказ від 15.04.2020 № 708 «Порядок визначення предмета закупівлі» (далі — Порядок визначення), який набрав чинності 19 червня 2020 року. Звертаємо увагу, що цей Порядок встановлює правила саме визначення замовником предмета закупівлі. Детально щодо цієї теми читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Новий Порядок визначення предмета закупівлі та ключові зміни».

А от щодо зазначення та розміщення інформації потрібно розглядати Закон про публічні закупівлі і Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі. Для узгодження нормативно-правових актів із Законом наказом від 11.06.2020 № 1082 Мінекономіки затвердило новий Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі, який набрав чинності 17.07.2020 (далі — Порядок розміщення).

Накази, які втратили чинність

У зв’язку зі веденням у дію Порядку розміщення визнати такими, що втратили чинність:

Особливості Порядку розміщення інформації

По-перше — Порядок розміщення визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель (далі — веб-портал), подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель (п. 1 Порядку розміщення).

По-друге — важливішою (автентичною) вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів. У п. 3 Порядку розміщення встановлено, що у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.

Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку.

Оприлюднення інформації на веб-порталі здійснюється електронною системою закупівель автоматично.

По-третє — у разі якщо замовник не має змоги розмістити інформацію через авторизований електронний майданчик, який відключений від електронної системи закупівель, він повинен розмістити необхідну інформацію через інший авторизований електронний майданчик, а в разі відсутності такої можливості — через веб-портал (п. 6 Порядку розміщення).

По-четверте — згідно п. 7 Порядку розміщення замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом.

Законом про публічні закупівлі передбачено внесення змін тільки до тендерної документації, внесення змін до оголошення про проведення процедури закупівлі Законом не передбачено. Детально про моніторинг закупівель, у яких були внесені зміни в оголошення, читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Моніторинг продовжує забороняти замовникам вносити зміни в оголошення».

Інформація про предмет закупівлі, яку обов’язково зазначають в окремих полях

Згідно з п. 12 Порядку розміщення, встановлено, що під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначають інформацію щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, державних або галузевих будівельних норм, які передбачені для визначення предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Уповноваженим органом, та їхньої назви.

Інформація, яку заповнюють щодо окремих предметів закупівлі

У пунктах 12, 13 та 14 Порядку розміщення розписано, яка інформація зазначається (та додатково зазначається) в окремих полях під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі. Проаналізувавши норми Порядку розміщення щодо заповнення окремих предметів закупівлі, можна зробити  такі висновки:

У разі визначення предмета закупівлі — лікарський засіб, в окремих полях зазначається інформація щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів;
  • міжнародної непатентованої назви лікарського засобу (далі – МНН);
  • якщо предмет закупівлі містить два та більше лікарських засобів, замовником зазначається МНН кожного лікарського засобу.

У разі визначення предмета закупівлі — медичний виріб, в окремих полях зазначається інформація щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів;
  • коду та назви медичного виробу відповідно до національного класифікатора НК 024:2019 «Класифікатор медичних виробів»;
  • якщо предмет закупівлі містить два та більше медичних виробів, замовником зазначаються код та назва кожного медичного виробу.

У разі визначення предмета закупівлі — послуга з професійної підготовки або перепідготовки, підвищення кваліфікації для безробітних громадян, що надається за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в окремих полях зазначається інформація щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів;
  • коду за показниками третьої – п’ятої цифр  Єдиного закупівельного словника.

У разі визначення предмета закупівлі — роботи, в окремих полях зазначається інформація щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів;
  • коду за показниками другої – п’ятої цифр  Єдиного закупівельного словника.

У разі визначення предмета закупівлі — послуга з поточного ремонту або послуга з виконання науково-технічних робіт, в окремих полях зазначається інформація щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів;
  • коду та назви відповідно до  Єдиного закупівельного словника.

Під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг зазначається інформація щодо:

  • назви предмета закупівлі;
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів;
  • назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі;
  • коду товару чи послуги, визначеного згідно з  Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Найбільшою проблемою Порядку розміщення, на нашу думку, є саме зазначення назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Фактично виходить, що замовникам у разі закупівлі товару чи послуги необхідно в річному плані, а потім в оголошенні зазначати кожну номенклатурну позицію, яку замовник збирається придбати. Та ще й зазначити код товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції.

Чому назву товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі потрібно написати спочатку в річний план?

Дійсно, у п. 14. Порядку розміщення зазначено, що в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація: назва товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Про річний план не йдеться в п. 14. Але давайте згадаємо ч. 1 ст. 4 Закону, в якій зазначено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Із цього можна зробити висновок, що предмет закупівлі в річному плані, далі в оголошенні, потім у повідомленні про намір, договорі про закупівлю і в звітах повинен бути однаковий. Тому і виходить, що назву товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі потрібно написати спочатку в річний план, а потім в оголошення, щоб назва предмета закупівлі була однакова.

Як зазначити інформацію, дотримуючись порядку розміщення

Один з варіантів, який можемо запропонувати для зазначення інформації в річному плані та в оголошенні, якщо закуповуємо декілька позицій:

Приклад 1. Наприклад, закуповуємо запасні частини. Тоді в річному плані та оголошенні у полі, де конкретна назва, можемо зазначити:

«Запасні частини: сальник клапана МТЗ, відповідний код — 34330000-9; шланг палива рукав, відповідний код — 34330000-9; високого тиску д=19 2м, відповідний код — 34330000-9; рукав високого тиску д=27 1,5м, відповідний код — 34330000-9; фільтр очищення масла Г-53, відповідний код — 34330000-9».

Приклад 2. Наприклад, закуповуємо вугілля. Тоді в річному плані та оголошенні у полі, де конкретна назва, можемо зазначити:

«Вугілля: брикетоване вугілля — відповідний код — 09111220-8; буре вугілля, відповідний код — 09112100-8».

У цьому прикладі загальний код предмета закупівлі відповідно до класифікатора буде: 09110000-3 тверде паливо.

Але такий порядок зазначення не підійде в разі закупівлі лікарських засобів та медичних виробів. Тому про порядок розміщення інформації щодо таких закупівель ми поговоримо в наступних публікаціях.

Відповідальність

Окремо необхідно звернути увагу на відповідальність. Згідно зі статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП), не передбачена відповідальність за порушення порядку розміщення або порядку оприлюднення інформації.

Детально про відповідальність читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Практика закупівель», «Контроль та відповідальність закупівель».

Що робити з оголошеними закупівлями?

Замовникам необхідно зважати на положення, передбачені ч. 1 ст. 19 та ч. 1 ст. 58 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством (ч. перша ст. 19 Конституції України). Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи (ч.1 ст. 58 Конституції України).

Отже, стосовно оголошених закупівель до 16.07.2020 включно: не потрібно ніякі зміни вносити щодо зазначення предмета закупівлі. Стосовно закупівель, які тільки розміщені в планах і не оголошені: необхідно зазначити відповідні зміни, які передбачені новим Порядком розміщення, перед їх оголошенням в електронній системі.

У наступних публікаціях розглянемо практичні питання щодо того, як на майданчиках зазначити інформацію про предмет закупівлі, виконуючи норми Порядку розміщення.

Детально про новий Порядок розміщення читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статтях:

Планування закупівель

Публікації щодо особливостей планування надпорогових та допорогових закупівель

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО