Залишитися без постачання природного газу — жахливий сон закупівельника. Утім, платити за газ тоді, коли не треба, — теж не найкращий варіант. Особливо коли, наприклад, бюджетна установа влітку газ не споживає, лічильники опломбовані, ще й є підстави для розірвання договору про закупівлю з вини учасника. Як бути в такій ситуації? Якщо розірвати договір про закупівлю, то чи обов’язково замовнику негайно шукати постачальника для переговорної процедури закупівлі? Розберемось у цій статті.
Якщо розірвати договір про закупівлю, то чи обов’язково негайно шукати постачальника для переговорної процедури закупівлі?
Відповідно до абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба (1) здійснити закупівлю в разі розірвання договору про закупівлю з вини учасника (2) на строк, достатній для проведення тендеру (3), в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми (4), визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника. Застосування переговорної процедури закупівлі в такому випадку здійснюється за рішенням замовника щодо кожного тендеру.
Необхідними умовами застосування переговорної процедури в такому разі є:
- наявність нагальної потреби. Оскільки ми говоримо про природний газ, потрібно розуміти, що нагальною потребою в даному випадку є потенційна можливість зриву опалювального сезону. Враховуючи, що ваша установа не використовує природний газ літом, а лічильники опломбовані, то й нагальна потреба в закупівлі відсутня;
- наявність вини учасника. Законом не регламентовано, що вважати виною учасника / постачальника та як даний факт має бути підтверджений. У даному випадку рекомендовано виходити з положень укладеного договору про закупівлю та документально зафіксувати факт порушення умов договору про закупівлю, що призвело до його розірвання. Розірвання договору про закупівлю за згодою сторін жодним чином не підтверджує вину учасника / постачальника, а тому застосування переговорної процедури закупівлі в такому випадку є неможливим;
- оголошення тендеру паралельно з укладенням договору про закупівлю за результатом переговорної процедури закупівлі. Застосування переговорної процедури закупівлі на підставі абзацу 4 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону без подальшого оголошення тендеру є незаконним;
- обсяг, що не перевищує 20 % від суми розірваного договору про закупівлю. При цьому за основу береться сума договору про закупівлю з урахуванням укладених додаткових угод (у разі наявності).
Підсумовуючи, рекомендуємо: замовник у разі розірвання договору про закупівлю з вини учасника, наприклад у червні, може провести торги на закупівлю природного газу літом або ж безпосередньо перед початком опалювального сезону.
Коли розпочати закупівлю газу та які фактори потрібно враховувати?
Якщо бюджетна установа (або інше підприємство / організація / установа) влітку газ не споживає, лічильники опломбовані, при цьому є підстави для розірвання договору про закупівлю згідно з умовами такого договору про закупівлю або ж у разі згоди обох сторін розірвати такий договір про закупівлю, з метою вдалого та вчасного проведення закупівель газу для потреб такої бюджетної установи (підприємства / організації / установи) замовникам варто оцінити загальну картину та врахувати всі ризики, а саме:
- розрахувати кількість кубів, яка необхідна вашій установі на жовтень — грудень 2021 року;
- розрахувати залишок коштів на природний газ за КЕКВ 2274 (ви можете врахувати, наприклад, невикористані кошти за розірваним договором про закупівлю з попереднім постачальником, а також кошти, які були зекономлені після проведення тендеру на початку року);
- проаналізувати ціноутворення на момент оголошення торгів згідно з відкритими джерелами інформації. Наприклад, ознайомитися з цінами діючих постачальників на офіційних сайтах або ж враховувати інформацію з Української енергетичної біржі за посиланням.
Оголошуючи тендер заздалегідь, завжди є ризик, що ціна на момент кінцевого терміну подання тендерних пропозицій буде неактуальною, і тендер не відбудеться, або ж прийдуть учасники, котрі ледь не відразу змушені будуть ініціювати підписання додаткових угод на збільшення вартості ціни за одиницю товару. Проте у зв’язку з коливанням ціни на ринку аналогічна ситуація може виникнути й у разі укладення договору про закупівлю за ринковою ціною, коли на момент поставки ціна може стати збитковою для вашого постачальника.
Важливо: під час низького сезону зростає конкуренція на ринку газу (при відносно невеликій кількості закупівель, які оголошуються в день, зростає кількість потенційних учасників, які можуть взяти в них участь). Як вбачається з практики, така ситуація часто приводить до демпінгу цін. Оскільки перша поставка за договором про закупівлю відбудеться в жовтні-листопаді, а договір про закупівлю було укладено в червні, постачальники можуть розраховувати на падіння ціни літом або ж у разі відсутності коливання в сторону зниження — примусити замовника підняти ціни до моменту поставки. Основна проблема при падінні цін літом у тому, що неможливо розрахувати, на скільки саме вона «просяде», а тому такі аукціони найчастіше граються «всліпу».
З урахуванням усього зазначеного вище найбільш ефективним та законним рішенням замовника у зазначеному випадку буде оголошення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі наприкінці літа (рекомендовано з 20-х чисел серпня). У такому разі замовник зможе:
- найбільш адекватно визначити очікувану вартість за одиницю, а тому зменшується ризик того, що закупівля не відбудеться;
- переоголосити закупівлю в разі участі недостатньої кількості учасників.
20.08.2021 — оголошуємо першу процедуру закупівлі. Кінцевий термін подання — 04.09.2021. Подано менше двох тендерних пропозицій.
06.09.2021 — оголошуємо другу процедуру закупівлі. Кінцевий термін подання — 21.09.2021. Подано менше двох тендерних пропозицій.
21.09.2021 — переговорна процедура закупівлі на підставі пункту 1 частини 2 статті 40 Закону.
02.10.2021 — укладення договору про закупівлю.
Дана схема є приблизною, і, звичайно, можуть виникати інші ситуації впродовж самого тендеру, зокрема: скарги до АМКУ, відмова переможця підписати договір про закупівлю, затягування строків на підписання договору про закупівлю тощо.
Однак при правильному розрахунку строків на проведення тендеру та початку опалювального сезону, а також вхідних цін за одиницю товару в замовника завжди залишається можливість та час для прийняття правильного рішення та укладення договору про закупівлю з найбільш добросовісним постачальником.
Більше інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статтях:
- «Постачальник піднімає ціну на природний газ: рекомендації НКРЕКП»;
- «6 додаткових угод щодо збільшення ціни на природний газ в один день: чи є межа?»;
- «Представник НКРЕКП розкриває особливості закупівлі природного газу в постачальника «останньої надії»;
- «Зміна ціни в договорі внаслідок коливань на ринку газу: аргументи та приклади».