Постачальник піднімає ціну на природний газ: рекомендації НКРЕКП

Ольга Бабій
2380
28 Травня 2021
Постачальник піднімає ціну на природний газ: рекомендації НКРЕКП
2380
28 Травня 2021

Інтерв’ю підготувала
редакція журналу “Радник в сфері державних закупівель”

Майже кожен замовник щороку проводить закупівлю природного газу. Незважаючи на всі труднощі та особливості закупівель природного газу, замовники укладають договори про закупівлю за результатами проведеної спрощеної закупівлі / процедури закупівлі. Але укладення договору про закупівлю, на жаль, не є гарантією успіху, адже виконання зобов’язань за договором про закупівлю ще попереду.

Як усім відомо, постачальники бувають різними, деякі сумлінно дотримуються умов укладеного договору про закупівлю та супутніх нормативно-правових актів, які регулюють ринок природного газу, а інші починають зловживати тим, що замовник, аби не залишитися без опалення, особливо в період опалення, змушений іти на порушення Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон). Як бути замовнику в такій ситуації? Куди та як звертатися, щоб захистити свої права? Чи є практика покарання недобросовісних постачальників природного газу? Розібратися з цими питаннями нам допоможе Ольга Бабій — членкиня Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

  • Ольго, вітаємо! Чимало замовників звертаються до редакції журналу «Радник в сфері державних закупівель» з проблемою підняття ціни за постачання природного газу більш ніж на 10 % за одиницю товару або ж надсилають безліч додаткових угод на збільшення ціни до 10 %. При цьому замовник втрачає необхідний річний об’єм товару, що у свою чергу призводить до подальших витрат Державного бюджету України. Можливо, є рекомендації для уникнення таких ситуацій? Які бажані дії замовника при цьому?
  • Добрий день! Перш за все варто зазначити, що Правила постачання природного газу затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі — НКРЕКП) від 30.09.2015 № 2496 (далі — Правила) та містять обов’язкові та істотні умови договору постачання природного газу.

Так, абзац 4 підпункту 18 пункту 5 розділу II Правил передбачає, що споживачу (замовнику) має бути надане належне повідомлення постачальника про намір змінити умови договору постачання природного газу, при цьому споживач (замовник) має бути повідомлений про його право відмовитися від запропонованих змін. Таке повідомлення має бути надане споживачеві (замовнику) не пізніше ніж за 30 днів до запланованого набрання чинності такими змінами (крім ціни на природний газ, якщо вона встановлюється для постачальника відповідними державними органами). Споживачі (замовники) мають право відмовитися від договору постачання природного газу, якщо вони не приймають нові умови, повідомлені постачальником.

Отже, істотною умовою договору про закупівлю природного газу є повідомлення споживача (замовника) про намір змінити, зокрема, ціну за одиницю товару, яке має бути надане замовнику не пізніше ніж за 30 днів до запланованого набрання чинності такими змінами.

Крім цього, згідно з підпунктом 12 пункту 5 розділу ІІ Правил передбачено, що істотною та обов’язковою умовою договору про закупівлю природного газу має бути перелік випадків, коли постачання природного газу може бути обмежено / припинено споживачу, та порядок обмеження / припинення.

Тому відмова споживача (замовника) від зміни умов договору про закупівлю природного газу, зокрема зміни ціни за одиницю товару, не є підставою для розірвання договору про закупівлю природного газу в односторонньому порядку, якщо інше не передбачено умовами укладеного договору про закупівлю природного газу. Якщо ж постачальник на порушення умов договору про закупівлю та Правил все ж таки розриває такий договір в односторонньому порядку та звертається до оператора ГРМ / ГТС щодо необхідності здійснення заходів з обмеження або припинення газопостачання споживачу (замовнику), про що повідомляє споживача (замовника), замовнику варто повідомити НКРЕКП шляхом звернення щодо проведення позапланової перевірки цього постачальника природного газу.

  • Яку інформацію та документи на підтвердження порушень постачальником природного газу Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, Правил та інших нормативно-правових актів і нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, договору про закупівлю, може надати замовник для проведення перевірки такого постачальника?
  • Замовник має підготувати звернення (скаргу), а на підтвердження — договір про закупівлю природного газу, офіційне листування з постачальником, повідомлення про обмеження або припинення газопостачання споживачу. Цих документів буде достатньо для (не)прийняття рішення щодо проведення позапланової перевірки.

Насправді надання документів, які підтверджують порушення, значно спрощує та пришвидшує процес здійснення перевірки, адже нам не потрібно робити проміжний запит на документи і ми одразу розглядаємо та виносимо рішення про проведення позапланової перевірки.

  • Можливо, є приклад такого звернення (скарги) для правильності його оформлення?
  • Головна вимога до такого звернення (скарги) — у ній мають бути не емоції, а сухі та чіткі обставини. Насправді окремих вимог до звернення (скарги) немає, замовник має описати обставини, що спричинили звернення зі скаргою до НКРЕКП, та зазначити про те, що звертається з проханням провести позапланову перевірку. Наведемо приклад такого звернення (скарги).
(офіційний бланк)
 
Голові Національної комісії, що здійснює державне регулювання
у сферах енергетики та комунальних послуг,
Тарасюку В. В.
__________________________
 
Щодо порушення постачальником природного газу Правил
постачання природного газу, затверджених постановою
Національної комісії, що здійснює державне регулювання
у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015
№ 2496 та договору про закупівлю природного газу
 
______________________________(зазначити назву підприємства, організації, установи, що звертається) висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.
 
________ (зазначити дату укладання договору про закупівлю природного газу) за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі між ____________ (замовник) та _____________ (постачальник) було укладено договір про закупівлю природного газу від _____ № _____.
 
________ (зазначити дату звернення постачальника щодо зміни ціни товару за одиницю) постачальник звернувся до нас з пропозицією змінити умови договору про закупівлю природного газу в частині збільшення ціни за одиницю природного газу відповідно до пункту 2 частини 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.
 
Ми відмовилися від внесення змін до договору про закупівлю природного газу у зв’язку з _______________ (зазначити причини відмови). Але незважаючи на умови договору про закупівлю природного газу, які не містять положень щодо можливості розірвання даного договору в разі відмови замовника від внесення змін до умов договору про закупівлю природного газу, та пояснення, надані постачальнику шляхом направлення листа від _____ № _____ (лист отримано постачальником ______), постачальник _________ (зазначити дату) направив письмове повідомлення про необхідність здійснення Оператором ГРМ / ГТС заходів з припинення / обмеження розподілу / транспортування природного газу споживачу.
 
Викладені вище обставини свідчать про порушення постачальником умов договору про закупівлю природного газу від ____ № _____, Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 № 2496, та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності на ринку природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16.02.2017 № 201.
 
Враховуючи викладене вище, звертаємося до Вас із проханням провести позапланову перевірку щодо неправомірних дій постачальника природного газу — ___________ (зазначити назву постачальника), код ЄДРПОУ: _________.
 
Додатки:
— копія договору про закупівлю природного газу від _____ № _____;
— лист від _____ № _____;
— лист від _____ № _____;
— лист від _____ № _____;
— копія повідомлення про необхідність здійснення Оператором ГРМ / ГТС заходів з припинення / обмеження розподілу / транспортування природного газу споживачу.
  • Достатньо буде звернення (скарги) від одного замовника чи замовникам варто об’єднуватися та готувати колективне?
  • Краще дотримуватися принципу «1 суб’єкт = 1 звернення (скарга)». Під час колективного звернення (скарги) складніше досліджувати всі обставини справи. Проте такі звернення також трапляються.
  • Які строки обробки звернення (скарги) замовника? Як швидко призначається позапланова перевірка та скільки вона триває?
  • Загалом розгляд звернення (скарги) замовника триває 30 календарних днів. За умови зазначення всіх обставин у зверненні (скарзі) та надання підтвердних документів процес розгляду відбувається значно швидше. Адже, як я вже зазначала, нам не потрібно робити проміжний запит на документи,  ми одразу розглядаємо та виносимо рішення про проведення позапланової перевірки.

Зазвичай, якщо є підстави для проведення позапланової перевірки, ми виносимо рішення протягом 14 днів та протягом 14 днів проводимо саму позапланову перевірку. Якщо ж підстав для проведення позапланової перевірки не виявлено, строк розгляду звернення (скарги) складає 30 днів.

  • Що є підставою для проведення позапланової перевірки постачальника природного газу?
  • Перш за все це порушення Правил та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу. Також підставою для проведення позапланової перевірки можуть слугувати нетипові умови постачання природного газу, тобто поза межами чинних Правил, які постачальник пропонує під час участі в публічних закупівлях.
  • Які порушення найчастіше виявляються Вами, як регулятором, на ринку природного газу?
  • Порушення Правил у частині включення до власного Реєстру споживачів постачальника на інформаційній платформі споживачів без отримання заяв-приєднання до договору постачання природного газу — за такі порушення НКРЕКП прийняв рішення щодо накладення штрафних санкцій на ТОВ «Київоблгаз збут», ТОВ «Поліссягаз», ТОВ «Газпостачсервіс», ТОВ «Газовик» та ДП «Шепетівкагаз» ПАТ «Шепетівкагаз» у розмірі майже 500 тис. грн, зокрема, на ТОВ «Київоблгаз збут» було накладено 51 тис. грн, а на ТОВ «Поліссягаз», ТОВ «Газпостачсервіс», ТОВ «Газовик» та ДП «Шепетівкагаз» ПАТ «Шепетівкагаз» по 102 тис. грн. Окремо було проведено позапланову перевірку ТОВ «КРЕМЕНЧУКГАЗ-ПОСТАЧАННЯ», за результатами якої були виявлені ідентичні порушення та накладено максимальний штраф у розмірі 850 тис. грн за зловживання на ринку природного газу.

Також порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу в частині опублікування на сайті детальної інформації про зміну ціни на природний газ за 5 днів до введення її у дію — такі порушення призвели до накладення штрафу в розмірі 51 тис. грн на ТОВ «АЗОВГАЗ». У частині порушення положення пункту 5 розділу ІІ Правил щодо належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання ними чинності показовими є рішення НКРЕКП про накладення на ТОВ «ЧЕРНІГІВГАЗ ЗБУТ» штрафу в розмірі 204 тис. грн та накладення на ТОВ «КАСТУМ» штрафу в розмірі 425 тис. грн.

  • Скільки позапланових перевірок постачальників природного газу проведено за 2021 рік? Чи є певна статистика про те, скількох постачальників притягнуто до відповідальності за порушення вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, Правил постачання природного газу та інших нормативно-правових актів і нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, та у якому розмірі?
  • Нами було отримано декілька звернень (скарг) щодо одного постачальника, наприклад, на ТОВ «КАСТУМ» взагалі було подано 7 таких звернень (скарг), які ми об’єднували та надалі проводили одну перевірку. Взагалі було проведено 5 позапланових перевірок постачальників природного газу, за результатами яких на всіх постачальників, яких ми перевіряли, було накладено штрафи від 51 тис. грн до 850 тис. грн.
  • Чи є прецеденти анулювання ліцензії щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу?
  • Так, 12.02.2021 НКРЕКП уже анулювала ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу ТОВ «СМАРТ ГАЗ СИСТЕМ» у відповідь на системне порушення ним вимог законодавства та Ліцензійних умов з постачання природного газу.

Наразі постачальники природного газу повідомлені про те, що повторне порушення та / або зловживання з боку цих компаній може призвести до анулювання ліцензії щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу.

  • Чи повідомляєте Ви сторону, яка повідомила про порушення вимог Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, Правил постачання природного газу та інших нормативно-правових актів і нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, про результати проведеної позапланової перевірки?
  • Так, звичайно, після прийняття рішення щодо проведення позапланової перевірки постачальника природного газу ми направляємо заявнику проміжну відповідь про те, що звернення розглядається, та окремо направляємо інформацію про результати проведення позапланової перевірки та акт.
  • Дякуємо за приділений час, змістовне та цікаве інтерв’ю!

На порталі RADNUK.COM.UA читайте цікаві у вкрай корисні статті за цією тематикою:

Конкурентні процедури

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг за процедурами публічних закупівель