Часто замовники замислюються над тим, з якого моменту починається початок процедури закупівлі. Особливо багатьох цікавить це питання зараз, оскільки деякі замовники позатверджували річні плани до 19 квітня 2020 року та вважають це вже початком процедури і продовжують з 19 квітня проводити процедури за попередньою редакцією Закону про публічні закупівлі (далі — попередня редакція Закону). Отже, у даній публікації пропоную розібратися детально з даним питанням.
Стаття 4 Закону України «Про публічні закупівлі» в новій редакції (далі — Закон) називається «Планування закупівель та інші передумови здійснення закупівель». У частині 1 статті 4 Закону зазначено, що заплановані закупівлі включають до річного плану закупівель. Отже, можемо дійти висновку, що річний план — це не початок процедури, а передумова здійснення закупівлі.
Також, згідно з частиною 5 статті 10 Закону, тендер / спрощену закупівлю не можна проводити до/без оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі / спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель згідно з частиною першою цієї статті.
Тому виходить, що саме для конкурентних процедур та спрощеної закупівлі їхнім початком є оприлюднення оголошення про проведення в електронній системі закупівель.
Аналогічної думки в цьому питанні дотримується Уповноважений орган (Мінекономіки) за посиланням.
У відповіді зазначено, що Закон установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави й територіальної громади.
Відповідно до частини третьої статті 10 Закону тендерні процедури закупівлі не можна проводити до/без оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на вебпорталі Уповноваженого органу згідно із частиною першою цієї статті.
Отже, початком тендерних процедур закупівлі є оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на вебпорталі Уповноваженого органу.
Водночас, виходячи зі змісту статті 19 Закону, звіт про результати проведення процедури закупівлі є підсумковим документом, який фіксує завершення процедури закупівлі та містить інформацію щодо дати укладення договору про закупівлю або, у разі якщо в результаті проведення торгів не було укладено договір про закупівлю, підстави неукладення договору про закупівлю.
Отже, твердження, що річний план є початком процедури закупівлі, можна вважати неправильним. Але є один виняток із правил, якщо розглянути процедуру закупівлі не конкурентну, а переговорну процедуру.
Що є початком переговорної процедури?
Переговорна процедура — це виняток, і саме ця процедура не має оголошення. Згідно з частиною 5 статті 10 Закону, таку процедуру можна проводити до/без оприлюднення оголошення про проведення, оскільки переговорна процедура не належить до конкурентних процедур закупівель. Тому саме в разі проведення переговорної процедури її початком можна вважати затвердження річного плану та прийняття рішення про проведення переговорної процедури.
Що можна вважати завершенням процедури закупівлі?
Як зазначено у відповіді Мінекономіки, саме звіт про результати проведення процедури закупівлі є підсумковим документом, який фіксує завершення процедури закупівлі. Замовникові такий звіт формувати не потрібно, згідно з частиною 2 статті 19 Закону, звіт про результати проведення закупівлі автоматично формує електронна система закупівель та оприлюднює протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру / спрощеної закупівлі, або визнання тендеру таким, що не відбувся.