Якщо під час проведення процедури закупівлі, включаючи закупівлю за рамковими угодами, пішло щось не так, законодавством у сфері публічних закупівель визначено механізм відміни торгів. Так, для проведення відкритих торгів у період правового режиму воєнного стану ми використовуємо норми пунктів 50–53 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178. А для рамкових угод залишаються чинними норми статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон). Зазначені норми хоча і прості в розумінні, проте складні у виконанні та мають багато нюансів чи підводних каменів. Для прикладу, довести замовнику правомірність відміни торгів через неможливість усунення порушення дуже складно. Левову частку рішень по такій відміні орган оскарження зобов’язує замовника скасувати. Інші ж підстави відміни також не є простими.
Пропоную розглянути невеликий перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо нюансів відміни торгів, у яких опрацьовано рішення органу оскарження та судові рішення, питанням розгляду яких були такі нюанси. Варто зазначити, що за цими статтями для цілей наведеного переліку слід акцентувати увагу не на нормах законодавства, а на нюансах практичного використання, що є актуальним як для використання норм Закону, так і норм Особливостей.
- «Безпідставна відміна торгів теж оскаржується в умовах воєнного стану», з якої замовник повинен зрозуміти, що відміна торгів має бути належним чином обґрунтована.
- «Якщо відміна закупівлі неправомірна, чи можна вважати договір про закупівлю укладеним? Судова практика», де проаналізовано позицію суду та наведено висновок щодо відповідного запитання.
- «Купуєш товар походженням із країни-агресора? Змінюй умови закупівлі або відміняй», що наштовхує нас на висновок: якщо закупівля проведена за умов, які неможливо виконати чи є незаконними, замовнику слід відмінити таку закупівлю.
- «Майже 3 млн грн учаснику вдалося стягнути із замовника, або скільки коштує відміна тендеру: практика суду», де наведено судову практику, що, умовно кажучи, показує негативні наслідки безпідставної відміни торгів.
У рамках щотижневого опрацювання розміщених зразків документів за різними категоріями редакцією порталу опрацьовано розділ «Зразки замовникам за Особливостями з 19.05.2023». За результатом опрацювання встановлено актуальність таких зразків.