Оголошення: UA-2020-05-05-000760-b Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти
За результатами моніторингу закупівлі установлено наступне.
По перше, на порушення вимог пункту 1 частини 2 статті 4 Закону річний план закупівель UA-P-2020-05-05-000886-b не містить інформації про місцезнаходження замовника та його категорію.
По друге, установлено невідповідність тендерної пропозиції учасника ТОВ «З», якого визначено переможцем торгів, умовам технічної специфікації тендерної документації в частині ненадання картки розташування АЗС у м. Вінниці (згідно з додатком 6 тендерної документації), чим порушено вимоги підпункту 3.5 пункту 3 додатка 1 тендерної документації.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника, якщо вона не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Однак на порушення пункту 2 частини 1 статті 31 Закону замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «З» як такого, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а уклав з ним договір від 15.06.2020 № 232 ЗНЗТЛ (далі — Договір).
По третє, аналізом дотримання замовником законодавства в частині внесення змін до Договору встановлено збільшення ціни та кількості товару відповідно до додаткової угоди від 24.07.2020 № 1 до Договору та додаткової угоди від 30.07.2020 № 2 до Договору.
Згідно з наданими замовником копіями документів та пояснень підстави внесення змін до істотних умов Договору обґрунтовуються висновками про вартість Кіровоградської регіональної торгово-промислової палати від 14.07.2020 № В-318 та від 29.07.2020 № В-342.
Відповідно до пункту 2 частини 5 статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, зокрема, збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.
Отже, залежно від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору можуть змінювати визначену в договорі ціну за одиницю товару пропорційно зміні ціни такого товару на ринку в порядку, передбаченому договором про закупівлю, з дотриманням вимог Закону.
Водночас згідно з відповіддю на запит 1798/2020 Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України під пропорційністю розуміється збільшення ціни на такий відсоток, на який вона «проколивалася», але не більше ніж на 10 відсотків.
При цьому відповідно до висновківпро вартість Кіровоградської регіональної торгово-промислової палати від 14.07.2020 № В-318 та від 29.07.2020 № В-342 відсоток, на який «проколивалася» ціна бензину А-92, — 2,4 відсотка, дизельного палива — 2,1 відсотка.
Разом з тим додатковою угодою від 30.07.2020 № 2 до Договору сторонами збільшено ціну за одиницю товару бензину А-92 та дизельного палива, відповідно, на 9,9 відсотка та 9,9 відсотка.
Отже, замовником внесено зміни до істотних умов Договору на підставі додаткової угоди від 30.07.2020 № 2 в частині збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків непропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку в разі коливання ціни такого товару на ринку, чим порушено вимоги пункту 2 частини 5 статті 41 Закону. Такі дії можуть призвести до недоотримання замовником активів. Порушення виявлено.
Коментар редакції. Судячи з даного моніторингу, замовникам у подібних ситуаціях під час підвищення ціни на підставі пункту 2 частини 5 статті 41 Закону слід звертати увагу на коефіцієнт коливання ціни між довідками ТПП та, відповідно, утриматись від підвищення ціни в разі, коли нова ціна у відсотковому відношенні переважатиме ціну коливання згідно з довідками ТПП.
Збільшення ціни за одиницю товару не повинно переважати відсоток коливання ціни згідно з довідками ТПП |
Зобов’язання щодо усунення порушення
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 2, 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов’язань за Договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушень (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
А якщо ви ставите запитання: як правильно внести зміни щодо коливання ціни в договорі про закупівлю газу, слід прочитати статтю «Зміна ціни в договорі внаслідок коливань на ринку газу: аргументи та приклади». З порталом RADNUK.COM.UA ви знатимете все!