Моніторинг спрощених закупівель та звітів — міф чи реальність?

Наталія Чабан
2951
24 Листопада 2020
Моніторинг спрощених закупівель та звітів — міф чи реальність?
2951
24 Листопада 2020
Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:45453000-7 — Капітальний ремонт і реставрація 
Оголошення № UA-2020-04-17-010129-b

За результатами моніторингу закупівлі установлено: «…замовник уклав договір з ТОВ ”Х“ від 17.04.2020 № 1 на закупівлю робіт ”Капітальний ремонт фасаду амбулаторії загальної практики сімейної медицини на вул. Володимирській, 31а в с. Забороль Луцького району Волинської області“ вартістю 1 463 994,00 грн та оприлюднив на веб-порталі Уповноваженого органу звіт про укладені договори (ІD: UA-2020-04-17-010129-b).

Відповідно до річного плану закупівель (ІD: UA-P-2020-04-17-004057-c) та інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель (ІD: UA-2020-04-17-010129-b), Замовник визначив код предмета закупівлі 45453000-7 — ”Капітальний ремонт і реставрація“ національного класифікатора України ДК 021:2015 ”Єдиний закупівельний словник“, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі — Єдиний закупівельний словник).

Водночас відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, Замовник 17.04.2020 року вже уклав договір від 17.04.2020 № 1 вартістю 1 463 994,00 грн на закупівлю робіт з капітального ремонту і реставрації амбулаторії загальної практики сімейної медицини за кодом 45453000-7 — ”Капітальний ремонт і реставрація“ Єдиного закупівельного словника та оприлюднив звіт про укладені договори (ІD: UA-2020-04-17-002239-a).

Згідно з частиною сьомою статті 2 Закону України ”Про публічні закупівлі“ (в редакції Закону України № 922-VIII від 25.12.2015 зі змінами) (далі — Закон) забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладання договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.

Станом на 17.04.2020 загальна сума укладених договорів по одному і тому ж об’єкту за предметом закупівлі, що визначений відповідно до абзацу другого пункту 1 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17 березня 2016 року № 454, за показником четвертої цифри основного словника 45450000-6 — ”Інші завершальні будівельні роботи“ Єдиного закупівельного словника становить 2 960 094,00 грн, що перевищує межі, які визначені в частині першій статті 2 Закону (1,5 мільйона гривень)».

Висновок про наявність або відсутність порушень: замовник уклав договір від 17.04.2020 № 1 на суму 1 496 100,00 грн без застосування процедури закупівлі, визначеної частиною першою статті 12 Закону, чим порушив вимоги частини сьомої статті 2 Закону.

Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:72510000-3: Управлінські послуги, пов’язані з комп’ютерними технологіями 
Оголошення № UA-2020-04-28-000366-b

Предмет закупівлі:

За результатами моніторингу встановлено: «Замовником в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель ProZorro оприлюднено звіт № UA-2020-04-28-000366-b, про укладений договір з ТОВ ”Х“ на обслуговування і супровід програмного продукту ”Smart“ і бази даних згідно ДК 021:2015:72510000-3-Управлінські послуги, пов’язані з комп’ютерними технологіями за предметом закупівлі ”послуги“ вартістю 54 000,00 гривень.

Згідно пункту 28 частини першої статті 1 спрощена закупівля — придбання замовників товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону.

При цьому, пунктом 3 частини першої статті 3 Закону визначено, що Закон застосовується до Замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи відповідно до частини другої цієї статті. Крім того, згідно частини десятої статті 3 Закону забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладання договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовників товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом.

У межах проведення моніторингу Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області оприлюднено запит від 29.04.2020 про надання пояснення щодо проведення вищевказаної закупівлі в порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону. Згідно отриманого пояснення 30.04.2020 Замовником необґрунтовано проведення вищевказаної закупівлі в порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону.

Отже, Замовником в порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону здійснено закупівлю на обслуговування і супровід програмного продукту ”Smart“ і бази даних очікуваною вартістю 54 000,00 грн. без застосування спрощеної закупівлі».

Висновок про наявність або відсутність порушень: замовником у порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону здійснено закупівлю на обслуговування і супровід програмного продукту «Smart» і бази даних очікуваною вартістю 54 000,00 грн без застосування спрощеної закупівлі.

Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:33190000-8: Медичне обладнання та вироби медичного призначення різні 
Оголошення:  № UA-2020-04-24-000723-c

Предмет закупівлі:

За результатами моніторингу установлено: «…замовником 24 квітня 2020 року оприлюднено в електронній системі закупівель звіт про укладений договір з приватним підприємством ”Х“ на придбання взуття вартістю 341 716,00 гривень.

Згідно з частиною 10 Закону України ”Про публічні закупівлі“ (в редакції Закону №114-IX від 19.09.2019) (далі — Закон) забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом.

Отже, Замовник уклав договір від 22.04.2020 №03192032/2/20/43/52 на суму 341 716,00 грн без застосування процедури закупівлі, визначеної частиною першою статті 13 Закону, чим порушив вимоги частини десятої статті 2 Закону».

Висновок про наявність або відсутність порушень: за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при плануванні закупівлі, визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі в річному плані (додатку) та оприлюдненні інформації щодо закупівлі установлено порушення вимог частини десятої статті 2 Закону.

Коментар редакції:

1. Предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі) (пункт 22 частини 1 статті 1 Закону).

2. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини 3 статті 10 цього Закону (частина 10 статті 3 Закону).

3. У разі необхідності здійснення закупівель замовником у випадку виникнення додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку він не міг передбачити на початку року або на момент здійснення первинної закупівлі, така закупівля можлива після вчинення замовником дій, передбачених частиною 1 статті 4 Закону, тобто затвердження та оприлюднення в електронній системі закупівель змін до річного плану закупівель, оскільки такий предмет закупівлі у вищевказаному випадку вважатиметься новим предметом договору (Лист Мінекономіки № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020).

Важливо! Придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500 – 51 000 грн.) (стаття 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення). 

А також укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом, тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000–170 000 грн).

Моніторинг закупівель

Публікації щодо здійснення органом державного фінансового контролю такого виду контролю як моніторинг закупівель, зокрема, новини моніторингу, приклади, коментарі, особливості, судова практика щодо моніторингу