Вимоги по-новому, або що і як можна вимагати учасникові за новим законом

Альона Срібніченко
1848
13 Серпня 2020
СПЕЦВИПУСК
Вимоги по-новому, або що і як можна вимагати учасникові за новим законом
1848
13 Серпня 2020

З першого дня існування в Україні Закону «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII і замовники, і учасники закупівель зрозуміли, що Закон потребує невідкладних та кардинальних змін. До того ж практика проведення публічних закупівель майже кожного дня вказувала на його нові недоліки. Проте, незважаючи на це, він успішно проіснував по квітень 2020 року включно. І лише зі введенням у дію нової редакції закону «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» від 19.09.2019 № 114-IX (далі — Закон) учасники закупівельного ринку видихнули з полегшенням. Розробники передбачили в ньому нові можливості, важливі як для бізнесу, так і для закупівельників.

Звернення учасника під час спрощеної закупівлі

Значних змін у новій редакції Закону зазнало питання подання учасником вимог під час закупівель. Так, на сьогодні Закон передбачає право учасника звернутись по роз’яснення до замовника під час проведення спрощеної закупівлі (так званої допорогової в минулому).

Частина 7 ст. 14 Закону передбачає, що в період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель по роз’яснення щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі. Усі звернення по роз’яснення, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Водночас дана стаття передбачає конкретний обов’язок замовника надати роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі протягом одного робочого дня з моменту надходження такої вимоги. Зокрема, якщо замовник прийме рішення щодо внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, то Закон встановлює обов’язок продовжити строк подання пропозиції в електронній системі закупівель замовником не менше ніж на два робочих дні.

Закон передбачає процедуру подання вимоги в разі відхилення пропозиції учасника за результатом спрощеної закупівлі, чого не було в попередній редакції Закону.

Отже, частина 14 ст. 14 Закону передбачає, що учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Крім того, статтею 14 Закону окремо передбачено строки щодо надання відповіді на таку вимогу, а саме три робочих дні з дня надходження такого звернення.

Також ч. 4 ст. 33 Закону передбачає, що учасник, якого не визнано переможцем спрощеної закупівлі за результатами оцінки та розгляду його пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про пропозицію переможця спрощеної закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з учасником, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять календарних днів з дня надходження такого звернення.

Детально про внесення змін замовником під час проведення спрощеної закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Правильно вносимо зміни до спрощеної закупівлі».

Що робити, якщо в спрощеній закупівлі замовник не встиг надати відповідь учасникові, читайте на порталі RADNUK.COM.UA в публікації «Якщо в спрощеній закупівлі замовник не встиг надати відповідь на звернення».

Звернення учасника під час процедури закупівлі (відкриті торги)

Так, згідно з його нормами, а саме ч. 1 ст. 24 Закону, передбачено, що фізична / юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника по роз’яснення щодо тендерної документації та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру, тоді як у попередній редакції Закону таке право було передбачене лише під час проведення процедури закупівлі.

Зазначаємо, що строки надання відповіді на таке звернення залишились незмінними та складають три робочих дні з дня їх оприлюднення.

Звертаємо увагу замовників, що надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель необхідно відповідно до статті 10 Закону.

Крім того, Закон залишив право учасника на звернення до замовника з метою отримання додаткової інформації щодо відхилення його пропозиції. Так, ч. 3 ст. 31 Закону передбачає, що якщо учасник, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні та протоколі розгляду тендерних пропозицій, то такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та/або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніше як через п’ять календарних днів з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель.

Однак розробники Закону не залишили без уваги й прискіпливих учасників, які аналізують ще й пропозиції переможців, та надали їм право звертатись до учасників саме для з’ясування причин та надання аргументації щодо пропозиції переможця. Так, ч. 4 ст. 33 Закону передбачає, що учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять календарних днів з дня надходження такого звернення.

Слід зазначити, що уважні учасники, які беруть активну участь у закупівлях та оперативно адаптувались до норм Закону, уже користуються своїми додатково наданими правами.

Для прикладу пропоную розглянути процедуру закупівлі № UA-2020-06-10-008248-b.

У даній закупівлі учасник спочатку направив два запитання замовникові, а потім — вимогу про усунення порушення. І з приводу кожного звернення замовникові довелося піти назустріч учасникові та внести зміни в тендерну документацію.

З огляду на зазначене, варто відзначити роботу розробників нового закону. Він насправді є новим, комплексним продуктом, який об’єднує в собі основні загальні норми проведення закупівель, а нюанси вже визначатиме практика.

Детальніше про внесення змін до тендерної документації читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Внесення змін до тендерної документації за новим Законом».

З прикладом, як готувати звернення до замовника, знайомтесь за посиланням.

Спрощена закупівля

Публікації, що стосуються будь-яких питань придбання товарів, робіт та послуг на так звані допорогові суми, тобто вартість яких є нижчою 200 тис. грн для товарів і послуг та нижче 1 млн. грн для робіт (звичайні замовники), або вартість яких є нижчою 1 млн. грн для товарів і послуг та нижче 1,5 млн. грн для робіт, якщо йдеться про спецзамовників

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО