Як би нам не хотілось, але істотних умов договору про закупівлю не оминути. Пунктом 8 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) встановлено, що у тендерній документації зазначається проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Це імперативна норма, а не право замовника.
У разі відхилення від такого обов’язку існує ризик визнання контролюючими органами тендерної документації замовника такою, що складена не відповідно до вимог Закону. Тим самим на уповноважених, службових (посадових) осіб замовника може бути накладено штраф у розмірі 1 700 грн (за повторне скоєння протягом року — 3 400 грн) згідно зі статтею 16414 КУпАП.
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених Законом. Прийнято вважати, що саме проєкт договору про закупівлю є готовим до підписання сторонами закупівельного процесу документом. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що вичерпно передбачені частиною 5 статті 41 Закону.
Найбільш спірна та проблемна підстава для внесення змін до договору про закупівлю наведена у пункті 2 частини 5 статті 41 Закону:
«збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії».
Якщо предмет договору включає в себе декілька позицій товару, то ця норма може застосовуватися щодо окремої позиції товару.
Зазвичай приблизний алгоритм використання вищенаведеної підстави такий:
- у разі коливання ціни товару на ринку в межах до 10 % ціни за одиницю товару постачальник письмово звертається до замовника (споживача) щодо зміни ціни за одиницю товару. При цьому надає підтвердні документи згідно з умовами укладеного договору про закупівлю. Підтвердними документами можуть бути довідка(и) або лист(и) (завірені копії цієї довідки(ок) або листа(ів)) відповідних органів, установ, організацій, уповноважених надавати відповідну інформацію щодо коливання ціни товару на ринку;
- замовник перевіряє наявність факту коливання ціни товару на ринку згідно з наданими документами, наприклад, замовник отримує довідку з торгово-промислової палати України з інформацією про коливання ціни на ринку, що складає 5 %. Отже підняти ціну за одиницю товару згідно пункту 2 частини 5 статті 41 Закону замовник має на 5 %;
- у разі підтвердження факту коливання ціни товару на ринку замовник приймає рішення про укладення додаткової угоди до договору про закупівлю (дивіться Приклад додаткової угоди (пункт 2 частини 5 статті 41 Закону)) та після підписання її сторонами оприлюднює протягом трьох робочих днів з дня внесення змін. В іншому випадку надсилає аргументовану відмову від підписання додаткової угоди до договору про закупівлю.
Приклад додаткової угоди (пункт 2 частини 5 статті 41 Закону)
Друзі! На порталі RADNUK.COM.UA вже опубліковано багато роз’яснень щодо збільшення ціни товару до 10%, читайте та використовуйте на практиці:
- Нотатки закупівельника: головне про підвищення ціни за одиницю товару до 10 %;
- Чи можна збільшувати ціну товару в договорі про закупівлю вже вдень його укладення?;
- Обрахунок строків при підвищенні ціни за одиницю товару до 10 %;
- Коли обмеження щодо строків зміни ціни товару у договорі про закупівлю не застосовуються.