Кожен замовник хоча б раз, та розривав договір / договір про закупівлю з тієї чи іншої причини — чи це відсутність фінансування в замовника, чи порушення порядку виконання умов такого договору сторонами, чи взагалі відпала потреба в товарі або послузі, або роботі, причини бувають різні.
Воєнний стан розширив коло обставин для розірвання договору / договору про закупівлю. Такими можуть бути, наприклад:
- форс-мажорні обставини, які унеможливлюють подальше виконання договору / договору про закупівлю;
- неможливість внесення змін до договору про закупівлю, укладеного відповідно до статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», приміром через обмеження межі підняття ціни за одиницю товару в порядку пункту 2 частини 5 статті 41 цього Закону, у той час коли реально ціна піднялась більше ніж на 10 %;
- перебування сторони договору / договору про закупівлю на території проведення бойових дій;
- розповсюджений зараз випадок — перехід у дефолтний стан постачальника електричної енергії.
Такі приклади не є вичерпними. Замовники, напевно, задумуються, як правильно розірвати договір / договір про закупівлю в дозволений законодавством спосіб.
Статтями 651-654 Цивільного кодексу України визначаються підстави, порядок та форма розірвання договору. Так само статтею 188 Господарського кодексу України встановлено порядок розірвання господарського договору.
Таким чином, пропонуємо перелік корисних посилань на публікації порталу RADNUK.COM.UA щодо питань розірвання договору / договору про закупівлю:
- «Підстава та процедура розірвання договорів про закупівлю в односторонньому порядку», яка розкриває обов’язкові умови для розірвання договору / договору про закупівлю в односторонньому порядку;
- «Розірвання договору про закупівлю з вини учасника: дії замовника», що містить алгоритм дій замовника при розірванні договору з вини учасника;
- «Мінекономіки про договори щодо постачання товарів виробництва РФ + приклад додаткової угоди на розірвання договору», де описана позиція уповноваженого органу щодо дій замовника по виконанню договорів на поставку товару виробництва країни-агресора з посиланням також на лист Мінекономіки від 24.11.2020 № 3304-04_69987-06 щодо укладення, виконання, зміни та розірвання договору про закупівлю та приклад додаткової угоди на розірвання договору (обставини, за які жодна із сторін не відповідає);
- «Чотири орієнтовні умови, на які варто звернути увагу в документі з ТПП для розірвання договору через форс-мажор», яка висвітлює проблему розірвання договору через форс-мажор з використанням довідки Торгово-промислової палати;
- «Розірвання договору про постачання електроенергії у зв’язку з форс-мажором: чи є напад рф такою обставиною?», що містить актуальну на сьогодні багатьом закупівельникам відповідь на запитання;
- «Чи достатньо листа-повідомлення для розірвання договору?», де також висвітлено відповідь на питання, яке цікавить майже кожного замовника.
Варто нагадати, що відповідно до пункту 12 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме звіт про виконання договору про закупівлю за формою, визначеною статтею 42 Закону, протягом 20 робочих днів з дня виконання сторонами договору про закупівлю або закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами, або його розірвання.
Тому після розірвання договору про закупівлю, укладеного за результатом конкурентної процедури чи спрощеної закупівлі, не забувайте про оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю. Форму Звіту про виконання договору про закупівлю можете знайти на порталі в зразках документів.