Додатки до договору про закупівлю: коли, як і навіщо

Редакція
2518
12 Травня 2021
Додатки до договору про закупівлю: коли, як і навіщо
2518
12 Травня 2021

Щоб постійно залишатися в темі та бути дійсно незамінним працівником, із кожним роком усе більше діячів закупівельної сфери переймають із юридичної площини певні визначення, значення, тлумачення тощо. У цій статті ви з правової точки зору дізнаєтеся про тонкощі розуміння такого поняття, як «додаток до договору про закупівлю».

Поняття «додаток до договору про закупівлю» в Законі України «Про публічні закупівлі» зустрічається двічі:

  1. у частині 1 статті 10 «Оприлюднення інформації про закупівлю»: замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:  договір про закупівлю та всі додатки до нього — протягом трьох робочих днів з дня його укладення (пункт 10 частини 1 статті 10 Закону);
  2. у статті 31 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення», де йдеться про закупівлі товарів, робіт чи послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19). Частина 2 цієї статті містить обов’язок замовника за результатами такої закупівлі в електронній системі закупівлі оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 Закону.

В обох випадках поняття додатка безпосередньо пов’язане з поняттям договору про закупівлю. Що ж таке додаток? Оскільки нормативного визначення поняття «додаток до договору про закупівлю» не існує, звернемося до словника української мови.

Витяг зі «Словника української мови» в 11 томах

ДОДА́ТОК

  1. рідко. Дія за знач. додавати, додати 1-3;
  2. те, що додається, служить доповненням до чого-небудь. || Книга, брошура і т. ін., що додається до передплатного видання і разом з ним надсилається передплатникам. || Невеликі нотатки, дописки, доповнення до статті, твору, книги, протоколу і т. ін. — усе те, що не ввійшло в основний текст.

Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 343.

Як бачимо, поняття «додаток» характеризується його статусом: додаток «додається», «служить доповненням». З цього можемо зробити висновок, що додаток до договору про закупівлю не може існувати окремо і співвідноситься з договором про закупівлю як частина й ціле.

Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України (далі — ГК України), іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів (частина 7 статті 179 ГК України).

За статтею 180 ГК України зміст  господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов’язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов’язкові умови договору відповідно до законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 181 ГК України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. 

Таким чином, «у формі єдиного документа» означає, що господарський договір має бути одночасно підписаний всіма його сторонами та бути скріпленим печатками (у разі їх використання).

Інший випадок — господарський договір може бути укладений у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів (частина 1 статті 181 ГК України). Проте в цьому випадкові необхідною умовою укладення таких договорів є фіксація в них узгоджених сторонами істотних умов договору, якими є предмет, ціна та строк його дії (частина 3 статті 180 ГК України).

У будь-якому випадку, оскільки  додаток до договору про закупівлю не є самостійним документом, а служить доповненням до договору про закупівлю, то, відповідно, повинен укладатися в тій самій формі, що й сам договір про закупівлю.

Зміст додатків до договору

З огляду на визначення, яке нам дає словник української мови, зміст додатка складають положення, які не ввійшли в основний текст (у нашому випадку — текст договору про закупівлю). За наявною практикою в додатках викладаються положення, які деталізують умови договору про закупівлю.

Зазвичай додаток — це документ, який містить доповнення, уточнення, додаткові роз’яснення, перелік конкретних товарів, послуг, робіт, додаткові показники якості, технічні характеристики, особливі умови транспортування, вимоги до упаковки, інструктивні застереження щодо експлуатації товару тощо.

Додаток до договору про закупівлю не може містити положення, які змінюють умови договору про закупівлю. У разі необхідності внесення змін та доповнень до договору про закупівлю,  які впливатимуть на зміст зобов’язань сторін, сторони мають укладати додаткову угоду відповідно до встановлених умов договору про закупівлю, зважаючи на вимоги статті 41 Закону. У такому випадку додаткова угода змінює умови основного договору про закупівлю і при регулюванні відносин сторони керуються текстом основного договору про закупівлю з урахуванням усіх змін та доповнень, внесених додатковими угодами.

Повертаючись до питання оприлюднення, можемо констатувати, що при оприлюдненні договору про закупівлю мають оприлюднюватися також всі додатки до нього. У протилежному випадку при неоприлюдненні чи частковому оприлюдненні додатків до договору про закупівлю аудитори можуть вбачати ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 16414 КУпАП (неоприлюднення, порушення порядку оприлюднення інформації), та, відповідно, можуть накласти штраф на уповноважених, службових (посадових) осіб замовника в розмірі 1 700 грн; 3 400 грн за ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за це правопорушення.

Висновки

  • додатки є невід’ємною частиною договору / договору про закупівлю;
  • додатки укладаються в тій самій формі, що й основний договір / договір про закупівлю;
  • функція додатка — доповнювати, деталізувати, уточнювати, тлумачити основний договір / договір про закупівлю;
  • договір про закупівлю має оприлюднюватися разом з усіма додатками до нього.

Рекомендуємо звернути увагу на статтю «Як має називатися договір за результатами закупівлі?» на порталі RADNUK.COM.UA. Приємного читання!

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО