Чи працює правило прямого договору для закупівлі послуг із водопостачання?

Наталія Чабан
3294
24 Грудня 2020
Чи працює правило прямого договору для закупівлі послуг із водопостачання?
3294
24 Грудня 2020

Закупівля послуг із централізованого водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється замовниками у юридичних осіб та/або суб’єктів господарювання (переважно державної або комунальної власності), які займають монопольне становище на ринку, за  результатами переговорної процедури закупівлі, якщо очікувана вартість закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, передбачені пунктами 1 та  2 частини 1 статті 3 Закону. Водночас, чи можливе забезпечення даної потреби в закупівлі шляхом укладення прямого договору в разі неперевищення встановлених вартісних меж, спробуємо розібратись у даній статті.

Чинна редакція Закону запровадила поняття спрощеної закупівлі — придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини 1 статті 3 цього Закону (пункт 28 статті 1 Закону).

Частиною 7 статті 3 Закону передбачено випадки, коли замовник здійснює придбання послуг, очікувана вартість яких коливається у вказаних вище межах, без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом, у разі: якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з таких випадків: відсутність конкуренції з технічних причин.

Щодо можливості застосування вимог даної норми Закону в разі закупівлі замовниками послуг із централізованого водопостачання та централізованого водовідведення розглянемо приклад консультації Мінекономіки як уповноваженого органу у сфері державних закупівель.

Так, на Інформаційному ресурсі Уповноваженого органу з питань закупівель від Комунального підприємства «Х»  розміщено запит № 2688/2020 наступного змісту: «Прошу надати роз’яснення, щодо обов’язкового проведення переговорної процедури закупівлі послуг (послуг водопостачання, розподілу чи централізованого теплопостачання), що надаються виключно певними суб’єктами господарювання які є монополістами та не має технічних можливостей здійснити закупівлю в інших суб’єктів, якщо очікувана вартість закупівлі є більшою 50 тис. грн. та не перевищує 200 тис. грн. Так як доцільнішим буде укладення прямого договору відповідно до пункту 2 частини 7 статті 3 Закону про публічні закупівлі, та публікації звіту про договір без використання ЕСЗ».

Відповідь Мінекономіки з цього питання наступна: «Шановний користувачу, повідомляємо, що на схоже за змістом питання надано відповідь у запиті 609/2020, розміщеному на Інформаційному ресурсі Уповноваженого органу з питань закупівель за посиланням https://www.me.gov.ua/InfoRez/Details?id=80095698-7154-4a75-8180-473c76ba1079&lang=uk-UA : ”Шановний користувачу, повідомляємо, що Закон України «Про публічні закупівлі» (в редакції Закону № 114-IX від 19.09.2019) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.

Відповідно до пункту 28 частини першої статті 1 Закону спрощена закупівля — придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону.

Поряд з цим частиною сьомою статті 3 Закону визначено перелік випадків у разі яких, придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини першої цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, зокрема якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності одного з випадків, передбачених пунктом 2 частини сьомої статті 3 ЗаконуПри  цьому  рішення щодо придбання товарів, робіт та послуг без застосування проведення спрощених закупівель приймається замовником самостійно“».

Коментар редакції:

  1. застосування частини 7 статті 3 Закону в разі наявності законодавчо встановлених підстав є обов’язком, а не правом замовника;
  2. Закон не вимагає конкретних доказів відсутності конкуренції, однак вибір способу закупівлі повинен бути обґрунтований;
  3. відсутність конкуренції, як приклад, може бути підтверджена інформацією згідно зі Зведеним переліком природних монополій, який публікує Антимонопольний  комітет України, довідкою місцевої торгово-промислової палати чи навіть результатами ринкового дослідження самої уповноваженої особи.

З алгоритмом закупівлі послуг з водопостачання та водовідведення, прикладами обґрунтування застосування прямого договору знайомтесь на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Закупівля комунальних послуг з водопостачання та теплопостачання на 2021 рік: порядок дій та приклади обґрунтування» та «Допороги без спрощених закупівель: загальні правила та особливі підстави» (продовження даної статті очікуйте найближчим часом на порталі RADNUK.COM.UA).

Договір про закупівлю

Публікації про роль договору у закупівлях, зокрема, про особливості укладення, виконання, зміни, розірвання договору та ін.

Повне або часткове копіювання публікацій порталу ЗАБОРОНЕНО