Не вщухають суперечки щодо того, потрібно чи ні робити щеплення від COVID-19. Судячи з практики Органу оскарження, це питання не оминуло й публічні закупівлі.
У цій статті розглянемо, чи може замовник встановлювати вимогу в тендерній документації щодо надання листа-гарантії про наявність у працівників та інших осіб, які будуть задіяні учасником під час виконання договору про закупівлю, документа, що підтверджує отримання курсу вакцинації проти COVID-19.
Нормативно-правова база
Відповідно до статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов’язковим профілактичним щепленням також від інших відповідних інфекційних хвороб.
У разі відмови або ухилення від обов’язкових профілактичних щеплень у порядку, встановленому законом, ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт.
Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов’язковим профілактичним щепленням від інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.
На початку жовтня 2021 року Міністерство охорони здоров’я України своїм наказом від 04.10.2021 № 2153, зареєстрованим у Мін’юсті 07.10.2021 за № 1306/36928 (далі — Наказ № 2153), затвердило перелік організацій, представники яких підлягають обов’язковій вакцинації проти COVID-19. Згідно з наказом, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби обов’язковій вакцинації від COVID-19 підлягають працівники:
- центральних органів виконавчої влади та їхніх територіальних органів;
- місцевих державних адміністрацій та їхніх структурних підрозділів;
- закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.
Тобто на сьогодні перелік установ / організацій та працівників, що підлягають обов’язковій вакцинації від COVID-19, обмежений.
Практика Органу оскарження
Рішення № 23762-р/пк-пз від 20.10.2021, оголошення № UA-2021-09-24-011015-b.
Умова тендерної документації: учасник у сканованому вигляді завантажує на електронному торговельному майданчику, який приєднаний до системи електронних закупівель Prozorro, такі документи: лист-гарантію щодо наявності у працівників та інших осіб, які будуть задіяні учасником під час виконання договору, документа, що підтверджує отримання повного курсу вакцинації, або виданий в установленому Міністерством охорони здоров’я порядку документ, що підтверджує отримання однієї дози дводозної вакцини від COVID-19, включеної Всесвітньою організацією охорони здоров’я до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях, чи міжнародний, внутрішній сертифікат або іноземний сертифікат, що підтверджує вакцинацію від COVID19 однією дозою дводозної вакцини («жовті» сертифікати) або однією дозою однодозної вакцини чи двома дозами дводозної вакцини («зелені» сертифікати), які включені Всесвітньою організацією охорони здоров’я до переліку дозволених для використання в надзвичайних ситуаціях, чи негативний результат тестування методом полімеразної ланцюгової реакції або одужання особи від зазначеної хвороби, чинність якого підтверджена за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка порталу «Дія».
Оригінали або завірені копії вищезазначених документів надаються переможцем замовнику для ознайомлення під час укладання договору про закупівлю.
Позиція скаржника: Міністерством економіки України на офіційному сайті розміщено лист-роз’яснення щодо неправомірності застосування роботодавцем до працівника заходів примусу та / або дисциплінарного стягнення за відмову вакцинуватися від коронавірусної хвороби COVID-19, у якому зазначено, що у роботодавця відсутні правові підстави примушувати працівників вакцинуватися від коронавірусної хвороби COVID-19 та / або притягати їх до дисциплінарної відповідальності за відмову вакцинуватися від цієї хвороби.
Таким чином, скаржник не може гарантувати при підписанні договору надання документів, які підтверджують вакцинацію від COVID-19 працівників та інших осіб, які будуть задіяні учасником під час виконання договору.
Позиція Колегії: скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови документації та не довів, яким чином наведена вище умова документації порушує права та законні інтереси скаржника, пов’язані з участю у процедурі закупівлі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
На жаль, позиція Колегії залишилася непохитною, незважаючи на вже чинний на момент прийняття рішення Наказ № 2153.
Порада замовникам: відповідно до частини 11 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» документи, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для їх відхилення замовником. Тому радимо виважено приймати рішення стосовно включення вимоги щодо надання документального підтвердження вакцинації від COVID-19 співробітників учасника процедури закупівлі.
Більше — на порталі RADNUK.COM.UA: