Кабінет Міністрів України постановою від 19.08.2022 № 928 продовжив дію карантину в Україні до 31.12.2022. При цьому замовники в період воєнного стану, навіть закуповуючи для протидії COVID-19, повинні чітко розуміти, яким нормативно-правовим актом вони керуються, оскільки 22.08.2022 проєкт Закону про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та інших законів України щодо здійснення оборонних та публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану № 7163 від 14.03.2022, який надає право Кабміну встановлювати особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників в період воєнного стану (та протягом 90 діб після того), лише направлено на підпис Президенту.
Фактично (станом на початок вересня 2022) досі перед замовниками стоїть вибір: проводити закупівлі за Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) чи за постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169), бо обидва нормативно-правові акти чинні та «вживані» серед закупівельної громади.
Щоб саме ви визначились, як потрібно закуповувати для протидії COVID-19, розглянемо обидва способи далі.
Спосіб 1: COVID-закупівлі, що здійснюються за Законом України «Про публічні закупівлі»
COVID-закупівлі, що здійснюються за Законом, можуть здійснюватися як шляхом проведення спрощеної закупівлі, так і шляхом укладення «прямого» договору (без використання електронної системи).
Щодо прямих COVID-закупівель за Законом. Так, розділом X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону встановлено, що на період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину (прим. ред.: станом на початок вересня карантин продовжено до 31.12.2022), відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є:
- лікарські засоби, вакцини або інші медичні імунобіологічні препарати, розхідні матеріали для надання медичної допомоги хворим на COVID-19;
- медичні вироби для вакцинації від COVID-19;
- медичне обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19;
- системи постачання медичних газів, необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).
Перелік таких лікарських засобів та порядок їх закупівлі затверджуються Кабінетом Міністрів України. За результатами такої закупівлі в електронній системі закупівель замовник оприлюднює:
- звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
- договір про закупівлю та всі додатки до нього;
- звіт про виконання договору про закупівлю відповідно до статті 10 цього Закону.
Акцент: здійснюючи прямі COVID-закупівлі за Законом, уповноважена замовником особа здійснює попередні ринкові консультації з потенційними постачальниками та аналіз ринку; планує закупівлю; затверджує й оприлюднює річний план; здійснює перевірку надійності й доброчесності особи, з якою планується укласти договір про закупівлю. Крім того, уповноважена замовником особа у встановлені строки оприлюднює в електронній системі закупівель:
- звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель;
- повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору;
- звіт про виконання договору про закупівлю.
У разі недотримання вимог щодо публікації таких звітів винні особи притягаються до відповідальності відповідно до закону. Штраф складає 1 700 грн. За ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано цьому адміністративному стягненню, — штраф 3 400 грн. Завантажте собі шпаргалку уповноваженої особи замовника про адміністративну відповідальність та користуйтесь алгоритмом проведення закупівель COVID-19 з 29.09.2021.
Щодо COVID-закупівель, що здійснюються у порядку проведення спрощених закупівель. На період дії встановленого Кабінетом Міністрів України карантину, відповідно до Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», закупівля товарів (крім лікарських засобів, вакцин або інших медичних імунобіологічних препаратів, розхідних матеріалів для надання медичної допомоги хворим на COVID-19 та медичних виробів для вакцинації від COVID-19, медичного обладнання для закладів охорони здоров’я, що надають допомогу пацієнтам, хворим на COVID-19, систем постачання медичних газів) робіт та послуг, пов’язаних з проєктуванням та встановленням систем постачання медичних газів (у тому числі кисневих станцій, кріогенних ємностей, мереж централізованого киснепостачання та їх складових), а також інших послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), здійснюється в порядку, встановленому цим Законом для спрощених закупівель.
Як провести спрощену закупівлю, поетапно розписано в статті «Алгоритм проведення спрощеної закупівлі з 26.06.2021».
Спосіб 2: COVID-закупівлі, що здійснюються за постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169
Постановою № 169, зокрема, встановлено, що замовники (крім тих, що визначені в абзацах першому (ті, що здійснюють оборонні закупівлі) та другому (закупівлі АТ «Українська залізниця» згідно з підпунктом 1 пункту 1 Постанови № 169) здійснюють публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, із використанням електронного каталогу та / або порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом.
Придбання товарів, робіт і послуг, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, може здійснюватися без застосування порядку проведення спрощених закупівель та / або електронного каталогу у вичерпних випадках вищезазначеного пункту. Детально кожен з них ми розібрали в пов’язаних статтях:
- Частина 1. Прямий договір за закупівлями від 50 тис. грн з 29.06.2022: винятки, що дублюють положення Закону про закупівлі;
- Частина 2. Прямий договір за закупівлями від 50 тис. грн з 29.06.2022: унікальні підстави, передбачені лише Постановою № 169.
Акцент: якщо замовник здійснює COVID-закупівлі за Постановою № 169 вартістю понад 50 тис. грн, він або застосовує відповідні виключення, або проводить спрощену закупівлю, та / або застосовує електронний каталог (у разі наявності відповідного товару). Не забувайте вносити таку потребу в перелік з обсягами закупівель.
Усі алгоритми воєнних закупівель ви можете знайти в розділі «Книги»:
Акцент: якщо замовник здійснює COVID-закупівлі за Постановою № 169 вартістю до 50 тис. грн, він обов’язково включає такий предмет закупівлі в перелік з обсягами закупівель; укладає договір поза електронною системою закупівель та нічого не публікує в ЕСЗ. Більше про такий спосіб закупівлі — в алгоритмі проведення закупівель до 50 тис. грн без використання електронної системи під час воєнного стану.
Висновки
«Правила гри» не змінились: як не крути, вибирати між Законом та Постановою № 169 доведеться саме вам. Обидва способи ми описали вище в статті. Під час вибору нормативно-правового акта для подальшого здійснення COVID-закупівель (чи поєднуючи закупівлі за Законом і Постановою № 169) замовник повинен чітко розуміти потребу й можливі наслідки, щоб вибрати для себе найбільш прийнятний варіант, зважаючи на сутність самого замовника (наприклад, де він територіально розташований; наскільки швидко потрібно задовольнити потребу, чи така закупівля може зачекати зо три тижні; чи можна вважати замовника об’єктом критичної інфраструктури; чи розголошення інформації про закупівлю може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці й порядку тощо).
Слава Україні! Якщо ви не втомились, прочитайте ще на порталі RADNUK.COM.UA цікаву статтю «Закупівлі медичного обладнання в умовах воєнного стану» та можете завантажити приклад примірного положення про уповноважену замовником особу, відповідальну за Covid-закупівлі.