Після внесення фундаментальних змін у законодавство про закупівлі пройшов достатній проміжок часу. За цей час Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель (надалі — Колегія) напрацювала певний вектор у застосовуванні пункту 40 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022 (надалі — Особливості). У цій статті розглянемо практику з цього питання.
Нагадаємо, що відповідно до пункту 40 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Далі розглянемо окремі приклади застосування зазначеної норми.
Приклад 1. Рішення № 1084-р/пк-пз від 31.01.2023 за скаргою № UA-2023-01-05-001974-a.c1
У складі тендерної пропозиції вимагали надати інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником, а саме:
Оригінал або копія сертифіката на систему управління якістю та безпечністю харчових продуктів, виданий органом із сертифікації, акредитованим Національним агентством з акредитації України, на ім’я учасника, та дійсний на момент подання пропозиції – ДСТУ ISO – ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT. ISO 9001:2015, IDT);- ДСТУ ISO 22000:2019 (ISO 22000:2018, IDT); -ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
Скаржник у складі тендерної пропозиції надав сертифікат ISO, в якому було зазначено інший предмет закупівлі, аніж у тендерній документації.
Колегія прийняла рішення про правомірність дискваліфікації пропозиції скаржника без можливості скористатись механізмом 24-х годин на усунення невідповідностей.
Приклад 2. Рішення № 1543-р/пк-пз від 09.02.2023 за скаргою № UA-2022-12-16-010508-a.c2
У складі тендерної пропозиції вимагали надати на підтвердження відповідності технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, зазначених у Додатку № 3 до тендерної документації:
завірений підписом та печаткою (у разі наявності печатки) учасника процедури закупівлі сканований оригінал або скановану копію технічного паспорта та / або сертифіката якості та / або іншого документа (інформаційний лист, посібник, технічний бюлетень тощо) та інструкції з експлуатації від фактичного виробника на кожний вид товару (предмета закупівлі) із зазначенням повної назви, матеріального виконання, технічних характеристик, відповідності вимогам нормативних документів (ГОСТ та / або ДСТУ та / або ТУ та / або ISO та / або DIN тощо).
У складі тендерної пропозиції надано інструкції, що не містять технічних характеристик та підтвердження відповідності вимогам нормативних документів.
Колегія прийняла рішення про невідповідність тендерної пропозиції переможця торгів умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі без можливості скористатись механізмом 24-х годин на усунення невідповідностей.
Приклад 3. Рішення № 2069-р/пк-пз від 22.02.2023 за скаргою № UA-2023-01-17-007994-a.b2
У складі тендерної пропозиції вимагали надати інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим характеристикам та вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником у цій тендерній документації, зокрема в Додатку 3 «Технічна специфікація до предмета закупівлі» та Додатку 2 «Інформація про технічні, якісні, кількісні на інші характеристики предмета закупівлі» до неї, відповідно до пункту 4 «Переліку документів, які мають бути надані учасником у складі тендерної пропозиції» частини ІІ (А) розділу ІІІ цієї тендерної документації.
Частково технічні характеристики не були підтверджені переможцем закупівлі, зокрема керована та портальна передня вісь.
Колегія прийняла рішення про невідповідність тендерної пропозиції переможця торгів умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі без можливості скористатись механізмом 24-х годин на усунення невідповідностей.
Висновок
З огляду на вищенаведені рішення Колегії, замовнику слід бути дуже обережним у разі виявлення помилок в інформації, яка надається на підтвердження технічних, якісних, кількісних та інших характеристик предмета закупівлі та у документах, що надаються на її підтвердження (сертифікати відповідності, сертифікати якості, технічні паспорти, інструкції тощо). Звертаємо вашу увагу, що у разі потреби ви можете скористатись взірцем протоколу про відхилення тендерної пропозиції, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі ТД.
Приклади практики Колегії отримані з найбільшої та єдиної повної бази рішень Антимонопольного комітету України та інформації про моніторинги Державної Аудиторської служби України Clarity App. Ще більше рішень АМКУ про 24 години — у статті «Це те, чого ви хотіли! 16 рішень АМКУ та 6 висновків моніторингу щодо надання 24 годин на виправлення невідповідностей у технічній частині».